Niespodzianka FSA

Metron, czyli napęd do czasówek

Drukuj

Niewiele brakowało, a udałoby się nam poniższy sprzęt przegapić zupełnie, bowiem na stoisku firmowy FSA na targach Eurobike ukrywał się w dość specjalny sposób.

Niewiele brakowało, a udałoby się nam poniższy sprzęt przegapić zupełnie, bowiem na stoisku firmowy FSA na targach Eurobike ukrywał się w dość specjalny sposób.
Nowa grupa napędowa, zbudowana z przeznaczeniem do wyczynowych rowerów do jazdy na czas, swoje prawdziwe oblicze odkryła nie na drugi lecz na trzeci rzut oka. Przyczyna jest elementarnie prosta - grupy nie widać!

Nowy zestaw nazywa się Metron, a testowany był w ubiegłym sezonie przez zawodników teamu Cofidis. Metron przeznaczony jest do rowerów do jazdy na czas, stąd jego nietypowa, zamaskowana konstrukcja. Gdy spotkacie się z nim po raz pierwszy, może wam się wydawać, że sprzęt cierpi na nadmiar dźwigni hamulcowych, ale pozory mylą. Te „dźwignie”, które zamontowano na przedłużeniach czasowej kierownicy to nic innego, jak manetki właśnie, działające w prawdziwie genialny sposób. Mieliśmy okazję przetestować działający rower w nie wyposażone i przyznać musimy, że nie ma w podobnym stwierdzeniu żadnej przesady. Otóż w środku wspomnianych przedłużeń kryje się mechanizm zapadkowy, wrzucenie w górę odbywa się dzięki naciśnięciu na... dźwignie „hamulcowe”. Mechanizm zwalniany jest za sprawą małych przycisków na końców przedłużeń, obsługiwanych kciukami.

 


Zalety rozwiązania są widoczne od razu, bo nie dość, że nie trzeba w żadnym momencie zmieniać aerodynamicznej pozycji, to w dodatku - taki argument podaje samo FSA - proste prowadzenia pancerzy i linek sprawia, że opory układu „manetka - przerzutka” są minimalne. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że zwykle prowadzenie pancerzy w rowerach czasowych jest bardziej skomplikowane niż zwykłych szosowych, temat staje się jeszcze bardziej istotny. Manteki ważą tylko 194 gramów para.

 

 

Manetki to nie jedyny nowy element napędowy całego układu. Najciekawsz a technicznie jest przerzutka tylna, która dzięki użyciu kopozytów ma ważyć jedynie 135 gramów. Tzw. hardware to aluminiu, a kółeczka obracają się na łożyskach ceramicznych. Co istotne, przerzutka kompatybilna jest także z manetkami Shimano (choć nie z najnowszym Dura-Ace 7900, pasujący model ma się pojawić później). Przerzutka przednia ma prowadnicę aluminiową i elementy korpusu wykonane z karbonu, dlatego waga ma wynosić tylko 75 gramów. Tryb zaś opiera się częsciowo na aluminiowym krzyżaku (duża zębatka), pozostałe tryby pospinano razem nitami. Tylko 2 ostatnie zębatki z 10 są dostępne luzem. Tryb będzie dostępny wyłącznie w wersjach czasowych 11-21 i 11-23 z. Waga? 173 gramy. Zestaw Metron Vision, bo tak brzmi pełna nazwa, można uzupełnić o karbonowe korby czasowe FSA, takie jak Trimax Carbon, który również będzie nosił logo grupy.

Info: www.fullspeedahead.com
Dystrybutor: www.bdc-bike.com