Tiagra 4600
Tiagra, z pewnością nie jest szczytem technologicznych możliwości Shimano, ale mimo to japońska firma zdecydowała się wzbogacić nową serię - 4600 o dodatkowe przełożenie - kaseta posiadać będzie teraz 10 koronek, tak samo jak droższe grupy, które z nową Tiagrą będą kompatybilne. Japończycy dobrze jednak pamiętają, dla kogo Tiagra jest przeznaczona. Osoby, które wybierają tę grupę, z pewnością nie oczekują najnowszych technologii, dlatego poza wzbogaceniem kasety o kolejną zębatkę, zmiany ograniczone zostały do minimum. Aczkolwiek, producent obiecuje większą niezawodność oraz precyzję zmiany przełożeń.
Nowe korby, które przede wszystkim przyczyniają się do ubytku masy w nowej Tiagrze, dostępne w trzech, raczej mniej sportowych, konfiguracjach: 50-39-30, 50-34 oraz 52-39. Do tych przełożeń dobrać będziemy mogli jedną z trzech kaset: 12-30, 12-28, 12-25. Warto wspomnieć, że nowy łańcuch będzie asymetryczny, tak jak w wyższych grupach.
Przerzutka tylna występować będzie z dwoma długościami wózków - krótszym o pojemności 34T oraz dłuższym, zdolnym pomieścić 38 zębów. Klamkomanetki wizualnie zbliżone są do dotychczasowych, nie przybrały nowych kształtów, znanych z wyższych grup i co więcej, dalej posiadać będą zewnętrzne prowadzenie pancerzy. Shimano twierdzi, że takie rozwiązanie ułatwia wymianę pancerzy oraz regulację - to chyba dobre podejście, gdyż z pewnością minimalna obsługa jest bardzo istotnym parametrem dla osób decydujących się na rower wyposażony w Tiagrę.
W ofercie pojawiły się ponadto nowe piasty, a także manetki przeznaczone na prostą kierownicę. Nowa grupa, w stosunku do poprzednika, schudła o około 50-70g w zależności od konfiguracji. Na półkach sklepowych wyląduje w czerwcu.
Nowości w Ultegrze 6700
Ultegra 6700, tak jak 6600, wzbogaciła się o szarą odmianę kolorystyczną. Tym razem jednak, zamiast "lodowej szarości", otrzymamy "błyszczący szary" kolor wykończenia "Glossy Grey". Trafi on do korb, hamulców, przerzutek, aluminiowych pedałów oraz kół RS80-C24 i trzeba przyznać, że prezentuje się interesująco. Ultegra w nowym wykończeniu dostępna będzie w czerwcu, natomiast koła w ofercie pojawią się już w maju.
Istotniejsze zmiany czekają jednak pedały, które to otrzymają kompozytowy korpus, identyczny jak w niedawno wprowadzonym modelu Dura-Ace. Różnica pojawia się jednak we "wnętrznościach" - cięższa oś w Ultegrze przyczynia się do większej masy, która wyniesie 265g dla jednej pary. Zaznaczyć jednak należy, że dotychczasowa, aluminiowa wersja pedałów 6700, ważąca około 315g, w sprzedaży dostępna będzie równolegle.
Komponenty do przełaju
Komponenty z grup przełajowych ograniczają się jedynie do korb, hamulców oraz przednich przerzutek - naturalnie pozostałe elementy będziemy musieli skompletować z dostępnych grup szosowych. Oferta Shimano do cyclocrossu trafi do dwóch grup - CX70 oraz CX50. Ta pierwsza, jakościowo zbliżona będzie do Dura-Ace/Ultegra, natomiast druga oferować będzie poziom komponentów z grup 105/Tiagra.
Zarówno korby CX70, jak i CX50 wyposażone zostaną w zębatki 46-36. W korbach serii CX50 dostępne będą dwie wersje kolorystyczne - czarna i srebrna. Z kolei hamulce typu cantilever, w grupie CX70, otrzymają klocki hamulcowe z wymiennymi wkładami, niestety w CX50 nie znajdziemy tego udogodnienia. Komponenty CX70 do sprzedaży trafią w sierpniu, CX50 do sprzedaży dołączą w październiku.
Dystrybutor: www.shimano-polska.com