W historii, urządzenia pod nazwą rower przerzutki wewnętrzne w piaście były pierwszymi, które umożliwiły zmianę przełożenia pomiędzy napędzanym kołem i napędzającą korbą bez konieczności przerywania jazdy.Najpierw zapewniały dwa albo trzy przełożenia, potem po wielu latach pojawiły się wersje pięcio- i siedmiobiegowe produkowane głównie przez angielskiego Sturmey-Archera, niemieckiego Sachsa a potem także przez Japończyków z Shimano, którzy zamiast pięciobiegowego mają model czterobiegowy. Przez moment była na rynku dwunastobiegowa piasta Sachs Elan, która z powodu bardzo wysokiej masy została wycofana ze sprzedaży.
Celowo nie wymieniam tu czternastobiegowej piasty Rohloff Speedhub, o której kiedyś pisaliśmy na bikeworldzie, bo stanowi ona klasę sama w sobie, chociaż jej zalety nie zaskakują już tak jak wtedy, gdy się pojawiła, w rezultacie rozwoju systemów przełożeń z przerzutkami zewnętrznymi.
Masa wszystkich piast planetarnych z przerzutkami wewnętrznymi jest wysoka w porównaniu z systemami zmiany przełożeń stosującymi przerzutki zewnętrzne, a zakres przełożeń (ok. 186-340%) mniejszy niż w nich (ok. 500-600%), więc nic dziwnego, że są obecnie produktami używanymi tam, gdzie nie liczą się wyśrubowane osiągi a ważniejsza jest bezobsługowość, trwałość, niska cena i intuicyjne sterowanie. Rowery miejskie, gospodarcze, różne riksze, pojazdy sprzedawców lodów i hot dogów, itp. to maszyny, gdzie piasty wielobiegowe stosowane są powszechnie.
W całej masie rowerów istniejących na świecie to nie szosówki, trekkingi, czy rowery górskie, ale różne rowery miejskie i użytkowe stanowią zdecydowaną większość (bo nie wszędzie są Pierwsze Komunie Św. ;-))), więc piasty wielobiegowe zapewniają ich producentom niezłe dochody ze sprzedaży.
Ze względu na koszty oprzyrządowania do produkcji piast wielobiegowych oraz zautomatyzowany proces produkcji i montażu producenci wprowadzają do nich różne udoskonalenia znacznie rzadziej niż w osprzęcie sportowym i rekreacyjnym z przerzutkami zewnętrznymi. Jednak co pewien czas i tutaj pojawiają się zupełne nowości.
Kilka lat temu Sturmey-Archer (jedna z najstarszych firm w branży rowerowej na świecie), po przejęciu go po bankructwie przez Sun-Race`a, zapowiadał ośmiobiegową piastę, jednak do dzisiaj nie została zaprezentowana.
Tymczasem Shimano w przyszłym sezonie wprowadzi kilka nowości. O hybrydowej piaście Nexave C530 Intego jakiś czas temu pisaliśmy tutaj, teraz pora na kilka pierwszych informacji o ośmiobiegowej piaście Nexus Inter 8 i pozostałych komponentach tworzących nowa grupę osprzętu:
- Tylna piasta ośmiobiegowa występuje w czterech wersjach o symbolach: SG-8R25 (Premium), SG-8R20 (do hamulca rolkowego), oraz SG-8R25-VS i SG-8R20-VS do V-brake`ów. Kołnierze piasty mają otwory na 36 szprych. Długa oś umożliwia montaż piasty do ram o różnych rozstawach haków (z użyciem podkładek). Piasta jest montowana do ramy śrubami.
- Piasta jest sterowana umieszczoną po prawej strony kierownicy klamkomanetką Tap-Fire ST-8S20 lub klamkomanetką obrotową SB-8S20. Tap-Fire ma dźwignię hamulcową na trzy palce, a klamkomanetka obrotowa na cztery palce.
- Po lewej stronie kierownicy można zamontować dźwignie hamulcowe: BL-IM65 na trzy palce, albo BL-IM60 na cztery palce.
- Korby FC-NX60 z 33 lub 38 zębami z elastomerowym modulatorem siły lub wykonane w technologii Hollowtech korby FC-NX80 (46zębów).
- Środek suportowy BB-UN25.
- Hamulec rolkowy BR-IM70-R (na tył).
- Small Parts Set („Zestaw drobnych części”), którego skład zależy od rodzaju piasty i konstrukcji ramy.
Wszystkie elementy nowej grupy wraz z ich symbolami są na tej ilustracji.
Zastosowanie dwóch rodzajów korb wskazuje na dwa zastosowania nowej grupy – z korbą 33/38 zębów do rowerów miejskich, a z korbą 46z do rowerów turystycznych.
Na ilustracji przedstawiającej piastę z klamkomanetką jest wyretuszowana część manetki, na której są „tajne” jeszcze informacje. Ale nie martwicie się – za jakiś czas będziemy mogli pokazać wszystko oraz podać więcej danych technicznych ;)
Shimano Nexus Inter 8 (2004)
W historii, urządzenia pod nazwą rower przerzutki wewnętrzne w piaście były pierwszymi, które umożliwiły zmianę przełożenia pomiędzy napędzanym kołem i napędzającą korbą bez konieczności przerywania jazdy.