Lagendarne Shimano Deore XT - rewitalizacja.

Drukuj

Pierwsza grupa XT ujrzała światło dzienne w 1982 roku, Shimano celebruje 25 lecie tej premiery prezentacją zupełnie nowej grupy kryjącej się pod tą samą nazwą. W międzyczasie bardzo wiele zdążyło się wydarzyć, ale to XT stanowi wyznacznik tego, co najnowocześniejsze, a jednocześnie nie rujnuje do końca kieszeni jak XTR. Nowe XT podtrzymuje jak zwykle tę tradycję i pokazuje to, co będzie na topie w najbliższej przyszłości


Technologia Shadow Shimano


Najważniejsza nowość w nowym Deore XT to zdecydowanie przerzutka tylna Shimano Shadow RD-M772. Pierwotnie przewidziana głównie jako propozycja dla jeźdźców all mountain, zapewne będzie popularna również wśród innych użytkowników. Technologia Shadow oznacza, że przerzutka ma bardzo spłaszczony profil, co minimalizuje prawdopodobieństwo uderzania w jakąkolwiek przeszkodę na trasie. Dodatkowo nowa przerzutka ma usztywnioną konstrukcję w pionie, dzięki czemu w przeszłość mają odejść przypadki uderzania o ramę podczas jazdy w naprawdę wyboistym terenie. Zabieg powinien dodatnio wpłynąć pozytywnie na zachowanie przerzutki przy dużych prędkościach.



Nowa przerzutka jest lekka, ale jednocześnie gwarantuje według Shimano bardzo szybką zmianę przełożeń. Prowadzenie linki zostało skrócone, mniej pancerza oznacza mniejsze tarcie i błyskawiczną reakcję. RD-M772 oferowana będzie z dwoma długościami wózka - krótką i długą, tylko w wersji Top Normal (ze standardową sprężyną). Shimano zaleca współpracę z manetkami Rapid Fire Plus. Poza zupełnie nową konstrukcją przerzutki nadal będą dostępne wersje standardowe, Top Normal i Low Normal, tak, że każdy będzie mógł znaleźć coś dla siebie. Wszystkie przerzutki wyróżniają się zewnętrzną częścią korpusu w kształcie litery X, podobnie jak w XTRze, co obniża masę, ale i zapewnia optymalną sztywność konstrukcji.

Technologia Servo Wave


Inna innowacyjna technologia wprowadzona w nowym XT to system Servo Wave. Oryginalnie wynaleziona została do hamulców klasycznych, ale tu została przeniesiona do dźwigni hamulców tarczowych i dźwigni Dual Control. System Servo Wave zapewnia szybszą reakcję hamulców - mały ruch dźwigni powoduje, że okładziny hamulcowe znajdują się w kontakcie z tarczą. Dodatkowo zwielokrotnienie siły powoduje, że nacisk jest większy, tym samym wzrasta siła hamowania, ale i kontrola. Według Shimano system Servo Wave podnosi siłę hamowania o 20%. Dźwignie BL-M775 (oddzielne) i DCL ST-M775 (Dual Control) oferują ponadto możliwość regulacji odległości klamek od kierownicy (bez narzędzi), jak też punktu rozpoczęcia hamowania.

 

 


Zaciski hamulcowe to monolityczna konstrukcja jednoczęściowa z dwoma tłoczkami. Dostępne będą klocki metaliczne, jak i żywiczne. Te drugie mają podniesioną żywotność aż o 100%. Nowy dizajn tarcz dodatkowo podnosi ją o kolejne 10%. Tarcze montowan na wielowpuście Center Lock dostępne będą w rozmiarach 160, 180 i 203 mm.

Pozostała część grupy również została zmodernizowana - szczegóły w drugiej części notki wkrótce. Póki co na zachęte masy obydwu wariantów XT, jakie będą dostępne. I informacja na deser - nowe XT w sprzedaży ma się pojawić już w lipcu.

Wersja all mountain
Manetki Rapid Fire Plus SL-M770 (para) 255 g
Przerzutka przednia TOP SWING FD-M770 152 g
Przerzutka tylna SHIMANO SHADOW RD-M772-SGS 228 g
Korba (44-32-22 z.) FC-M770 853 g
Tryb (11-34 z.) CS-M770 297 g
Koła pod tarcze (20 mm) WH-M776 2050 g
Pedały SPD PD-M770 (para) 352 g
Dźwignie hamulcowe BL-M775 (para) 128 g
Zaciski hamulcowe BR-M775 (para) 223g
Przewody (800 mm) SM-BH59 23 g
Tarcza (160 mm) SM-RT78 151 g

Wersja cross country
Manetki Dual Control ST-M775 (para) 512g
Przerzutka przednia TOP SWING FD-M770 152 g
Przerzutka tylna Low Normal RD-M770-SGS 239 g
Korba (44-32-22 z.) FC-M770 853 g
Tryb (11-32 z.) CS-M770 256 g
Koła pod tarcze WH-M775 1660 g
Pedały SPD PD-M770 (para) 352 g
Dźwignie hamulcowe BR-M775 (para) 223 g
Przewody (800 mm) SM-BH59 23 g
Tarcza (160 mm) SM-RT78 151 g

Info: cycle.shimano-eu.com
Polski dystrybutor: rp-pawlak.com.pl

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj