Test: Kask Trail MTB Bontrager Rally WaveCel

Sprawdź nasze wrażenia z jazdy w kasku Bontrager Rally WaveCel - modelu do agresywnego MTB.

Drukuj
Bontrager Rally WaveCel Tomasz Makula

Bontrager Rally to typowy kask do mocniejszego MTB - dedykowany do ścieżkowej jazdy oraz długich turystycznych górskich wypraw. Rally ma być też modelem, który w niższe niż dotychczas rejony cenowe przenosi rewolucyjną technologię WaveCel. Sprawdzamy go w szczegółach!

Bontrager Rally WaveCel jest jednym z dwóch kasków (z WaveCel) do ścieżkowego zastosowania, które znajdziemy w ofercie Bontragera. Pozostałe modele z tym rewolucyjnym systemem bezpieczeństwa dedykowane są do innych odmian kolarstwa. Pasjonaci górskich wycieczek, jazdy w stylu trail oraz lekkiego enduro mogą więc wybierać u amerykańskiego producenta między droższym modelem Blaze WaveCel (1099 zł) lub bardziej budżetowym Rally WaveCel oferowanym za 699 zł. Ten droższy mieliśmy okazję testować przed rokiem, tym razem podzielimy się z Wami wrażeniami z jazdy w tegorocznej nowości, czyli bardziej atrakcyjnym cenowo modelu Rally. 

Zobacz również:

 

Jak działa WaveCel?

 

 

Przyglądając się kaskom z WaveCel, od razu daje się zauważyć, że tradycyjna skorupa jest w nich wzbogacona o dodatkową warstwę o komórkowej strukturze. Specjalne tworzywo oraz sposób jego uformowania gwarantują wg Bontragera aż 48 razy lepszą ochronę głowy, niż w przypadku tradycyjnego kasku. W dużym skrócie działanie systemu dzieli się na 3 fazy. W pierwszej fazie kontaktu z podłożem lub przeszkodą następuje rozproszenie siły uderzenia, a to za sprawą przesuwania się komórek WaveCel na boki, co zmniejsza tarcie. W kolejnym etapie plastyczna struktura kasku zgniata się pochłaniając siłę uderzenia. W ostatniej fazie, gdy tworzywo jest maksymalnie ściśnięte, cała struktura przesuwa się jeszcze na boki, tym samym dodatkowo absorbuje energię uderzenia. W redakcji jeździ kilka takich kasków, na szczęście nie zdarzyło nam się zaliczyć mocnego dzwona z uderzeniem głową, ale wyniki badań naukowych wydają się być obiecujące.

Terenowy design

 
 

 

Jak przystało na nowoczesny kask dedykowany do jazdy na rowerach górskich, Rally prezentuje się bojowo. Ma stylowy kształt oraz obowiązkowy daszek. Nasz testowy egzemplarz ma też bardzo ciekawą kombinację ciemnej matowej zieleni z kolorem pomarańczowym - to zestawienie wygląda rewelacyjnie i wpisuje się w nowoczesny styl odzieży i rowerów do agresywniejszych odmian MTB. Niezależnie od samego działania kask Bontragera jest zwyczajnie ładny. 

Dopasowanie i regulacja

Odpowiedzialne za kontakt z głową wkładki są delikatne dla skóry i miłe w dotyku. Dobrze chłoną pot oraz - co ważne - kurczowo trzymają się skorupy. Rzepy między nimi (skorupą a wkładkami) są mocne i mają spory obszar - to ważne, szczególnie przy kasku o masie 400 gramów. Tutaj nic się porusza, ani nie przesuwa. Regulacji obwodu dokonuje się przez system znany z topowych kasków Bontragera. Mamy tutaj pokrętło BOA, które zaciska lub luzuje żyłkę - skok ząbków w ,,kółku” jest bardzo krótki. Dopasowanie i wszelkie korekty wykonuje się łatwo i bardzo precyzyjnie. Ten element to niewątpliwie duża zaleta. Paski boczne są regulowane za pomocą systemu LockDown (z perspektywy dzisiejszej rzeczywistości, nazwa wydaje się wyjątkowo nietrafiona ;-)), który pozwala dobrze spersonalizować je do posiadanego kształtu czaszki i okolic uszu. Samo zapięcie jest klasyczne (a nie tak jak w topowym Blaze magnetyczne), pracuje z mocnym oporem i daje poczucie gwarancji, że hełmu nie ściągnie nam z głowy nawet mocne uderzenie. 

 

 

Kask osiada na głowie głęboko, w zasadzie warto - będąc między rozmiarami - bardzo poważnie rozważyć model mniejszy. Skorupa jest głęboka, a konstrukcja nazywana Drop-in oznacza też przedłużony tył. Bez wątpienia Rally osłania dużą część głowy i uderzenia w bok lub tył czaszki powinny zostać przez niego ładnie ,,zebrane”. Taka budowa sprawia jednak, że kask jest po prostu obszerny. Koniecznie trzeba przymierzyć go przed zakupem. 

Wrażenia z jazdy

Rally komfortowo i wygodnie leży na głowie, a jego masę czuć głównie podczas pierwszych sekund po założeniu, już w trakcie jazdy szybko się o niej zapomina. Na pewno bez WaveCela byłoby o około 50 g lżej, jednak w grę wchodzi zdrowie, a czasem życie. Czuć jego masę (400 gramów), ale ciężar jest dobrze rozłożony na całą powierzchnię głowy i po wejściu na rower raptownie zapominamy o tych dodatkowych gramach. 

Regulowany daszek pozwala osłonić oczy przed rażącym słońcem, a podczas zjeżdżania - gdy potrzebujemy mieć pełną kontrolę nad ścieżką - łatwo ustawić go w pozycji, która odsłania całą wizję na ścieżkę. Regulacja ma szeroki zakres, da się go tak ustawić, aby całkowicie wystawał poza obrys skorupy. Wtedy w ogóle nie będzie go widać. Oczywiście daszek można też zdjąć, jednak odsłania to otwory montażowe i ogólnie zubaża jego mocny terenowy wygląd. 

 
 

 

Obecność WaveCela wnosi też - bardzo solidarnie - jedną dodatkową wadę oraz jedną nadprogramową zaletę. Minusem jest brak możliwości wsunięcia okularów w otwory, a sporym plusem będzie dobra ochrona przed owadami. WaveCel działa jak siatkowa wkładka i blokuje wlatywanie insektów do wnętrza hełmu. 

Rally zapewnia też dobrą wentylację, w zasadzie zaskakująco dobrą jak na tak mocno zabudowany model. Nie trzeba się go obawiać w słoneczne i gorące dni, choć działa podobnie jak dwa pozostałe kaski z WaveCel, które mieliśmy okazję testować. Potrzeba mu ruchu, nawet minimalna prędkość bardzo ożywia całą cyrkulację powietrza, a postój w upale oznacza szybkie gotowanie głowy. 

Podsumowanie 

Rally WaveCel sprawdza się w swoim świecie - ścieżkowej jazdy oraz lekkiego enduro. Jest wygodny i łatwo dopasować go do głowy, a w trakcie ciepłych dni zapewnia dobrą wentylację. Do tego naprawdę ładnie i bojowo wygląda. Warto jednak skoncentrować siły na wyborze odpowiedniego rozmiaru, gdyż kask ma obszerną i głęboką skorupę. Chroni dużą powierzchnię czaszki, ale jednocześnie może okazać się zbyt duży, gdy będąc na granicy rozmiarów wybierzecie ten większy. Zważywszy obecność rewolucyjnego patentu WaveCel, którego opracowanie stanowiło dla Bontragera ogromne koszty, jego cena jest bardzo atrakcyjna i ogólnie rynkowo rozsądna. Poza tym kask jest objęty rozbudowanym programem gwarancyjnym. Jeśli w ciągu pierwszego roku od zakupu nabywca weźmie udział w kolizji, może bezpłatnie wymienić kask na nowy u swojego lokalnego sprzedawcy. Produkt objęty jest również ,,Bezwarunkową gwarancją Bontrager", która zapewnia, że jeśli z jakiegokolwiek powodu nie jest się zadowolonym z zakupu, można zwrócić produkt w ciągu 30 dni w celu wymiany lub zwrotu pieniędzy. 

Specyfikacja

Bontrager Rally WaveCel
  • Cena: 699 zł
  • Przeznaczenie: MTB
  • Rozmiary: S (51-57 cm), M (54-60 cm) i L (58-63 cm)
  • Masa: 400 g (M)
  • Regulacja obwodu - pokrętło BOA
  • Regulacja bocznych pasków LockDown
  • Przedłużona skorupa Drop-in
  • Regulowany daszek
  • 5 gwiazdek w badaniu Virginia Tech
  • Dostępne są 4 wersje kolorystyczne

Strona producenta: www.trekbikes.com