Wejście na rynek nowej grupy napędowej Shimano 105 w wariancie mechanicznym 2x12 to świetna wiadomość! Klienci otrzymują bowiem dostęp do najnowszych rozwiązań w obrębie komponentów takich jak kasety (szczególnie chodzi o ich zakres i stopniowanie), łańcuchy, mechanizmy korbowe, czy hamulce, ale nie muszą przy tym być skazani na elektroniczne przerzutki. Po pierwsze nie wszyscy ich chcą, a po drugie wariant mechaniczny jest wyraźnie tańszy, co dla wielu użytkowników ma duże, jeśli nie kluczowe, znaczenie podczas zakupów. Jednak branża rowerowa bez dwóch zdań dąży do powolnego zastępowania osprzętu mechanicznego przez przerzutki na prąd, a niektóre nowoczesne szosówki już nawet nie posiadają prowadzeń do linek i pancerzy. Oczywiście jesteśmy zdania, że elektronika to wyższy poziom działania. Mimo to, nie każdy musi być fanem Shimano Di2, SRAM AXS, czy Campagnolo EPS. W końcu spora część z nas po prostu woli się ubrać i wyjść na rower, a nie sprawdzać stan baterii w kolejnym urządzeniu…
Uważamy, że jako odbiorcom należy nam się wybór i bardzo się cieszymy, że – wraz z tą premierą – nadal go mamy! Po szybkim przeglądzie nowych komponentów widać bowiem, że Shimano w nowej 105 R7100 oferuje nam pełen pakiet zmian przy zachowaniu ,,starych, dobrych linek” – dostęp do systemu 2x12, odświeżoną ergonomię klamkomanetek, czy nowe, lepsze zaciski hamulcowe. Tak naprawdę omawiana premiera to 3 tylko nowe części – klamkomanetki, tylna przerzutka i przednia przerzutka. Zaciski hamulcowe, mechanizm korbowy, kasety i łańcuch to identyczne modele, z których korzysta grupa Shimano 105 Di2 zaprezentowana w zeszłe wakacje.
Zobacz również:
Shimano 105 R7100: nowe komponenty
Nowa mechaniczna 105-tka to przede wszystkim para klamkomanetek ST-R7120, które mają odświeżony kształt, dopracowanę ergonomię i w swoim wnętrzu kryją mechanizm pod 12 biegów (oczywiście mowa o prawej łapie). Shimano przygotowało wyłącznie zestaw pod hamulce hydrauliczne, co wyraźnie pokazuje, że w rowerach szosowych jesteśmy właśnie świadkami zmierzchu klasycznych hamulców szczękowych. Japoński producent obiecuje, że wraz z nowymi zaciskami BR-7170 praca klamek hamulcowych jest lżejsza i bardziej płynna. Z ważnych kwestii warto też wspomnieć, że skrócono zasięg klamki, która dzięki temu obecnie jest bliżej kierownicy. Choć optycznie nowe klamkomanetki 105 w wersji mechanicznej są większe, niż wariancie Di2, to widać, że uległy zmniejszeniu względem 11-biegowej grupy. Ich kształt wydaje się być też nieco pochylony do wewnątrz, co jest nawiązaniem do ergonomii najnowszych 12-biegowych łap Di2. Jeszcze mała uwaga do hamulców, które współpracują z nowymi klamkomanetkami – przypomnimy, że nowe przeprojektowane zaciski hamulcowe mają o 10% większy prześwit między klockami, co zmniejsza docieranie tarcz i zapewnia cichą pracę. Zaciski te były częścią premiery 105 Di2, ale przypominamy o tym, bo nie każdy musi znać te fakty.
Nie mniej istotną częścią premiery mechanicznego napędu 2x12 są nowe przerzutki. Tylna przerzutka Shimano 105 RD-R7100 korzysta z technologii Shadow RD i optycznie jest bardzo podobna do wariantu Di2. Designersko nawiązuje też do nowego, 12-biegowego mechanicznego GRX-a, o którym szerzej pisaliśmy w osobnym artykule: NOWY NAPĘD SHIMANO GRX: MECHANICZNY 1X12 I 2X12! Do pary przygotowano przednią przerzutką 105 FD-R7100, która wg informacji producenta daje więcej możliwości prowadzenia linki, w zależności od tego jaką jej drogę przewidział producent danej ramy roweru.
Specyfikacja i waga komponentów Shimano 105 R7100
Tylna przerzutka RD-R7100
- 12 biegów
- Shimano Shadow RD
- mocowanie bezpośrednie
- niskoprofilowa konstrukcja z pojedynczą sprężyną
- masa: 249 g
Przednia przerzutka FD-R7100
- 2 biegi
- mocowanie na hak
- szybka i precyzyjna zmiana przełożeń
- masa: 96 g
Klamkomanetki ST-R7120
- dźwignie Dual Control
- nowy kształt dźwigni zapewnia łatwiejszy dostęp
- doskonała ergonomia i odświeżony kształt
- masa: 612 g / para
Mechanizm korbowy FC-R7100
- 2x12
- technologia Hollowtech II
- dostępne rozmiary tarcz: 50-34T i 52-36T
- długość ramienia: 160, 165, 170, 172,5, 175 mm
- masa: 754 g (50-34T)
Kaseta CS-R7101-12
- 12-rzędowa HYPERGLIDE
- kompatybilna z 11-rzędowymi bębenkami piasty HG
- kombinacje kasety: 11-34T i 11-36T (CS-HG710-12)
- masa: 361 g (11-34T)
Strona polskiego dystrybutora: bike.shimano.com