


Claris
Nowa grupa szosowa o wdzięcznej nazwie Claris zastępuje dotychczasowe komponenty z serii 2200. Kolejna w ofercie Shimano grupa jest 8-rzędowa. W hierarchii japońskiego producenta usytuowana jest pod 9-rzędową Sorą oraz 10-rzędowymi Tiagrą i 105-tką. Shimano dedykuje Claris użytkownikom, którzy rozpoczynają swoją przygodę z szosą lub też traktują ten sprzęt jako model zastępczy lub treningowy. Manetki i dźwignie hamulcowe dostępne są również w wersji na standardową, prostą kierownicę, dzięki czemu z nowej grupy skorzystają także miłośnicy rowerów trekkingowych.
Korba nowej grupy, opierającej się o technologię napędu SIS (Shimano Index System), będzie dostępna w dwóch wariantach: dwurzędowym (FC-2450) oraz trzyrzędowym (FC-2403). Jak to bywa w przypadku polityki największych producentów osprzętu, również tutaj niższe grupy przejmują część technologii z wyżej usytuowanych w hierarchii komponentów. W tym wypadku korba, zbudowana w systemie Octalink, wyposażona została w zębatki wyprofilowane w sposób przyspieszający zmianę biegów oraz poprawiający jakość pracy łańcucha. Biorąc pod uwagę dedykację Claris dla początkujących użytkowników korba będzie dostępna w kombinacjach: 46-34T, 50-34T oraz trzyrzędowej 50-39-30T. Warto dodać, że korba dostępna będzie w wariancie białym oraz czarnym.
Obsługująca korbę przednia przerzutka (FD-2400) została wyposażona w wózek powodujący szybsze wrzucanie biegów na tarcze. Zmiana ma być widoczna szczególnie w wersji trzyrzędowej. Czasami występował tam problem z szybkością zmiany tarczy, a nawet spadaniem łańcucha w przypadku minimalnie niewłaściwej regulacji, która jest częsta w przypadku początkujących użytkowników. Problem w przypadku Claris został wyeliminowany. W celu dopasowania przerzutki do własnych preferencji można regulować także siłę naciągu sprężyny. Komponent będzie dostępny wraz z obejmą w rozmiarze L, M lub S.
Przerzutka tylna (RD-2400) także przejęła technologię budowy wózka oraz konstrukcji korpusu z wyższych grup. Wózek zapewnia obsługę maksymalnej zębatki w rozmiarze 32T. Przerzutka ma charakteryzować się sprawną i pewną zmianą biegów oraz gładkim prowadzeniem łańcucha. Wykonana ze stali nierdzewnej kaseta (CS-HG50-8) wyposażona została w zębatki, który również zostały wyprofilowane pod kątem usprawnienia pracy łańcucha. Dostępne wersje będą posiadały największe zębatki w rozmiarze 28/30/32T.
Manetki Dual Control Lever (ST-2400) posiadają znany z Shimano, dość intuicyjny system obsługi przełożeń. Opiera się on na ruchomej dźwigni hamulcowej umożliwiającej zmianę położenia łańcucha oraz umieszczonej za nią mniejszej dźwigni przerzutkowej. Obydwie są łatwo dostępne zarówno z dolnego, jak i górnego chwytu. Budowa klamek, a w związku z tym ich ergonomia, została przejęta bezpośrednio z grupy Tiagra i zapewnia dużą wygodę, szczególnie pożądaną przez początkujących użytkowników. Konstrukcja wewnętrzna ST-2400 została również przejęte z wyższych grup, dzięki czemu siła potrzebna do zmiany przełożenia jest niska. Również obsługa klamki i wymiana link lub pancerza nie jest skomplikowana. Niektórych ucieszy również fakt, że klamkomanetki Claris posiadają wbudowany wskaźnik aktualnego przełożenia.
Jak wspomnieliśmy na początku, miłośnikom prostej kierownicy w rowerach trekkingowych lub szosowych Shimano proponuje manetki RapidFire. Będą one dostępne w wersji dwu- i trzyrzędowej w jednej z dwóch opcji: standardowe Triggery (SL-2400 i SL-2403) lub manetki połączone z dźwigniami hamulcowymi (ST-R240 i ST-R243).
Hamulce w wersji szosowej (BR-2400) będą oparte na konstrukcji dwupiwotowej. Nowy system SLR (Shimano Linear Response) ma gwarantować poprawioną modulację siły hamowania. Dźwignia hamulcowa (BL-2400) przeznaczona na proste kierownice (lub do użytku CX) wyposażona będzie w technologię zmiany trybu. Za pomocą przełącznika będziemy mogli wybrać obsługę hamulców typu V-brake, szosowych (BR-2400), mechanicznych tarczowych lub cantileverów.
Ostatnimi komponentami nowej grupy są piasty (HB-2400 i FH-2400). Optymalny system smarowania oraz gładka praca mają zwiększyć wydajność i ułatwić obsługę piast. Łożyskowanie zostało poprawione pod kątem zwiększonej żywotności oraz nieskomplikowanego warsztatowania.
Wizualnie Claris prezentuje się okazale - jakość wykończenia i wysoki poziom polerowania poszczególnych komponentów przykuwa wzrok, podobnie jak logo nowej grupy. Warto nadmienić, że waga poszczególnych komponentów nie została jeszcze podana. Należy jednak przypuszczać, że będzie ona nieco większa od masy komponentów z serii Sora.
Nowe koła
W ofercie Shimano 2014 znajdziemy nowy model karbonowych kół Dura-Ace oznaczonych jako WH-9000-C24-TU. Przeznaczony pod szytkę model będzie ważył w zestawie zaledwie 1100g. Szprychy w systemie splotu OptBal 2:1 mają gwarantować wysoką sztywność i wytrzymałość konstrukcji pomimo niskiej masy. Zacisk osi został zaprojektowany w sposób, która zmniejsza nacisk na oś, a jednocześnie zapewnia stabilne utrzymywanie się koła w hakach. Piasty wykonane z aluminium A7075 opierają się na hybrydowych podstawach stożka oraz skośnych łożyskach.
Kolejnym modelem w ofercie kół jest WH-RS81, również z linii Dura-Ace. Karbonowo-aluminiowy zestaw odznacza się szerokim, aerodynamicznym profilem obręczy oraz podobnym zaplotem szprych OptBal jak w modelu WH-9000-C24-TU. Kołnierze piast są powiększone w celu zwiększenia sztywności bocznej.
Nowinką z niższej półki jest aluminiowy zestaw WHRS31 oraz RS11. Koła zostały oparte na 30-milimetrowej obręczy i dostępne są w 20 różnych wersjach kolorystycznych.
Podsumowanie
Shimano wypuszczeniem informacji o nowej grupie i kołach dopiero rozpoczyna prezentację nowości na sezon 2014. Możemy przypuszczać, że Japończycy szykują sporo innych nowinek. Producent z kraju kwitnącej wiśni cały czas pozostaje jednym z liderów na rynku osprzętu rowerowego i nie zamierza schodzić z piedestału.
Fot.: Shimano, Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.shimano-polska.com