Silniki do e-bike'ów OLI eBike Systems

Co oferuje włoski producent systemów wspomagania do rowerów elektrycznych?

Drukuj

Przyglądamy się kompleksowej ofercie włoskiego producenta systemów wspomagania do wszelkiej maści rowerów elektrycznych: począwszy od rowerów ułatwiających codzienne dojazdy do pracy, po mocarne endurówki do latania po górach.

 

 

 

 

Boom na elektromobilność trwa w najlepsze. Jeśli jeszcze kilka lat temu "elektryk" był czymś egzotycznym, tak teraz rowery ze wspomaganiem stały się powszechne zarówno w centrach miast, jak i na trailach w górach. Na dynamicznie rozwijającym się rynku systemów wspomagania do rowerów znajdziemy zarówno firmy z branży rowerowej (Shimano, Specialized), jak i takie, które mają wieloletnie doświadczenie w produkcji urządzeń wyposażonych w silniki elektryczne (jak choćby Bosch). OLI eBike Systems jest przedstawicielem tej drugiej grupy - poznajcie historię oraz ofertę tej marki.

Historia

Marka OLI eBike Systems została powołana do życia w 2017 roku jako osobna jednostka biznesowa w ramach OLI Group s.p.a - światowego lidera w dziedzinie technologii wibracji przemysłowych.

 

 

 

Włosi postanowili wykorzystać ponad 50 lat doświadczania (firma została założona w 1961 roku) w produkcji wibracyjnych silników elektrycznych wykorzystywanych w różnych gałęziach przemysłu (np. wibratory do zagęszczania betonu w budownictwie) i przenieść je na grunt dynamicznie rozwijającej się elektromobilności. Ważnym elementem całej układanki jest to, że od 2015 roku OLI należy do chińskiego giganta - koncernu WOLONG, co zapewnia firmie odpowiednie zaplecze finansowe i produkcyjne, umożliwiając dalszy dynamiczny rozwój. Warto podkreślić przy tym, że jedną z głównych gałęzi działalności WOLONG jest właśnie produkcja silników elektrycznych znajdujących szerokie zastosowanie. 

 

 
 

 

Od momentu powstania OLI eBike Systems notowało dynamiczny rozwój, w pierwszej kolejności nawiązując współpracę z włoskimi producentami rowerów, a w ostatnim czasie stając się rozpoznawalną marką również poza ojczyzną espresso i pasty. W 2022 roku firma zatrudniała już 50 osób i wyprodukowała 85 tysięcy jednostek napędowych. Podzespoły wytwarzane są w 2 zakładach produkcyjnych we Włoszech i jednym w Chinach, natomiast montaż wszystkich silników odbywa się we Włoszech, co zapewnia odpowiedni nadzór nad procesem kontroli jakości finalnego produktu oraz efektywną współpracę z odbiorcami.

Obecnie kompletne systemy napędowe możemy znaleźć w rowerach takich marek jak Bottecchia, Atala, MBM, Torpado, Whistle, Olympia, Crussis, Bianchi, Focarini, Argento, Esperia, Armony, Capriolo, RDR Italia, Adriatica, SUM, BCargo, Casadei, Garelli.

Kompletne systemy do każdego zastosowania

Firma ma w ofercie kompletne układy wspomagania, począwszy od trzech różnych jednostek napędowych, przez taką samą ilość komputerków sterujących pracą silnika, po 2 typy baterii (zintegrowaną i zewnętrzną) o różnych pojemnościach. Dzięki temu produkty OLI mają szerokie spektrum zastosowania - od rowerów miejskich i trekkingowych, aż po wymagające dużej mocy mocarne e-MTB czy rowery typu cargo.

Silniki

Inżynierowie OLI skonstruowali 3 jednostki napędowe - Move, Sport i Edge o różnym stopniu zaawansowania ale też docelowego zastosowania, a co za tym idzieo różnej charakterystyce pracy. Ich cechą wspólną ma być płynne dostarczanie generowanej mocy i duży moment obrotowy również przy niskiej kadencji dla jak najlepszych odczuć z jazdy. 

EDGE

Najnowsze dziecko i jednocześnie najbardziej zaawansowany i najmocniejszy silnik w rodzinie. Bardzo duży moment obrotowy wynoszący 90Nm i dostępny już od 30 obrotów na minutę przy zachowaniu niskiej masy nieznacznie przekraczającej 3 kilogramy. Wyposażony jest w dokładny, 4-punktowy pomiar nacisku na pedały dla precyzyjnego dozowania wspomagania w zależności od siły z jaką pedałuje rider. Ponadto charakterystyka pracy silnika, który generuje wysoki moment obrotowy również przy niskiej kadencji, ale jednocześnie krzywa mocy rośnie aż do kadencji przekraczającej 100 obrotów na minutę sprawiają, że ma on się idealnie nadawać do dynamicznej, sportowej jazdy e-MTB. Edge znajdzie również zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest ciągłe, duże wsparcie, czyli na przykład w rowerach typu cargo. Jednostka występuje w dwóch wariantach różniących się od siebie systemem montażu, aby zapewnić jak największą kompatybilność z różnymi konstrukcjami rowerów.

 

 

 

Najważniejsze parametry:

  • Moment obrotowy: max90Nm dostępny już od 30 obrotów na minutę
  • Moc maksymalna - 600W @ 100rpm
  • wspomaganie - do 400%
  • Waga - 3,2kg
  • Ilość wewnętrznych przełożeń - 3
  • Rodzaj mocowania korby i zębatek - ISIS; Direct Mount i BCD 104
  • Chainline - 49mm
  • Q-Factor - 177mm
  • Typ mocowania - Shimano EP8 lub Bosch Performance Gen.4
 
 

 

SPORT

Jednostka ma gwarantować bardzo płynną i "gładką" jazdę dzięki generowaniu dużego momentu już na bardzo niskiej kadencji. Dostępna w dwóch wersjach (Sport One i Sport Plus) - słabsza o maksymalnym momencie 60Nm (Sport One) i mocniejsza z 85Nm (Sport Plus). Pierwsza z nich jest bardziej energooszczędna, zapewniając większy zasięg przy baterii o tej samej pojemnośc, ale i wystarczająco mocna do codziennego commutingu czy e-graveli. Mocniejsza wersja Plus może być z powodzeniem zamontowana do rowerów e-MTB czy cargo. Z rowerów Bcargo wyposażonych w silnik Sport Plus korzystają we włoszech listonosze z Poste Italiane.

 

Cechy:

  • Max moment obrotowy: 60Nm lub 85Nm od 30 obrotów na minutę
  • Waga - 3,2kg (One) lub 3,5kg (Plus)
  • Ilość wewnętrznych przełożeń - 2
  • Rodzaj mocowania korby i zębatek - ISIS; Direct Mount i BCD 104
  • Chainline - 52mm
  • Q-Factor - 178mm
  • Typ mocowania - własny OLI (3 śruby M8 z dwóch stron jednostki napędowej) 

 

 
 

 

 

MOVE

Pierwszy silnik zbudowany przez OLI. Podstawowa, najbardziej ekonomiczna jednostka również dostępna w dwóch wariantach (Moce One i Move Plus) o maksymalnych momentach obrotowych wynoszących odpowiednio 60 Nm (Move One) i 80Nm (Move Plus). Przeznaczona głównie do rowerów miejskich i crossowo-trekkingowych lub lżejszych e-MTB. Wkrótce firma zamierza zaprezentować nową, ulepszoną wersję MOVE'a.

Dane techniczne:

  • Max moment obrotowy: 60 lub 80Nm od 30 obrotów na minutę
  • Waga - 3,7kg (One) lub 3,9kg (Plus)
  • Rodzaj mocowania korby i zębatek - ISIS; Direct Mount i BCD 104
  • Chainline - 52mm
  • Q-Factor - 186mm
  • Typ mocowania - Bosch Active Gen 2 & 3
 

 

Komputerki sterujące

Podobnie jak w przypadku silników, również tutaj OLI oferuje 3 różne komputerki montowane centralnie lub przy klamkach hamulcowych.

 

HIGH VISION

Najbardziej rozbudowany w rodzinie. Montowany centralnie, przed mostkiem, wyposażony w niewielki przełącznik montowany na kierownicy, obok klamek hamulcowych, odpowiadający za zmianę trybu wspomagania i wyświetlanych danych (sam display nie posiada żadnych guzików) Wyposażony w kolorowy, dwucalowy wyświetlacz TFT o wysokiej rozdzielczości i kontraście. Posiada szkło Gorilla Glass® i czujnik zmierzchu dzięki któremu automatyczna włącza światła i dostosowuje jasność wyświetlacza. Może wyświetlać 13 różnych parametrów, oprócz "standardowych" parametrów jak poziom wsparcia, pozostałą baterię czy przejechany dystans, widzimy też moc generowaną zarówno przez silnik jak i kolarza oraz kadencję. 

 
 

 

SIDE VISION i MATRIX

Komputer ze zintegrowanymi przyciskami sterującymi, do montażu przy klamkach hamulcowych. Kolorowy wyświetlacz 1,8". W porównaniu do High Vision nie zobaczymy m.in danych o generowanej mocy, nie posiada też czujnika zmierzchu.

 

Rodzinę uzupełnia najprostszy, monochromatyczny Matrix, który podobnie jak Side Vision montowany jest przy lewej klamce hamulcowej na kierownicy. Jest podświetlany i wyświetla wszystkie niezbędne informacje, a dodatkowo wyposażony jest w złącze USB-C umożlwiające ładowanie zewnętrznych urządzeń, jak choćby telefonu komórkowego.

 
 

 

Baterie

Ostatnim elementem systemu są oczywiście baterie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom producentów rowerów, OLI współpracuje z wiodącymi producentami battery packów (m.in Phylion, Greenway, Akkuvision), umożliwiając maksymalną elastyczność w wyborze tego komponentu. Dla tych, którzy chcą mieć cały układ wspomagania jednego producenta, firma posiada w swojej ofercie 2 własne produkty.

Półzintegrowany model Shade o pojemności 370Whwyposażony w ogniwa Panasonic lub Samsung o niskiej wadze wynoszącej 2,1kg do użytku głównie w rowerach miejskich i trekkingowych oraz w pełni chowany w dolnej rurze ramy model Shade o trzech różnych pojemnościach 522, 630 oraz 720 Wh i wadze odpowiednio 3.2 kg, 3.44 kg i 4.2 kg. Dzięki dużej pojemności idealnie współpracuje on z silnikami Edge i Sport.  

 

OLI w Polsce

Największym na naszym rynku dystrybutorem rowerów z silnikami OLI eBike Systems jest firma Bottari Polska, która jednocześnie prowadzi serwis e-bike'ów z tymi jednostkami napędowymi.

OLI podjęło współpracę również z kilkoma polskimi producentami rowerów elektrycznych, więc bardzo możliwe, że wkrótce ich obecność na naszym rynku znacznie wzrośnie.

Już wkrótce na naszym portalu znajdziecie test roweru MBM Kairos z silnikiem Sport Plus i wyświetlaczem High Vision od OLI eBike Systems! 

Strona producenta: OLI eBike Systems