Spis treści:
W rowerowym świecie nie słabnie pogoń za uniwersalnością. To właśnie ten atrybut skupia uwagę producentów i inżynierów, starających się zaprojektować rowery szlakowe doskonale radzące sobie z bardziej agresywnym stylem jazdy, a przy tym odpowiednie do pokonywania naprawdę sporych dystansów.
Odpowiedzią Meridy na takie zapotrzebowania ma być właśnie model One-Twenty. To platforma obejmująca z jednej strony topowe wersje wykonane z karbonu i wyposażone w najbardziej wypasiony osprzęt, a z drugiej tańsze modele, które dzięki wykorzystaniu mniej zaawnsowanych materiałów, ale przy zachowaniu kluczowych funkcjonalnosći wersji wyższych będą świetnym wstępem do świata w pełni amortyzowanych rowerów.
Co konkretnie?
One-Twenty oferuje wyjątkowo popularne w swoim segmencie parametry bazujące na 120 mm skoku ramy i 130 mm widelca. Rama została zaprojektowana zupełnie od nowa w porównaniu ze starym modelem, dzięki czemu poprawiono z jednej strony parametry jezdne, a z drugiej wytrzymałość (producent testował odporność ramy nawet do 140 kg obciążenia). Mamy do dyspozycji bardziej agresywną geometrię (kąt główki wynosi 67,3 zamiast 69 stopni), krótszy o 10 mm chainstay, dzięki czemu rower jest bardziej zwrotny, a przy tym poprawiono jego statbilność przy większych prędkościach.
Projektując nowy rower Merida postawiła na to, aby w ramach jednej platformy przygotować specyfikacje, których zróżnicowanie pod kątem osprzętu i wykonania wpłyną także na charakter poszczególnych modeli. Dzięki temu z jednej strony mamy topowe, ultralekkie wersje karbonowe, pośrednie warianty z karbonowym przednim trójkątem i aluminiowym tyłem, oraz wersje aluminiowe będące dobrym wstępem do świata rowerów szlakowych.
Możliwie duża uniwersalność konstrukcji to także jak największa wytrzymałość. Merida rozumie ten fakt wieloaspektowo - po pierwsze, przez dodanie elementów chroniących kluczowe elementy rowery, takie jak dolna rura i środek suportu, oraz tylny trójkąt w okolicach dolnych widełek. Popracowano też nad przełożeniem zawieszenia tak, aby umożliwić jazdę na niższym ciśnieniu dampera. Dzięki temu i wspomnianemu testowaniu roweru pod kątem wytrzymałości do 140 kg obciążenia, osoby o większej wadze moga uzyskać właściwy stosunek progresji do czułości początku skoku bez pompowania dampera do maksymalnych wartości.
W zależności od wariantu, rama może być wykonana z bardzo lekkiego karbonu CF4 w całości, z aluminiowym trójkątem lub w całości z aluminium. Aluminiowy zawsze jest łącznik zawieszenia, gdyż różnica w wadze tego elementu wykonanu z karbonu i z aluminium byłaby niewspółmiernie mała do odczuwalnej różnicy w cenie. Wariant najlżejszy ramy waży około 2417 gramów.
Specyfikacje
Topowy wariant One - Twenty w wersji 9000 jest najbardziej zoptymalizowany pod kątem długich dystansów. W pełni karbonowa rama plus nowa generacja napędu Shimano XTR 1x12 gwarantuje dynamikę i iście wyścigową wagę. Na pokładzie tego wariantu znajdziemy także widelec Fox Factory Float 34 z powłoką Kashima, karbonowe koła DT Swiss XCM 1200, oraz regulowaną sztycę Kind Shock obsługiwaną z nowej zintegrowanej manetki Shimano.
Dla odmiany podstawowa wersja 600 oparta jest o w pełni aluminiową ramę i osprzęt Shimano SLX 1x11 z kasetą Sunrace 11-46. Wariant ten dostępny jest także z kołami 29 oraz 27.5 cala, dla lepszego dopasowania do trailowych preferencji.
Przełajowa nowość
Kolejną nowością w ofercie Meridy jest model Mission CX. Jak sama nazwa wskazuje to rasowy bolid do cyclocrossu, Najnowsza generacja oferuje zupełnie przeprojektowaną ramę, dostosowaną z jednej strony do profesjonanego użytku w zawodach przełajowych, ale także długich zimowych treningów i jazdy w typowo gravelowym stylu. Całość oczywiście jest zgodna z nowymi standardami, takimi jak hamulce flat mount oraz osi kół 12 mm.
Przewidziano dwa warianty ram - karbonowy, wykonany z włókna CF2 o wadze 885 gramów plus 402 gramy widelec, oraz aluminiowy - 1622 rama i 402 gramy karbonowy widelec. W obydwóćh ramach znajdziemy dużo miejsca na przełożenie ramienia pod górną rurą oraz mocowania do koszyków gotowych pomieścić bidony 750 mililitrów.
Topowy wariant 8000-E wyposażono w napęd Shimano Ultegra Di2 z przerzutką Ultegra RX dziedziczącą wiele technologii z grup MTB, w tym to co kluczowe dla napędów przełajowych i gravel, czyli sprzęgło Shadow. Dzięki temu napęd w terenie pracuje dużo stabilniej, jest mniej podatny na spadanie i jest dużo cichszy. Dodatkowo oferuje wszystkie plusy napędów 2 x 11, w konfiguracji z korbą 46/36T i kasetą 11-30t.
Poza tym w topowym modelu odnajdziemy także karbonowe koła Vision SC 40DB. Wersja 8000 została skonfigurowana na napędzie SRAM 1 x 11. Otwierający kolekcję wariant Mission CX 400 zbudowano w oparciu o komponenty Shimano 105.
Strona producenta: www.rowerymerida.pl