Spis treści:
Rowery elektryczne są wyjątkowo dynamicznie rozwijającą się gałęzią drzewa rowerowej ewolucji. Nie ma się więc co dziwić, że każdorazowa premiera nowych rozwiązań w tym segemencie wzbudza na rynku zainteresowanie nie mniejsze, niż prezentacje topowych grup napędowych do rowerów tradycyjnych.
System STEPS ugruntował już swoją rynkową pozycję praktycznie w każdym segmencie, natomiast wydaje się, że szczególnie popularny jest w rowerach miejskich oraz turystycznych.
Co nowego?
Zacznijmy od samej nazwy grupy, która w najnowszej odsłonie została oznaczona kodem E6100 (poprzednia to E6000). Nowości wprowadzono w praktycznie wszystkich elementach składających się na napęd e-bike. Mamy więc nową, lżejszą o 210 gramów jednostkę napędową DU-E6100, która generuje standardową moc 250 Watt, jednak może ona w momentach szczególnie wymagających osiągać aż 500 Watt, wspierając rowerzystę w drodze do osiągnięcia narzuconych przez elektroniczny "kaganiec" 25 kilometrów na godzinę. Powyżej granicy określonej przepisami wspomaganie jest odcinane w sposób płynny, co nie powoduje nieprzyjemnego szarpnięcia, jak w niektórych innych popularnych napędach.
Zasilanie systemu odbywa się z baterii o pojemności 418 Wh lub 500 Wh, które mogą być mocowane tak zewnętrznie, jak i wewnętrznie. Nowa jednostka napędowa wizualnie została zunifikowana z odmianą E8000 przeznaczoną do rowerów górskich, od której przejmuje bardziej smukły kształt i punkty mocowania do ramy. Dzięki temu całość jest sztywniejsza i bardziej efektywnie przekazuje moc na koła. Przeprojektowane wnętrze jednostki napędowej i ograniczone opory pracy jej elementów pozwoliły zwiększyć efektywność o 20%, co przekłada się na analogiczny wzrost zasięgu.
Do sprzedaży trafiają napędy w wersji miejskiej i turystycznej. Pierwsza ma osłonięta zębatkę korby, obydwie posiadają ramiona o długości 170 milimetrów, współpracujące z zębatkami 38 lub 44 zębów. Istnieje też opcja współpracy z paskami napędowymi, a także wybór pomiędzy tylną przerzutką tradycyjną lub zabudowaną w piaście.
Dla lepszej kontroli nad napędem obecnie można napęd STEPS konfigurować na cztery różne sposoby przekazywania informacji. Jednostka może komunikować się z komputerami firm zewnętrznych (np. Garmin), własnym wyświetlaczem, a także smartfonem, lub możliwe jest działanie bez wyświetlacza. W wariancie ze smartfonem do obsługi potrzebna jest aplikacja RIDE, a w przypadku braku wyświetlacza podstawowe informacje uzyskujemy dzięki mikronadajnikowi EW110 z wyświetlaczem LED i diodami.
Napęd STEPS oferuje trzy tryby wspomagania: Eco, Normal i High. Każdy z nich może być dodatkowo modyfikowany dzięki aplikacji E-Tube, która pozwala wpływać m.in. na to, czy moc będzie rozwijana w sposób bardziej dynamiczny czy naturalny.
STEPS może działać z przerzutkami wewnętrznymi i tradycyjnymi z wózkiem. Wraz z grupą E6100 debiutuje również nowa piasta z przekładnią Nexus Inter-5 przystosowana do współpracy z wyższymi momentami obrotowymi generowanymi przez napędy elektryczne. 5-biegowa przekładnia oferuje 263% zakres dostępnych przełożeń.
Nowa piasta dostępna jest zarówno w wariancie mechanicznym, jak i Di2. W przypadku samej jednostki elektrycznej nie ma również problemu ze współpracą z jakąkolwiek grupą do 11 przełożeń.
Strona producenta: www.shimano-steps.com