Schwalbe jest marką lubianą i często spotykaną na kołach rowerów używanych na całym globie. Nic w tym dziwnego - oferta niemieckiego producenta jest bardzo bogata i nie dość, że obejmuje niemal wszystkie typy rowerów, to dodatkowo jest pełna zróżnicowanych bieżników i ich opcji. Znajdziemy w niej ogumienie budżetowe, jak i zaawansowane opony z dopracowanymi mieszankami gumowymi oraz wersjami lżejszymi stworzonymi z myślą o osiągach. Nie brakuje modeli specjalnie wzmocnionych - dla tych, którzy nie lubią loterii z defektami. Rozwiązania Schwalbe są innowacyjne, a ogumienie często wygrywa laboratoryjne testy porównawcze, na przykład odznaczając się najmniejszymi oporami toczenia. Oferta niemieckiego potentata jest tak ogromna, że łatwo można się w gąszczu możliwości pogubić, dlatego dziś wskazujemy najważniejsze nowe produkty, które dołączyły do kolekcji w obecnym roku.
XC/Maraton
W tej kategorii dzieje się z pozoru niewiele, a jednocześnie bardzo dużo. Kultowy już i ukochany przez zawodników Racing Ralph przeszedł bowiem gruntowne zmiany. W miejsce jednej opony teraz mamy dwie: dedykowany na tył Racing Ralph oraz Racing Ray, stworzony z myślą o przednim kole. Ten komplet ma gwarantować maksymalne osiągi – doskonale przyspieszać, świetnie się toczyć oraz zapewniać trzymanie w zakrętach na wymagających technicznie trasach o zmiennej nawierzchni.
Napędowy Ralph ma ,,czerwoną mieszankę” (Addix Speed), czyli szybką i twardszą, odpowiednią do opony napędowej, która znosi większe obciążenia przy nagłych przyspieszeniach oraz agresywnych dohamowaniach. Dzięki temu Racing Ralph ma lepiej pracować na tylnym kole oraz wykazać się większą odpornościa na zużycie.
Kierunkowy Ray ma z kolei mieszankę ,,niebieską” (Addix Speedgrip), która jest bardziej miękka i lepiej klei się do ziemi oraz układa do nierówności terenu. Jej specyfika bardziej nadaje się na przednie koło i ma zapewniać niezrównaną przyczepność. Obie opony dostępne są w wyścigowej wersji Evolution oraz nieco tańszej, mniej zaawansowanej, Performance. Niezależnie od wariantu opony są oczywiście gotowe na jazdę bez dętek – tubeless easy. Racing Ralph i Ray Evolution dostępne są tylko ze wzmocnieniem SnakeSkin. Można je zakupić na 26, 27,5 oraz 29” w szerokości 2,25”, a także alternatywnie w rozmiarze 2,1”, ale tylko do twentyninerów. W Performance występują tylko dwie wersje obu opon: 29x2,25” oraz 27,5x2,25”. W popularnym rozmiarze 29x2,25” Racing Ralph Evo i Racing Ray Evo ważą po 625 gramów/sztuka.
Drugą oponą, którą spotkamy wśród nowości 2019, to Rapid Rob. Drutowana opona oparta jest na podstawowej mieszance gumowej, ale posiada identyczny bieżnik, co poprzedni Racing Ralph. Schwalbe twierdzi, że idealnie nadaje się ona tył, natomiast śmiało można używać jej w obu kołach. Sprawdzona rzeźba bieżnika dostępna jest w wielu rozmiarach (2,1 i 2,25”) na koła 26, 27,5 oraz 29”. Bieżnik powinien odpowiadać turystycznie i rekreacyjnie nastawionym rowerzystom górskim.
Trail i Enduro
Do trailowej jazdy stworzony został model Hans Dampf, który ma obecnie odświeżone mieszanki gumowe i dodano w nim dwa nowe rozmiary. Możemy w nich przebierać i dokonywać wyboru pomiędzy miękką mieszanką ,,pomarańczową” (Addix Soft), a nieco twardszą ,,niebieską” (Addix Speedgrip). Wszystkie opony są wzmocnione rozwiązaniem Snakeskin, natomiast jest też wersja Super Gravity - dodatkowo uodporniona na defekty. Opony Hans Dampf zapewniają doskonałą kontrolę oraz czucie trasy i dostępne są w wielu wersjach i rozmiarach. Znajdziemy ją w opcji na 26x2,35”, jak również na koła 27,5” od 2,35” aż do 2,80” oraz na duże felgi, 29” od 2,35” do 2,60”. To wszystko w linii Evolution. Natomiast w bardziej budżetowej opcji Performance znajdziemy 4 opcje, wszystkie w szerokości 2,35”, dostępne na różne wielkości koła koła: 24, 26, 27,5 oraz 29”.
E-Bike
Eddy Current Front i Rear to dwie opony (osobna na przód i tył) dedykowane do e-bike’ów. Wzór bieżnika nawiązujący do opon motocrossowych ma idealnie działać w e-MTB All Mountain i Enduro. Bieżnik obu Eddy’ch jest agresywny, a boczne klocki rozstawione w kształt ,,V” dość wysokie, ma zapewniać pełną kontrolę nad większym i cięższym rowerem. Tylna opona ma również sprostać wymaganiom, jakie stawia napędowej gumie wysoki moment obrotowy i moc generowana przez silnik i rowerzystę. Przyczepność i odpowiednie sterowanie, które zapewnia miękka, pomarańczowa mieszanka to nie wszystko. Opona posiada też dodatkowo wzmocniony oplot Apex, który zapewnia lepszą stabilność oraz odporność na uszkodzenia. Wszystko to wpisuje się w ideę jazdy cięższym i generującym większe siły jednośladem. Na tył dostępna jest wersja 29x2,60” oraz 27,5x2,80”, natomiast na przód 29x 2,40 i 2,60”, a także 27,5x2,80”.
Schwalbe E-One to z kolei opony szosowe, przeznaczone specjalnie do szosówek ze wspomaganiem. Te szybkie opony wyścigowe zostały zaprojektowane i zbudowane tak, aby dopasować się do specyfiki wspomaganych rowerów. Mają ochronną wkładkę V-Guard, która zapewnia wysoką odporność na przebicie, a nowa mieszanka Addix Race Compound oferuje przyczepność przy dużych prędkościach w zakrętach oraz dużą trwałość, szczególnie istotną w e-szosach, które poddane są znacznie większym obciążeniom. Dostępne są dwa warianty szerokości, 28 mm i 32 mm, które zapewniają dobry balans między osiągami, a komfortem oraz uwzględniają większą masę całego roweru.
Do miejskich i trekkingowych e-bike’ów stworzono model Energizer Plus, który ma dynamiczny i szybki bieżnik. Gładka środkowa część opony oraz ,,diamentowe” boki gwarantują, że guma lekko się toczy i ma dobrą przyczepność, nawet na nieutwardzonej ziemi. Nowa mieszanka Addix E-Compound została zoptymalizowany pod kątem maksymalnej trwałości, niskich oporów toczenia i wyjątkowej przyczepności. Energizer Plus ma być więc szybka, bezpieczna w zakrętach i odporna na zużycie. Dodatkowo, wzmocniono ją 3-milimetrową wkładką antyprzebiciową GreenGuard. Występuje w sześciu rozmiarach: 26x1,75”, 27,5x2,00” oraz 4 szerokościach na 28”: 1,40, 1,50, 1,75 i 2,00”.
Miasto – Urban Airless System
Wśród nowości na 2019 Schwalbe pokazało też interesujący produkt do jazdy w mieście. Oponę, która, zamiast powietrzem, została wewnątrz wypełniona specjalną pianką. Tworzywo jest elastyczne, więc ma zapewniać pracę oponie i symulować uczucie jazdy na klasycznym ogumieniu z ciśnieniem około 3,5 Atmosfery. Żywotność takiej opony ma wynosić nawet 10 000 km. W cenie otrzymujemy absolutny brak ryzyka złapania gumy i możliwość zapomnienia o konieczności uzupełniania powietrza w kole. Szkopuł w tym, że do montażu potrzebny jest autoryzowany serwis wyposażony w specjalną maszynę do jej instalacji. Piszemy o tym w kontekście ciekawostki, ponieważ rozwiązanie to nie jest póki co dostępne w Polsce, jednak system jest na tyle ciekawy, że warto o nim wspomnieć.
Strona dystrybutora: www.unibike.pl