
R-SYS to pierwsze koła Mavica stworzone zgodnie z systemem Tracomp (skrót od Traction Compression). W związku z tym, że jeszcze nie dostałem oficjalnych materiałów Mavica, póki co powiem o co chodzi w skrócie na podstawie tego co znalazłem w sięci. Inżynierowie Mavica stwierdzili po pierwsze, że podstawą do stworzenia sztywnych kół jest... sztywność szprych i odległość kołnierzy piasty, naciąg szprych (!) i sztywność samych obręczy odgrywa mniejszą rolę. O dziwo w trakcie testów odkryli, że zwiększanie naciągu szprych wcale nie sprawia, że koła staną się sztywniejsze! Metodą prób i błędów doszli do wniosku, że optymalne będzie stworzenie szprych, które nie tylko będzie można naprężyć, ale też... poddać kompresji. Stąd już droga do kompozytowych rurek nie była długa, bo takie w istocie są bowiem szprychy w kołach R-Sys. Mają 4 mm grubości i aluminiowe wstawki na końcach, tak by możliwe było zamocowanie do obręczy i piasty.
W kole przednim znajdziemy 16 szprych zaplecionych na słoneczko, z tyłu jest ich 20, z tym, że po stronie przeciwnej do napędu są to szprychy kompozytowe, po drugiej zaś aluminiowe (konkretnie zaś z Zircalu). Użycie aluminium i splot na dwa krzyże z tej strony to chęć uproszczenia serwisowania i obniżenia kosztów ewentualnej wymiany uszkodzonych egzemplarzy oraz oczywiście lepsze przenoszenie sił. Pojedyncza karbonowa szprycha
R-SYS waży jedynie 4,5 grama, podczas gdy np. aluminiowa z Ksyriumów 7 gramów, a konwencjonalna z aluminiowym nyplem 8 gramów. Nic więc dziwnego, że i same koła schudły, tym bardziej, że można było obniżyć masę obręczy. Przednia ma wysokość 22, tylna 25 mm (i jest asymetryczna), każda ma ważyć poniżej 400 gramów. Zapowiadana masa kół wynosi naprawdę niewiele i w wersji na oponkę jest to 570 i 785 gramów (przód i tył). Cena kompletów ma zaś krążyć w okolicach sumy 1100 euro.
Info: mavic.com
Dystrybutor: harfa-harryson.com.pl
Mavic R-SYS.
g.p
|
Mavic przedstawił oficjalnie nowy zestaw kół, który stworzono z użyciem kompozytowych szprych. Samo użycie kompozytu w miejsce typowego dla Mavica aluminium już jest ciekawe, ale jeszcze ciekawsza jest koncepcja, która stoi za konstrukcją