Elektroniczna amortyzacja FOX`a

Elektroniczny system kontroli Float iCD firmy FOX Racing Shox

Drukuj

Float iCD to nowy system kontroli zawieszenia. Elektronicznie zasilane komponenty regulowane są równocześnie za pomocą manetki. Jak wyglądają szczegóły techniczne nowego rozwiązania FOX`a?

Fox kieruje się w swojej produkcji polityką iRD (intelligent Ride Dynamics). Pierwszym produktem powstającym w jej ramach będzie Float iCD (intelligent Climb Descend). Pod tajemniczą nazwą kryje się elektronicznie pracująca manetka umieszczana na kierownicy. Za jej pomocą możemy ustawiać tryb pracy zawieszenia na podjazd lub zjazd. Manetka obsługuje równocześnie widelec przedni oraz tylny tłumik, co pozwala za jednym kliknięciem zmniejszyć lub zwiększyć skok całego zawieszenia.
 


Niewielka manetka obraca się wokół kierownicy, a jej wymiary są bardzo kompaktowe - bez problemu powinno się znaleźć dla niej miejsce nawet na zatłoczonym kokpicie (w przeciwieństwie do mechanicznych wersji Fox`a!). Jednym z problemów może być jednak jej montaż w Grip Shiftach, ale producent z pewnością wypuści na rynek specjalne adaptery (albo stworzą je sami użytkownicy). Kolejnym mankamentem filigranowej konstrukcji Float iCD jest usunięcie trybu "Trail" z możliwych do wyboru opcji ustawień zawieszenia. Użytkownik może korzystać tylko z wersji: "Podjazd", "Podjazd - blokada tłumika" oraz "Zjazd", co w pewien sposób ogranicza możliwości użytkowe, szczególnie dla użytkowników spędzających większość czasu na zróżnicowanych technicznie trasach. Być może jednak producent zostawił sobie furtkę do rozwoju swojego produktu w przyszłości, co z pewnością przysporzy mu kolejnych klientów.

Co ciekawe, za zasilanie elektronicznego systemu odpowiada bateria znana z szosowej grupy osprzętu Shimano Di2. Fox dogadał się z japońskim producentem komponentów, co doprowadziło do rozpoczęcia współpracy między gigantami branży rowerowej. Float iCD korzysta więc ze stworzonej przez Shimano technologii PLC (Power-Line-Communication), która pozwala na transfer energii i zapisanych elektronicznie poleceń za pomocą pojedynczego kabla. Dzięki temu instalacja systemu jest łatwa, a samo okablowanie nie zajmuje dużo miejsca - do rowerów full suspension potrzebne są trzy kable, a dla obsługi samego widelca - dwa. Użytkownik może również korzystać z komputerowego software`u, który pozwala na indywidualną konfigurację zdalnej obsługi, zapewnia dostęp do narzędzi diagnostycznych oraz umożliwia aktualizację sterowników firmware.

 

 


Według zapewnień Fox`a, przeciętna żywotność baterii będzie wynosić 2-2,5 miesiąca przy "standardowym użytkowaniu" (producent precyzyjnie nie określa tego eufemizmu). Dodać przy tym należy, że sama precyzja działania nowego osprzetu jest znakomita - zmiana trybu w przednim amortyzatorze trwa 0,25 sekundy, a w tłumiku 0,45 sekundy.

Istnieją jednak ograniczenia w możliwościach stosowania Float iCD - system będzie dostępny wyłącznie z dedykowanymi komponentami. Należą do nich widelce Float iCD 100 oraz 120, a także tłumik Float iCD. Wersja 100-milimetrowa amortyzatora przedniego z powodzeniem może być więc wykorzystywana w twentyninerach.

Dotychczasowe nowości sprzętowe amerykańskiego producenta amortyzatorów były ukierunkowane na lepszą współpracę widelca i tylnego tłumika. Przykładowo, technologia CTD Damper ma wejść do użytku również w przyszłym roku, a służyć będzie równoczesnej regulacji charakterystyki tłumienia w rowerach full suspension.

System Float iCD ma być dostępny w sprzedaży od września bieżącego roku.

 

 

 

 


Specyfikacja techniczna

Przewidywana cena: $1,999 (ok. 6400zł) za wersję full suspension i $1,499 (ok. 4800zł) za wersję z amortyzacją przednią
Waga systemu: full suspension - 1860g (taperowany widelec o skoku 100mm i osiami 9mm QR oraz tłumik 6.5×1.5 bez oprzyrządowania), z amortyzacją przednią - 1555g
Widelec: sterowanie wewnętrzne, Kashima - pokrywa zewnętrzna i komory powietrznej, tłumik FIT, 100mm lub 120mm, 26” lub 29”, 9mm lub 15QR oś.
Tłumik: sterowanie zewnętrzne, Kashima - pokrywa zewnętrzna i komory powietrznej, rozmiary: 6.5×1.5” do 7.875×2.0”.
Manetka: montaż na prawą lub lewą stronę, dwa lub trzy tryby pracy, wskaźnik żywotności baterii.
W zestawie (full suspension): widelec, tłumik, bateria, uchwyt baterii, manetka oraz trzy kable.
W zestawie (amortyzacja przednia): widelec, bateria, uchwyt baterii, manetka oraz dwa kable.

Fot.: FOX Racing Shox