Spis treści:
Kellysa dziś nie trzeba przedstawiać już praktycznie nikomu w naszym kraju - słowacki producent nie tylko rokrocznie plasuje się w gronie najpopularniejszych sprzedażowo marek rowerowych w Polsce, ale i angażuje się w różnego rodzaju rodzime inicjatywy, głównie związane ze światem kolarstwa górskiego. Kellys od dawna ma też już w swojej ofercie szeroką gamę rowerowego wyposażenia - od odzieży po akcesoria - które branduje logotypem swojej własnej marki KLS.
Zobacz też:
KLS z roku na rok robi wyraźny progres z poziomem zaawansowania swoich produktów. Mamy tu na myśli już nie tyle dbałość o jakość, ale przede wszystkim zauważalne dążenie do tworzenia produktów swoich, własnych, autorskich. Widać gołym okiem, że w słowackich biurach praca nad produktami KLS nie ogranicza się do wertowania katalogów azjatyckich podwykonawców, tylko autentycznie ktoś tam myśli nad nowymi, ciekawymi funkcjonalnościami i generalnie komuś w zespole na dopracowanym produkcie zależy. Mowa oczywiście o product managerach KLS-a, którzy przed sezonem 2021 na pewno się nie nudzili, bo premierowych i ciekawych akcesoriów KLS ma obecnie do zaoferowania sporo (wszystkie możecie podejrzeć tu: kellysbike.com). Jedną z takich bardziej ciekawych premier jest bez wątpienia kolejna generacja okularów KLS Dice II, które udało nam się sprawdzić tej dość kapryśnej wiosny. Powyższy model jest jednym z bardziej zaawansowanych w całym portfolio - no może nie licząc modeli z szybami fotochromowymi, które także są w ofercie. Czas na szczegóły!
Ramka
Chcemy podkreślić to już na wstępie, bo okulary KLS Dice II robią bardzo dobre wrażenie już w momencie pierwszego wzięcia ich w rękę. Konkretnie piszemy tu o wykonaniu samej ramki, która w dotyku i obsłudze przypomina produkty z wyższej półki cenowej, niż są w rzeczywistości (Dice II w momencie publikacji wycenione są na 459 zł). Sama ramka wykonana jest z materiału nazywającego się Grilamid TR90, który zasadniczo nierzadko spotykamy właśnie w kontekście ramek okularów sportowych. Powód? Materiał łączy w sobie lekkość i wytrzymałość, a przecież w przypadku każdych oksów te cechy są zasadniczo podstawą do rozpoczęcia rozmowy o udanych ramkach. Co jednak w tym piewszym kontakcie nas ujęło to także płynność składania / rozkładania zauszników - właśnie ten element wyróżnia KLS-a na tle wielu innych, tańszych producentów, bo wszystko tu działa po prostu lekko, gładko i przyjemnie.
Zdecydowanie jednak najciekawszą funkcjonalnością okularów Dice II jest możliwość wyboru pomiędzy jazdą w pełnej lub otwartej ramce. Okulary seryjnie mają zamontowany standardowy nosek, jednak w zestawie mamy też dolną dokładkę, którą możemy w minutę uczynić Dice II okularami z ramką pełną. W ten sposób KLS załatwia wszelkie rozterki na linii wyboru typu ramki - w zestawie dostajemy prawdziwe 2 w 1, co zadowoli wszystkich dbających o stylówkę kolarzy.
Instalacja dolnej partii ramki jest prosta - najwyczajniej wysuwamy z soczewki pierwotnie montowany nosek i przy odrobinie subtelnych manewrów dopasowujących rowek dolnej ramki wsuwamy ją na szybę (najpierw zaczepiamy środek, a później dopasowujemy sobie boki - tak, aż wskoczą na właściwe miejsce - sami zobaczycie kiedy to nastąpi, bo ramki są po prostu dobrze spasowane). Podobnie sprawa ma się z wymianą szyby, bo Dice II na takową oczywiście pozwalają i zresztą w zestawie z okularami KLS dostajemy jedną, transparentną szybę dodatkową - wymiana przebiega szybko i prosto.
KLS Dice II jest autorskim projektem i posiada zdecydowanie "coś swojego" - widać to w detalach kształtu samej ramki. Mimo wszystko trudno nie porównać nam ich do konkurencji - otóż w naszej ocenie model Dice II pod względem wyglądu (przy opcji z pełną ramką) nie traci do takich modeli jak np. Sutro Oakleya. Mowa tu o całkowicie innych projektach, jednak jakoś kształt szyby właśnie determinował w nas skojarzenia z amerykańskim gigantem. Ocena stylówki to rzecz czysto subiektywna, natomiast z pełnym przekonaniem możemy napisać - KLS wpisuje się w aktualne trendy, a Dice II mają po prostu nowoczesną bryłę.
Jeszcze w kontekście samej ramki warto wspomnieć o nosku - jest on mocno elastyczny i można go dzięki temu precyzyjnie dopasować do kształtu swojego nosa. Za ten detal też należy się plus. Nosek jest zasadniczo integralnym elementem zarówno pełnej ramki, jak i insertu używanego jedynie w miejscu nosa (mówiąc inaczej: każdy z powyższych elementów ma swój regulowany nosek)
Szyby
Dice II to kolejny model wpisujący się w grono okularów o dużej powierzchni szyby. Poza walorami estetycznymi duża powierzchnia szyby to przede wszystkim zakrycie 100 % pola widzenia, a dalej naturalnie lepsza ochrona oczu przed czynnikami mechanicznymi. Faktyczynie Dice II zakrywają całe pola widzenia i są naprawdę szerokokątne.
W zestawie otrzymujemy dwie szyby - bazową jest soczewka przeciwsłoneczna, której przyciemnienie jest na tyle duże, że radzi sobie ona z jazdą przy pełnym nasłonecznieniu. Świetnie spisuje się też w dni jakich w Polsce w ciągu roku najwięcej - takich z umiarkowanym zachmurzeniem. Szyba również nie rozczarowuje pod względem jakościowym - po pierwsze wyraźnie poprawia kontrast widzenia, dzięki czemu jedzie nam się przyjemniej, widzimy wszystko dokładniej, a nasze oczy mogą po prostu odpoczywać. Pomimo dużej szyby KLS Dice II nie mają problemu z nadmiernym parowaniem i w powyższym względzie także dorównują najlepszym produktom na rynku - to pewnie zasługa przede wszystkim powleczenia szyby odpowiednimi powłokami (spotkać tu mamy powłokę zapobiegającą parowaniu, powłokę hydrofobową oraz taką poprawiającą odporność na zarysowania).
Drugą szybą jest przeźroczysta soczewka do jazdy w nocy czy w najciemniejsze dni roku - poza filtrem UV ma ona na celu przede wszystkim chronić nasz wzrok przed czynnikami mechanicznymi i wiatrem.
Pozostałe wrażenia i podsumowanie
Dice II oferują bardzo dobry stosunek ceny do jakości - początkowo może się wydawać, że 459 zł za okulary marki nie będącej specjalistą tylko i wyłącznie od optyki to sporo, jednak w powyższym przypadku bardzo łatwo o niesprawiedliwą oceną podyktowaną stereotypami. W rzeczywistości KLS stworzył produkt wysokiej jakości i piszemy o tym zarówno w kontekście ramki, jak i samych szyb. Zasadniczo jedynym minusem, jaki w kontekście Dice II przychodzi nam do głowy, to brak większego wyboru szyb - KLS oferuje tylko dwa rodzaje soczewek, które dostajemy w bazowym zestawie. Pewnie z czasem Słowacy wprowadzą jeszcze do swoich szeregów opcje fotochromowe, jednak to bliżej nieznana nam przyszłość - a szkoda, bo chętnie byśmy je sprawdzili już teraz!
Rynek okularów kolarskich jest obecnie dość bogaty, dlatego KLS słusznie postanowił dać swoim klientom coś więcej - mamy tu na myśli obecność w zestawie dolnej części ramki, dzięki której możemy wybierać sobie zależnie od humoru i obieranej stylówki czy chcemy okulary pełne czy otwarte na dole. Jesteśmy przekonani, że ta opcja będzie dla wielu decydująca przy decyzji zakupowej - i w pełni to rozumiemy, bo jeśli na pozostałych polach Dice II nie tracą wiele do najbardziej prestiżowych brandów, to zaoferowanie swojego rodzaju 2 w 1 po prostu nie przejdzie bez echa.
Warto jeszcze na koniec dodać, że w paczce z naszymi Dice II trafiły do nas jeszcze prototypowe kaski KLS Vantage - były to modele przedprodukcyjne, dlatego nie będziemy ich dokładnie opisywać. Musimy jednak oddać Słowakom, że Dice II i kaski Vantage w zestawie wyglądają świetnie. Cechą wspólną obu produktów jest to, że naprawdę wyglądają jak produkty z wyższej półki - kask bryłą także przypomina modele o wiele większych graczy, wygląda bardzo nowocześnie i po prostu "PRO", szczególnie kiedy dostrzeżemy charakterystyczne, carbonowe inserty w skorupie Vantage'a. Robią dobre wrażenie!
Specyfikacja
- Cena 459 zł
- Ramka wykonana z Grilamidu TR90.
- Opcja ramki pełnej lub otwartej (wymienne dolne części)
- Regulowany nosek i gumowane końcówki zauszników.
- Wymienne soczewki szerokokątne są pokryte warstwą przeciwmgielną i hydrofobową, aby zapewnić najlepszą widoczność
- 100% ochrona przed promieniowaniem UVA, UVB i UVC - do 400 nm
- W zestawie dodatkowe soczewki
- Ochrona twardej obudowy
- Spełniają normę EN 12312: 2013
Producent: kellysbike.com
Fot. Tomasz Makula