Superlekki i superszybki Guru

Drukuj

Na pytanie o producenta mocno odchudzonych ram z Kanady, wielu odpowie bez namysłu Cervelo. Nie będzie to oczywiście błędna odpowiedź, ale okazuje się też, że nie jedyna.

Firma, która swoją siedzibę ma w Montrealu, zaskoczyła chyba wszystkich prezentując nowy produkt - ważącą niecałe 750 g szosową ramę z zintegrowaną sztycą, o odpowiedniej chyba dla tego produktu nazwie - Photon. Tak niską wartość, wynoszącą dokładnie 747 g (w rozmiarze 54), osiągnięto dzięki wykorzystaniu, jako podstawę konstrukcji, idealnie okrągłych karbonowych rurek, które następnie zostały zmodyfikowane przy użyciu metody elementów skończonych (MES), by wzmocnić je w miejscach, gdzie obciążania są większe. Nie są to jednak wystarczające środki do osiągnięcia tak niskiej masy. U podstaw leży użycie włókien węglowych z przemysłu aeronautycznego - poszczególne warstwy HS 40, bo tak nazywają się te niezwykle drogie włókna, układane są ręcznie w zakładach Guru. Materiał ten pozwolił nie tylko osiągnąć niską masę dzięki wysokiemu rozproszeniu żywicy, Photon jest podobno także niezwykle komfortowy i ma niesamowite właściwości jezdne, a przynajmniej tak opisują go jego twórcy.


W celu dalszego obniżenia masy, zdecydowano się na maksymalne uproszczenie konstrukcji poprzez eliminację jak największe ilości łączeń - mufa suportu wraz z rurą podsiodłową jest jednym elementem, zastosowano także zintegrowane z ramą karbonowe haki. Photon bezproblemowo przeszedł testy na obciążenia i uderzenia, a to oznacza, że na rynek trafi już w najbliższm czasie i tym samym na nowo zdefiniuje granicę lekkości ram rowerowych.

Kolejna nowość Kanadyjczyków, która tym razem ma śrubować wyniki aerodynamiki, a nie masy, to Crono 2.0. Firma zatrudniła nawet specjalistę od aeronautyki, który pomógł wymodelować profile rur w tunelu aerodynamicznym - na tę operację poświęcono podobno mnóstwo czasu, a podczas jej trwania przebadano dziesiątki różnych wersji rur, by znaleźć te najlepsze. Przyszli użytkownicy nie powinni się także obawiać, że szybkie pokonywanie trasy będzie niezbyt komfortowe - w tylnym widelcu zastosowano specjalny układ włókien, którego zadaniem będzie wygładzanie wibracji. Jednocześnie nie zapomniano o sztywności, z której to słynął poprzednik - pierwsza wersja modelu Crono. W przypadku Crono 2.0 pod tym względem ma być jeszcze lepiej, w co można uwierzyć patrząc chociażby na ilość zastosowanego materiału w okolicach mufy suportu, czy też masywny profil rur tylnego trójkąta. Rama wykorzystuje również technologię zastosowaną w Photonie - ilość różnego rodzaju łączeń jest minimalizowana, dzięki czemu waga ramy zamyka się wartością równą 1300g. Crono 2.0 trafi do sprzedaży, podobnie jak Photon, w najbliższym okresie, jednak cena obydwu ram nie jest znana.

Info: www.gurubikes.com