Historia
Jeszcze przed zaprezentowaniem nowej oferty Kony warto wspomnieć nieco o samej historii tego uznanego w branży rowerowej producenta, szczególnie z myślą o młodszych czytelnikach. Firma powstała w 1988 roku z inicjatywy Dana Gerarda i Jacoba Heilbrona z siedzibą w Blaine w stanie Waszyngton.
Po drodze Kona wprowadzała szereg nowinek technicznych, które na stałe zmieniły świat MTB. Jedną z pierwszych był zestaw przednich i tylnich opon Maximum/Reaction, do tej pory nie praktykowany wśród producentów ogumienia. Kona wprowadziła również pierwszy prosty amortyzator, była też jednym z pionierów w produkcji tytanowych i aluminiowych ram. Nazwy jej rowerów pochodzą w dużej części z języka hawajskiego. Firma pobiła nawet rekord w długości nazwy pojedynczego modelu: Humuhumu-Nukunuku-Apu'A, oznaczający gatunek ryby.
Z marką i tworzonymi przez nią ekipami kolarskimi związanych było mnóstwo wybitnych zawodników, głównie ścigających się w DH, ale również XC czy CX. Do najbardziej znanych należą m.in.: Kirk Molday, Tomi Misser, Roland Greem, Lesley Tomlinson, Tracy Moseley czy Ryan Trebon.
Kona prowadzi szeroką politykę dystrybutorską. Oprócz Europy (główna siedziba w Niemczech) poszerza również swoją działalność o kraje afrykańskie czy Tanzanię, do których większość rowerów wysyłana jest darmowo. Jedną z gałęzi działalności jest również współtworzenie parków rowerowych przy pomocy programu Kona Groove Approved Bike Park. Z inicjatywy tej powstały m.in. centra w Verbier Szwajcaria), Livigno (Włochy), Levi (Finlandia) i Killington (Kanada).
Oferta
Jednym z godnych polecenia modeli DH jest aluminiowy Entourage (9999zł). 170mm skoku tylnego i przedniego zawieszenia sprawia, że producent klasyfikuje rower jako tzw. mini-downhill, również ze względu na skrócony widelec tylny. Dzięki temu rower jest bardziej zwinny i szybki, nadaje się więc nie tylko do typowego użytku zjazdowego, ale również freeridowego. Nisko umieszczony środek suportu i płaski kąt główki ułatwiają panowanie nad rowerem przy dużych prędkościach, a także usprawniają wybijanie się w powietrze. Rower wyposażony został w damper Fox Van R i amortyzator Rock Shox Domain. Całość wspiera osprzęt SRAM X7 oraz hamulce Avid Code R z tarczami 200- (przód) i 180-milimetrowymi (tył). Komponenty Kony oraz koła Sun MTX33 dopełniają całości, podobnie jak estetyczne, matowe malowanie ramy.
Idealnym do użytku Enduro będzie z kolei model Cadabra (14 999zł). Zastosowana w rowerze geometria została dostosowana do maksymalnie szybkiego zjazdu oraz efektywnego podjeżdżania. Cadabra wykorzystuje nowy system zawieszenia G3Magic Link, które dzięki przeprojektowaniu tylnego trójkąta zyskało na sztywności i lekkości, pojawiło się również więcej miejsca na oponę. Rama Cadabry została wykonana ze Scandium 6069 z damperem Fox Float CTD ze skokiem 160mm. Towarzyszy mu przedni amortyzator Fox Float 34 CTD o skoku 160mm i taperowanej główce sterowej. Rower oparto o osprzęt i hamulce Shimano SLX z tarczami 180mm (przód) i 160mm (tył). Koła to również zestaw Shimano - MT68, które toczą się na oponach Maxxis Ardent (przód) i Maxxis High Roller (tył).
Dla miłośników XC przeznaczony jest m.in. słynny model Hei Hei. W wersji opartej na ramie ze Scandium jego cena wynosi 7099zł. Warto jednak dodać, że w ofercie pojawił się również, odpowiednio droższy, model karbonowy Hei Hei Supreme. Rama uległa przeprojektowaniu dotyczącym geometrii oraz parametrów technologicznych - skrócono tylny widelec do 440mm oraz zwiększono jego sztywność, co zdecydowanie poprawiło właściwości jezdne roweru. Model Hei Hei wyposażono w osprzęt Sram X7/X5, hamulce Avid Elixir 1 (tarcze 180/160mm), komponenty Kony oraz koła na piastach Formula i obręczach WTB SX23.
Wielbiciele dużych kół również znajdą w ofercie Kony coś dla siebie. Twentyniner Unit (3799zł) to rower pozbawiony amortyzacji i wykończony dość stylowo. Dopełnieniem daleko idącej indywidualizacji jest napęd typu single speed oraz sportowa geometria. Hamulce tarczowe Avid FR5 połączono z tarczami 180mm (przód) i 160mm (tył). Komponenty to wytrzymałe produkty Kony. Zestaw kół oparto na piastach Formula oraz obręczach WTB Speed Disc 123. Całość toczy się na oponach Maxxis Ikon 29x2,2".
Warto dodać, że oprócz segmentu off-road Kona rozwija konsekwentnie półkę szosową. Popularny model Honky Tonk (4199zł) to model, który z pewnością będzie wyróżniał właściciela na szosie. Sam producent określa go mianem "punk`owego sprzętu do wszystkich zastosowań". Rower oparto na stalowej ramie, a główną koncepcją było stworzenie sprzętu idealnego na każde warunki pogodowe. Zwiększono odstęp pomiędzy oponą a ramą, dodano uchwyty na błotniki i zastosowano komponenty odporne na wilgoć. Zastosowany osprzęt to mieszanka Shimano Sora/Tiagra w połączeniu z komponentami szosowymi Kony oraz kołami na piastach Formula (przód) i Shimano 2200 (tył) oraz obręczach Freedom Racing Elite. Całość pomalowano w stylu retro w barwy czarno-biało-złote.
Fot.: Kona
Dystrybutor: www.konaworld.pl