Mogąca poszczycić się 117-letnim doświadczeniem w budowaniu rowerów marka Fuji, tuż przed rozpoczęciem targów Taipei Show, postanowiła zaprezentować swój najnowszy model szosowy. Rower szosowy Gran Fondo, jak sama nazwa wskazuje, zaprojektowany została z myślą o ułatwieniu pokonania jak najdłuższego dystansu - dlatego konstruktorzy Fuji skupili się na maksymalnym podniesieniu komfortu jazdy. Jak donoszą dane producenta w nowej odsłonie Gran Fondo zdolność do tłumienia drgań wzrosła aż o 24,6 %. W jaki sposób to osiągnięto?
Komfort ponad wszystko
Gran Fondo pod warstwą lakieru skrywa sporo technologii poprawiających tłumienia drgań. Najważniejszą z nich jest VRTech (Vibration Reduction Technology) - technologia, zakładająca użycie w strategicznych miejscach karbonowego framesetu (widelec oraz tylny trójkąt) poliuretanu, pochłaniającego znaczną część wibracji. Rozwiązanie to poddane było testom zarówno w warunkach rzeczywistych, ale także w warunkach laboratoryjnych.
To jednak nie wszystko - już na pierwszy rzut oka widać, że Gran Fondo także w sferze konstrukcyjnej został dostosowany do pokonywania długich dystansów. Rury seatstayu zostały odpowiednio wyprofilowane (są delikatnie pofalowane), przez co zdolność ich ugięcia rośnie.
Podczas długich treningów i wypraw na szosie liczy się też zajęcie odpowiedniej pozycji. To dlatego Fuji zdecydowało się na zastosowanie w Gran Fondo typowej dla segmentu endurance geometrii - przede wszystkim uwagę zwraca wydłużona rura sterowa oraz skrócona rura horyzontalna, które pozwalają na zajęcie bardziej wyprostowanej pozycji na rowerze. Wydłużeniu uległy z kolei rury chainstayu (415 mm), co ma wpływ na zwiększenie zdolności do tłumienia nierówności, ale i poprawia stabilność całej konstrukcji.
"Kropką nad i" jest zastosowanie opon o szerokości aż 28 mm. Konstrukcja Fuji Gran Fondo pozwala na zastosowanie opon do 30 mm szerokości.
Co jeszcze?
Model Gran Fondo, podobnie jak większość modeli jego segmentu, wyposażony zostanie w hamulce tarczowe - poza mocniejszym i dobrze modulującym hamowaniem producenci podkreślają w tym rozwiązaniu fakt, że na pracę tarczówek nie wpływają takie czynniki jak chociażby woda. Co ważne w połączeniu kół 28-calowych i hamulców tarczowych to zastosowanie sztywnych osi - Fuji o tym nie zapomniało, stosując sztywną oś zarówno z przodu, jak i z tyłu (co ciekawe dzięki adapterowi z tyłu mamy możliwość wyboru pomiędzy standardowym szybkozamykaczem i sztywną osią).
Kolejnym ukłonem w stronę długodystansowców są ukryte w ramie oczka, które pozwalają na zamontowanie błotników.
Sprawdzone rozwiązania
Nie można zapominać jednak, że Fuji Gran Fondo to w dalszym ciągu karbonowy rower szosowy, przez co ma być nie tylko komfortowy, ale i szybki. Fuji zastosowało w nowym modelu sporo rozwiązań, znanych z jego starszych braci - Transonica i modelu SL - mowa tu m.in. o suporcie w standardzie press-fit (PF30), średnicach rur rosnących wprost proporcjonalnie do rozmiaru roweru czy wewnętrznym prowadzeniu pancerzy, kompatybilnym także z osprzętem Di2.
Gama modeli
Fuji Gran Fondo dostępny będzie w 5 wersjach - dwa najwyższe z ramą zbudowaną z topowego włókna węglowego C10 wyposażone będą kolejno w mechaniczną grupę Dura-Ace (1.1) oraz elektroniczną Ultegrę Di2 (1.3). Modele z nieco cięższego kompozytu to 2.1, który opiera się na osprzęcie Shimano Ultegra oraz 2.3 i 2.5, wyposażone w 11-biegową grupę Shimano 105.
Dystrybutor: www.fujibikes.com