DT Swiss 2009

Drukuj

Jeszcze w 2000 roku Szwajcarzy mogli się pochwalić zaledwie (albo aż) faktem, że produkują najlepsze szprychy na świecie.

Trochę zdeprymowani świadomością, że osiągnęli granice możliwego w tej dziedzinie, postawili na rozwój w innych kierunkach. Dziś wytwarzają nie tylko piasty, ale też obręcze i całe koła, oprócz tego zaś amortyzatory, zarówno tylne, jak i przednie.


MTB
Sezon 2009 nie przyniesie w sekcji górskiej szokujących nowości, firma szykuje się do „wielkiego skoku” w sezonie następnym, gdy światło dzienne ujrzą pierwsze amortyzatory przednie stworzone w 100% przez Szwajcarów. Przypomnijmy, że zaledwie w roku 2006 została kupiona cała „dywizja” widelców od brytyjskiego Pace, a produkcja w fabryce w Biel ruszyła w październiku 2007 roku. Niemal cała technika to nadal dziedzictwo przejęte od Anglików, póki co poprawiono dizajn i uporządkowano kolekcję. Istotne modyfikacje dotyczą haków - wszystkie modele otrzymały zamocowanie do tarczówek typu post mount w miejsce IS 2000, co oznacza ułatwienie w regulacji zacisków. DT Swiss włącza się do grupy producentów oferujących również osie sztywne w nowy standardzie 15 mm, w wersji własnej, w połączeniu z zaciskiem. Wspomniane osie będą dostępne w widelcach XMC 130 i EXC 150 (czyli all moutain i enduro). Ciekawostka to fakt, że haki wspomnianych widelców przygotowano w ten sposób, że specjalne gniazda pozwalają idealnie od razu ustawić piasty, tym samym odpada pracochłonne ich pozycjonowanie. Do osi 15 mm stworzono też pasujące piasty w różnych kategoriach cenowych, włącznie z pasującą nakrętką Center Lock (zwykła nie pasuje ze względu na średnicę osi).

 

Nadal topowym modelem kół pozostanie oczywiście zestaw z karbonowymi obręczami XRC 1250, na ceramicznych łożyskach. Ciekawostką może być fakt, że DT Swiss nie ogranicza ich zastosowania do XC, możliwe jest też all mountain (przednia oś sztywna 15 mm). Zestaw, jak łatwo się domyślić, waży tylko 1250 gramów! Dla typowego zjadacza chleba ciekawsze jednak będzie zapewne zestawy XR 1450, jak i XR 1480 Classic, z aluminiowymi obręczami, a jednocześnie bardzo lekkie. Ten drugi to propozycja o tyle nietypowa, że... srebrna, dla tych, którzy tęsknią do klasycznej kolorystyki. Obok zestawu kół enduro EX 1750 pojawi się wariant FR 2350, mocne koła do freerideu, z nowymi obręczami FR 600 (dostępne oddzielnie), w jaskrawoczerwonym kolorze. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że już koła enduro były chętnie używane nawet przez zjazdowców, zapewne i te będą cieszyły się dużą popularnością. Gamę propozycji MTB zamykają białe wersje komponentów takich jak piasty (240s), obręcze (XR 4.2d) i... nyple oraz szprychy, znane jako White Edition.

Szosa
Na szosie zobaczymy mniej nowości, co wydaje się dość logiczne, zważywszy na brak amortyzacji. Najważniejsza miała być premiera szosowych kół z karbonowymi obręczami RRC 1250, zapowiedzianych nawet w materiałach prasowych, ale.... Podczas testów z udziałem dziennikarzy, w których niektórzy ważą zdecydowanie więcej niż wytrenowani zawodnicy, okazało się, że obręcze pod wpływem temperatury ulegają rozwarstwieniu. Zanim zostanie znalezione rozwiązanie problemu złego odprowadzania ciepła przez kompozyty, firma zdecydowała o wstrzymaniu premiery. Tym samym na nośnik świeżości awansowały koła RR 1450 classic, srebrny i lekki wariant kół aluminiowych. Para o klasycznej konstrukcji waży tylko 1450 gramów, w zestawie otrzymujemy między innymi nowe zaciski RWS, jak i torby transportowe. Także na szosie przygotowano wwarianty białe komponentów.

Foto: arch. bikeWorld.pl
Info: dtswiss.com

Dystrybutor: Ar-mar (www.skleprowerowy.pl)