Haro 2008

Drukuj

Tak się jakoś dzieje, że podczas gdy w Europie firmy najczęściej wybierają zawieszenia jedno lub czterozawiasowe, za oceanem w dobrym tonie jest posiadanie własnego patentu, najlepiej z czymś wirtualnym w nazwie. Nic więc dziwnego, źe podobną amortyzację znajdziemy i w amerykańskim Haro, tym razem zwie się ona Virtual Link

Tak się jakoś dzieje, że podczas gdy w Europie firmy najczęściej wybierają zawieszenia jedno lub czterozawiasowe, za oceanem w dobrym tonie jest posiadanie własnego patentu, najlepiej z czymś „wirtualnym” w nazwie. Nic więc dziwnego, źe podobną amortyzację znajdziemy i w amerykańskim Haro, tym razem zwie się ona Virtual Link.

 

Zawieszenie Virtual Link, przynajmniej teoretycznie, pozwala na uzyskanie dużych skoków tylnego koła bez szkodliwego odziaływania na napęd. Cały efekt uzyskano za pomocą stosunkowo prostego triku - tylny wahacz, wraz ze środkiem suportu, to jeden i ten sam fragment, połączony z ramą właściwą dwoma parami dżwigni. Zaś cecha charakterystyczna, to para elementów w kształcie ósemki „obejmujący” mufę suportową i mniejszymi powiedzmy „brzuszkami” połączona z rurą dolną ramy.
 

Xeon


Za najważniejszą serię swoich modeli samo Haro uważa rowery Xeon, czyli sprzęt typu all-mountain, ma to być propozycja dla tych, którzy chcialiby spróbować wszystkiego, zarówno podjeżdżania, jak i zjeżdżania. Wszystkie trzy dostępne warianty mają identyczny skok zawieszenia, wynoszący 160 mm. Ukoronowaniem serii jest Werx Xeon z napędem SRAMa i Foxem Talas RLC z przodu (regulowany skok, maksymalnie 140 mm ugięcia). Z ciekawostek wymienić warto lekkie hamulce Avid Juicy Carbon, jak i koła Crossmax ST, dzięki podobnym zabiegom rower waży kompletny 13,6 kilograma. Bardzo podobną ramy, ale troche prostsze wyposażenie mają dwa pozostałe modele - Xeon S i Xeon.

 

 

 

 

Sonix


W roku 2006 Werx Sonix został rowerem roku według gazety Mountain Biking Magazine, w kategorii XC. Według mnie można byłoby raczej zakwalifikować go do sprzętu maratonowego, tym niemniej co do jednego nie można mieć wątpliwości - na pewno ma 120 mm skoku zawieszenia. Jak zwykle wersja Werx to najwyższy model z serii. Aluminiową ramę wyposażono w kompletną grupę Shimano XTR, pasujący kolorystycznie widelec Fox 32 F100X (skok 100 mm) i dodatki Ritchey WCS. Werx Sonix waży 11,5 kg. Poniżej znajdziemy Sonixa S, Sonixa i Sonixa LT.

 

 

Extreme


Interesujący jest fakt, że obok fulli z zawieszeniem Virtual Link, w kolekcji nadal znajdziemy jednak klasyczne jednozawiasowce, choć na dwóch jej „końcach”. Z jednej strony są to freerideowe modele z serii Extreme, z drugiej zaś proste i uniwersalne Shift. Choc pod wzgledem skoku różni je niemal lata świetlne, to od strony konstrukcji są niema ldentyczne. W obydwu przypadkach wahacz jest długi, co ma gwarantować wysoką czułość konstrukcji, a punkt obrotu umieszczony wysoko, wyżej nawet niż największa tarcza w korbie. W modelach Extreme skok wynosi od 160 do niemal 180 mm, w Shiftach 120 mm. Podczas gdy Extreme można uznać za sprzęt naprawdę doinwestowany, to Shifty należa po prostu do najniższej kategorii cenowej.

 

 

 

 

Thread

Haro to mimo wszystko firma znana przede wszystkim z rowerów BMX, nic więc dziwnego, że i wśród sprzętu MTB znajdziemy odpryski podobnych doświadczeń. Seria Thread ma być czymś w rodzaju BMX'ów dla trochę większych dzieciaków. Thread One, to jak sie łatwo domyslić, oczywiście singlespeed, a Thread Eight ma osiem biegów z tyłu. Dizajn ich ram został zainspirowany wskazówkami zawodników teamowych Haro Erica Portera i Camerona Zinka. Ramy są aluminiowe, a skok widelców wynosi 80 mm. Jednym słowem w sam raz na drirtową czy streetową trasę.

 

 

 

 

Mary

I w końcu moje ulubione rowery, czyli dwie Mary, oznaczone odpowiednio jako XC i SS. Rowery o tyle wyjatkowe, że nie dość, że stalowe, to jeszcze na koła 29-calowych. Wersja XC ma napęd 27-biegowy, jak Bóg przykazał, warian SS to prościutki jednobiegowiec, w dodatku ze sztywnym widelcem. Jedyne, czego mu nie pożałowano, to... hamulce tarczowe i grube opony Kenda Nevegal. Piękne, prawda?

 

 

 

 

 

Info: harobikes.com

Polski dystrybutor: www.zasada-rowery.pl  

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj