Przyczepka jednokołowa PLEX WNM 15

Drukuj

Wakacje i letnie urlopy coraz bliżej, projekty długich wyjazdów oblekają się w konkrety i zawsze dochodzimy do momentu, w którym trzeba będzie zdecydować jak przewieść ekwipunek potrzebny w drodze.

Wakacje i letnie urlopy coraz bliżej, projekty długich wyjazdów oblekają się w konkrety i zawsze dochodzimy do momentu, w którym trzeba będzie zdecydować jak przewieść ekwipunek potrzebny w drodze.Na wygodny wyjazd w grupie z samochodowym transportem bagażu wystarczy plecaczek na podręczne rzeczy (plus zwykły duży plecak lub torba w samochodzie).

Na długich trasach prawdziwy turysta rowerowy stara się być niezależny i wozi wszystko ze sobą. Najczęściej używa specjalnych sakw, ale coraz więcej osób docenia zalety przyczepek bagażowych.

Przyczepka dzięki większej ładowności maksymalnej, nieosiągalnej dla sakw i zmniejszeniu nacisku na tylną oś roweru jest niemal niezastąpiona przy poważnych wprawach – takich, o których dotychczas czytaliście w globtroterskich magazynach. W terenie, na drodze gruntowej lub po bruku znacznie łatwiej jest holować przyczepkę niż „tłuc się” z sakwami, bo ciężar ładunku rozkłada się na tylne koło roweru i koło przyczepki.

Oczywiście dodatkowe koło daje dodatkowe opory toczenia ale per saldo dzięki mniejszemu ugięciu opon mniej obciążonych dwóch kół jeżdżenie z przyczepką może być lżejsze niż z ciężkimi sakwami. Mniejsze jest ryzyko dobicia i przebicia opony.

Przyczepka jest doskonałym i praktycznie jedynym rozwiązaniem samodzielnego transportu bagażu dla bikera, który ma tylną tarczówkę uniemożliwiającą montaż typowego bagażnika z sakwami.

W naszym kraju widok rowerzysty w przyczepką jest ciągle rzadkością. Niewiele osób wie o ich istnieniu i zaletach, niewiele osób wie gdzie można je kupić. Nie znalazłem przyczepek rowerowych w ani jednym z trzech polskich katalogów rowerowych, a np. w katalogach niemieckich jest po kilka typów.

Spróbujemy zmienić ten stan. Dzisiaj przyjrzyjmy się jednokołowej przyczepce produkowanej w Gliwicach.

Podstawowe dane przyczepki:
- średnica koła: 28" (można założyć inne koła)
- ciężar własny (z kołem średniej klasy): 4,8 kg
- ładowność nominalna: 30 kg
- długość: 101cm (z widelcem - 137 cm)
- wysokość: 72 cm (z masztem chorągiewki - 129 cm)
- szerokość: 15 cm

Budowa i eksploatacja:
- wykonanie - z polipropylenowej sieci i z mocnej cordury naprężonej kompozytowymi tyczkami na błotniku z ABS i cienkościennej stalowej ramie - w jednym: osłony bagażu, jego zamocowania oraz amortyzacji
- sztywność widelca - kratowa geometria i wytrzymałość szlachetnej, hartowanej stali
- regulacja rozchylenia ramion widelca - możliwość holowania przyczepki za każdym rowerem o różnych szerokościach piasty tylnej.
- łatwość jednorazowej zamiany mocujących koło roweru nakrętek lub szybkozamykacza na elementy bezobsługowych kulistych przegubów
- błyskawiczność zaczepiania i odłączania widelca oraz pewność i niezawodność jego chwytu przy braku skomplikowanych zatrzasków (wykorzystanie sprężystości ramion)
- łatwość mocowania ładunku (samozaciskowa klamra) i uwalniania go - ruchem jednej ręki
- możliwość wykorzystania klasycznych środków transportu (torby, wodoodporne worki wyprawowe, plecaki) a także transport ładunku luzem.

Zalety konstrukcji:
- lekkość (rekordowa wśród znanych nam "jednokółek")
- doskonała zwrotność (zachowanie promienia skrętu roweru)
- stabilność
- małe opory toczenia
- praktyczność i prostota obsługi
- uniwersalność
- łatwość przechowywania (pusty pojazd jest niewiele szerszy od koła)
- brak ryzyka urazów o wystające z boku, twarde części konstrukcji
- możliwość wyboru kół różnej klasy i średnic
- minimalne obciążenie tylnej osi roweru
- niezawodność
- estetyka
- niska cena (według producenta znacznie niższa od cen innych "jednokółek")
- podczas jazdy z ładunkiem (także umieszczonym asymetrycznie) w mieście jak i na wąskich ścieżkach o przyczepce po prostu się zapomina.

Ten komfort zapewniają:
- ukształtowanie widelca,
- zastosowanie lekkich włókien,
- umieszczenie dużego koła blisko środka ciężkości ładunku.
Powyższe rozwiązania są unikalne (opis patentowy - P 356013) a ich znaczenie potwierdzone długotrwałymi testami wykonanymi przez konstruktorów.

Montaż przyczepki do roweru:
- przykręcana dwoma śrubami imbusowymi do przedłużonych końcówek specjalnego szybkozamykacza tylnego koła lub nakrętek osi tylnego koła przy osiach przykręcanych.

Załadunek:
- ładunek umieszcza się w dużych, bocznych, siatkowych kieszeniach przyczepki – luzem lub w dowolnych opakowaniach, torbach podróżnych, plecakach workach wyprawowych, itp.

Uwagi:
- Przyczepka przyda się do wielkiej turystyki, ale ja widzę także inne jej zastosowania. Myślę, że może się przydać np. na weekendowy wypad z grillem – łatwo będzie grill, nawet jeszcze ciepły, przewieść w siatkowych sakwach bez konieczności pozbawiania któregoś z uczestników imprezki przyjemności jazdy rowerom (grill w bagażniku samochodu zwykle ląduje).
- Przyczepka jest wyposażona w pasek o regulowanej długości. Dzięki temu przy przekraczaniu przeszkód można ją po prostu przewiesić przez ramię. Genialnie wygodny pomysł!
- Wydaje się, że w przyczepce, która z ładunkiem może ważyć ponad 30 kg przydałby się hamulec.
- Także wariant przyczepki umożliwiający zamocowanie sakw byłby dla wielu osób bardziej przydatny od bocznych siatek.
- Przyczepka to doskonałe rozwiązanie problemu przewozu większych zakupów na wyjazdach grupowych bez samochodu. W przyczepce zmieszczą się większe ilości pieczywa, wody i innych napojów, które trzeba zawieść na wieczorne obozowisko.
- Z przyczepką nasze możliwości oddawania się innym niż rowerowanie rozrywkom zdecydowanie się powiększają. Na duży wyjazd można łatwo zabrać większy namiot, który nie zmieści się w sakwach, paralotnie, składaną łódkę lub ponton.

Co myślicie o jeżdżeniu z przyczepką? W tekście napisaliśmy prawie wyłącznie o zaletach – na pewno ich lista nie została jeszcze zamknięta – co jeszcze warto dodać?

A jakie wady jeżdżenia z przyczepką widzicie?

Koprodukcja: Przedsiębiorstwo Techniczne PLEX
44-100 Gliwice, ul. Chorzowska 58 tel. (32)2388672, (32)2703548, fax (32)2704817, wnm@poczta.fm

Na podstawie materiałów informacyjnych producenta. Fotografie producenta.

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj