Zanim doczekamy kolejnego XTRa!

Fairwheel Bikes i Dura-Ace Di2

Drukuj

Od dłuższego czasu branża rowerowa aż huczy od pogłosek o nadchodzącym elektronicznym XTRze, ale najwcześniej jakiegokolwiek ich potwierdzenia można się spodziewać dopiero w lutym, kiedy to Shimano tradycyjnie prezentuje nowości na kolejny sezon.

Tymczasem firma Fairwheel Bikes pokazała rower, który został wyposażony w napęd Di2 Dura-Ace, a więc kontrolowany przez elektronikę właśnie. Jakby chcąc zaspokoić głód oczekujących.


Dura-Ace w wersji elektronicznej Di2 jest już stosowany w rowerach jeżdżących w terenie od dłuższego czasu, tyle tylko, że są to przełajówki. Di2 można zobaczyć nie tylko w zupełnie wyjątkowym Giancie TCX Carbon Adama Craiga (jeden z bardziej utytułowanych zawodników w USA, m.in. 12-krotny mistrz kraju), ale używają go też takie gwiazdy cyklocrossu jak Niels Albert, czy Sven Nys, czyli profesjonaliści należący do ścisłej światowej czołówki w tej dyscyplinie. Po takim sprawdzianie można być pewnym, że błota i wody elektronika się nie boi. Nic więc dziwnego, że musiał pojawić się góral wyposażony w podobny osprzęt, a palma pierszeństwa przypadła firmie Fairwheel Bikes, z Tuscon w Arizonie. Specjalizuje się ona w skladaniu maszyn na zamówienie.

 


Jak wygląda napęd? Z przodu przerzutka Dura-Ace Di2 porusza łańcuch pomiędzy (tylko, albo aż) dwiema tarczami, zamocowanymi na ramionach korby KCNC K-Type XC1. Z tyłu zaś przerzutka Dira-Ace Di2 zmienia biegi z użyciem zmodyfikowanego trybu Shimano, który dysponuje 10 biegami i zakresem 11-32 z. Sama zmiana odbywa się za pomocą zmodyfikowanych, elektronicznych manetek. Modyfikacje napędu były trochę większe niż się wydaje na pierwszy rzut oka, bo np. dlatego, że nie chciano użyć szosowych korb z dużymi tarczami, trzeba było przesunąć przerzutkę przednią „na zewnątrz” od ramy o 7 mm, za pomocą dodatkowego zamocowania. W tym samym czasie zajęto się też przerzutką tylną, w której wydłużono wózek. Wypada tylko dodać, że po fakcie okazało się, że ten ostatni zabieg nie był potrzebny, bo standardowa przerzutka radziła sobie z dużą, 32-zębową koronką. Jeszcze większą niespodzianką był jednak fakt, źe nowa „grupa” okazała się o 150 gramów lżejsza od zestawu XX, nawet po dodaniu koniecznych uchwytów i akumulatora. Poza tym rower oferuje cały szereg nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych, co czyni z niego jeszcze bardziej ekskuzywny produkt. Przykład to amortyzator przedni USE Anti-Dive, nie dość że jednostronny, to wyposażony w system zapobiegający nurkowaniu zawieszenia podczas hamowania. Amortyzator SUB (Stability Under Braking) działa w ten sposób dzięki systemowi umiejętnie dobranych dźwigni, prowadzących koło po celowo dobranych łuku. Oczywiście całość jest kontrolowana hydraulicznie.

 

 


Oto pełna lista wyjątkowego wyposażenia:
- rama: Ruegamer (karbonowa)
- widelec: Use SUB
- koła: FairWheel (ręcznie składane)
- obręcze: Edge 26" XC Clincher (karbonowe)
- przednia piasta: Use Sub Hub
- tylna piasta: Tune Kong
- szprychy: DT Revolution
- korba: KCNC K-Type XC1 (dwie tarcze)
- zębatki: Fibre Lyte (karbonowe)
- łańcuch: KMC X10SL
- przerzutka przednia: Shimano Di2 Dura Ace
- przerzutka tylna: Shimano Di2 Dura Ace
- hamulce: Magura Marta
- tarcze: Fiber-Lyte Carbon
- tryb: Shimano 11-32 z. (10 biegów)
- zaciski: KCNC MTB Skewers
- kierownica: Edge Handlebar; Mountain Riser
- chwyty: Extralite UltraGrips
- manetki: elektroniczne
- siodło : Selle Italia
- mostek: KCNC Ti Pro
- koszyk na bidon: Emporelli Dolomiti
Bottle Cag
- sztyca: Ax Lightness Europa

Info: https://fairwheelbikes.com/page.html?chapter=1&id=31