Shimano Ultegra 11s 2014

Shimano prezentuje 11-rzędową Ultegrę na sezon 2014

Drukuj

Shimano wprowadza na rynek 11-rzędową, mechaniczną grupę Ultegra. Osprzęt z serii 6800 przejmuje dużą część technologii z Dura-Ace. Czym dokładnie charakteryzuje się nowa grupa z kraju kwitnącej wiśni?

"Prawdziwy duch sportu" to idea przyświecająca Ultegrze. Shimano realizuje ją poprzez wdrażanie do tej grupy osprzętu większości rozwiązań z najwyższego Dura-Ace. W praktyce różni się głównie zastosowanymi materiałami, które czynią jej komponenty cięższymi niż bardziej zaawansowanego brata, który przeznaczony jest przede wszystkim do wyczynowego uprawiania kolarstwa. Czym odznaczają się poszczególny komponenty i jakie zmiany w nich wprowadzono?

Wygodniejsze klamki
W manetkach ST-6800 poprawiono ergonomię. Górny chwyt klamki został nieco zmniejszony, podobnie stało się z jej tylną częścią, również tą przylegającą do kierownicy. Bardziej kompaktowe rozmiary mają służyć lepszemu dopasowaniu do większej liczby użytkowników. Poprawie komfortu obsługi nowej Ultegry mają również sprzyjać krótsze dźwignie, notabene wykonane z włókna węglowego. Skróceniu uległ skok klamki, dzięki czemu zmiana biegów będzie szybsza i również bardziej wygodna dla osób z mniejszymi/krótszymi palcami.


Klamkomanetki Shimano Ultegra ST-6800 cechują się m.in. poprawioną ergonomiąPiasty Shimano Ultegra 6800


Całość zmian ma służyć, oprócz poprawy ergonomii i szybkości zmiany biegów, również zwiększeniu modulacji nad hamulcami. Zmiany dotykają również jazdy w dolnym chwycie, w którym najczęściej dotyka się dolnych końcówek klamek. One z kolei zostały nieco poszerzone dla zapewnienia lepszego, bardziej stabilnego chwytu w tej pozycji. Z mniejszych zmian warto również wspomnieć o nowym, polimerowym pokryciu dedykowanych do Ultegry linek BC-R680 które mają usprawniać działanie napędu.

Szybsze przerzutki
Pomagają w tym także przednia (FD-6800) i tylna przerzutka (RD-6800), które przeszły duże zmiany. Są bardziej kompaktowe i lżejsze (waga przedniej wynosi 89g, a tylnej 195g), a w połączeniu ze skróconym skokiem dźwigni szybciej reagują na zmianę biegu. Poprawa mechanizmu wewnętrznego przerzutki tylnej (szczególnie zwiększenie siły sprężyny) sprzyja natychmiastowej reakcji na ruch klamką. Bardziej otwarta konstrukcja przerzutek ma również powodować lepsze działanie w trudnych warunkach atmosferycznych, np. deszczu czy śniegu. W obydwu przerzutkach wzmocniono także ramię ciągnące wózek, które dzięki temu w szybszy i bardziej precyzyjny sposób wrzuca łańcuch we właściwe miejsce. W tylnej i przedniej przerzutce (tutaj w wersji na obejmę) zastosowano również inną śrubą mocującą, której kształt ma solidniej scalać komponent z ramą.

 

 

 

Przednia (FD-6800) i tylna przerzutka (RD-6800) także przeszły duże zmiany.


Mocniejsze hamulce + wersja aero
Nowa Ultegra 6800 ma charakteryzować się o 10% większą siłą hamowania niż jej poprzedniczka. Dzięki poprawionej ergonomii klamek zwiększono również siłę hamowania z górnego chwytu, który także będzie mocniejszy. Jedną z głównych przyczyn takiej poprawy jest zastosowanie symetrycznych piwotów w szczękach hamulców (BR-6800). Są one dodatkowe oparte na podwójnym łożyskowaniu, które redukuje drgania w sworzniach. W praktyce ma się to przekładać na lepszą modulację, także dzięki gładko pracującym linkom BC-R680.

 

 

 

 


Warto dodać, że dostępna będzie także aerodynamiczna wersja hamulców instalowana w systemie direct mount. Co ciekawe, model ten pojawi się zarówno w nowej Ultegrze (BR-6810), jak i grupie 105 (BR-5710). Oprócz bezpośredniego montażu na widelcu i dolnym krańcu rury podsiodłowej szczęki i profil hamulców są bardziej spłaszczone, przez co opory aerodynamiczne zostaną zmniejszone. Wersja została również wzbogacona o możliwość regulacji siły naciągu sprężyny. Pozostałe aspekty technologiczne nie uległy zmianie w porównaniu do modelu (BR-6800).

 

 

 


Spłaszczony profil hamulców BR-6810 znaczaco poprawia ich aerodynamikęNa 11-rzędową kasetę CS-6800 czekało wielu miłośników Ultegry

11-rzędowa kaseta
Kaseta CS-6800 wyposażona została w 11 zębatek. Pod względem zastosowanych materiałów nie różni się od poprzedniczki, a jej masa wynosi (w rozstawie 11-23T) 212g. Do dyspozycji będzie mieli szeroki wachlarz przełożeń. Shimano proponuje następujące rozstawy kaset: 11-23T, 11-25T, 12-25T, 11-28T, 11-32T. Całość obsługuje oczywiście węższy łańcuch. Model CN-6800 (o masie 253g) ma symetryczną konstrukcję oraz nowe pokrycie Sil-tec. To ostatnie skutkuje bardziej cichą pracą i zostało przejęte z grupy Dura-Ace 9000. Łańcuch ma również odznaczać się zwiększoną wytrzymałością.

Nowa korba
Czteroramienna konstrukcja korby FC-6800 została przejęta od Dura-Ace. Shimano deklaruje, że zapewnia ona poprawiony transfer mocy w porównaniu do wersji pięcioramiennej. Profil zębów tarczy został dostosowany do nowej przerzutki przedniej, która teraz musi obsłużyć większy przekos łańcucha z 11-rzędową kasetą. Oprócz zgodnej współpracy nowe profilowanie zębów ma zapobiegać spadaniu łańcucha. Korba będzie dostępna w jednym z czterech rozstawów tarcz: 53x39T, 52x36T, 50x34T i 46x36T.

 

 

 

Czteroramienna konstrukcja korby FC-6800 ma odznaczać się poprawą sztywności


Całość będzie montowana na środkach suportu SM-BBR60 oraz SM-BB72-41B (wersja Pressfit). Nowe suporty są o 14g lżejsze niż poprzednicy, a ich największą zaletą ma być zmniejszenie drgań poprzez stabilniejsze osadzenie w mufie suportowej, co skutkuje poprawą wytrzymałości.

Sztywniejsze koła i nowe pedały
Nową grupę Ultegra uzupełniają koła WH-6800. Ich piasty charakteryzują się szerszą konstrukcją kołnierza, która wpływa na poprawę sztywności oraz transmisję mocy. Koła są dedykowane pod zwykłą oponę dętkową lub tubeless.

 

 

 

 

 

Koła WH-6800 są sztywniejsze, głównie dzięki poszerzeniu kołnierza piast


Zestaw uzupełniają nowe pedały PD-6800. Kompatybilny z blokami SPD-SL zestaw zyskał jednie nowy projekt graficzny (logo Ultegra 6800), a projekt technologiczny jest identyczny jak w poprzedniej grupie.

Co ile waży?
Dokładna waga poszczególnych komponentów jest następująca:
ST-6800 (set): 425g
RD-6800 (SS):195g
RD-6800 (GS): 207g
FD-6800 (na hak): 89g
FD-6800 (na obejmę, rozmiar L): 104g
FC-6800 (53-39T z BB): 765g
CS-6800 (11-23T): 212g
CN-6800 (114L): 253g
SM-BBR80: 77g
SM-BB72: 63g

 

 

 

 


Podsumowanie
Shimano konsekwentnie rozwija swoje grupy osprzętu. Po ostatnim wypuszczeniu nowego XTR-a teraz zdecydowano się na duże zmiany w Ultegrze, drugiej na półce szosowej grupie osprzętu. Poszczególne komponenty przejmują dużą część rozwiązań z Dura-Ace, co z pewnością ucieszy użytkowników z mniej zasobnym budżetem, którzy jednocześnie chcą korzystać z nowych technologii Shimano. Warto jednocześnie dodać, że konkurencja nie jest dłużna i wprowadza już nowe rozwiązania, m.in. w postaci hydraulicznych hamulców tarczowych do rowerów szosowych oraz poprawy jakości działania grup elektronicznych. Czekamy na kolejne posunięcia Shimano z niecierpliwością!

Fot.: Shimano
Dystrybutor: www.shimano-polska.com