Manetki
Deore XT 2008 oferuje dwa rodzaje manetek do wyboru - Dual Control (wersje do hamulców tarczowych i typu V) i Rapidfire. Shimano poleca stosowanie manetek DC w zestawieniu z przerzutką tylną RD-M770 z odwrotną sprężyną (tzw. Low-Normal), w XC i maratonach, zaś Rapidfire Plus w parze z przerzutką ze sprężyną standardową (Top-Mormal), modele RD-M771 i RD-M772, do all mountain i enduro.
Manetki DC XT wyposażono w systemy Shimano Multi Release i Instant Release (co oznacza błyskawiczne
działanie dźwigni w obydwu kierunkach i możliwość zmiany o kilka przełożeń). Manetki RF SL-M770 mają na pokładzie 2-Way Release i Instant Release, ale tu rozwiązanie Multi Release zostało zarezerwowane dla XTRa. Manetki RF pozwalają na demontaż „telewizorków”, by zamocować manetkę do blokady amortyzatora, manetki mogą być też zamontowane po dowolnej stronie dźwigni hamulcowych.
Korba i coś jeszcze
Oczywiście manetki to tylko centrum sterowania grupy, by stworzyć całość potrzeba coś więcej. Mocnym punktem zapewne będzie korba, stworzona na wzór XTRa. Środkowa koronka stalowo-kompozytowa ma mieć o 100% przedłużoną trwałość w stosunku do dotychczasowego modelu. Korba oczywiście wyposażona jest w zintegrowaną oś i puste ramiona, czyli całe Hollowtech II. Korba XT będzie dostępna w dwóch wariantach - 44/32/22 do rowerów MTB i 48/36/26 do trekkingów.
Inny ciekawy komponent to piasta przednia HB-M776 z osią o średnicy 20 mm, stworzona do sztywnego połączenia z widelcem. Piasta standardowo wyposażona jest w mocowanie Center Lock. Oczywiście dostępne będą standardowe piasty, zarówno w wersji do zwykłych hamulców, jak i tarczowych. Ciekawostka to fakt, że nowe piasty XT do tarcz będą o 50 gramów lżejsze niż aktualne. Dostępne będą wersje na 32 i 36 otworów, srebrne i czarne. Stalowe sprzęgła otrzymają system szybkiej reakcji przeniesiony z XTRa (czyli więcej zapadek) i... smarowniczki.
Nowy tryb XT wykonany jest z chromowanych stalowych
zębatek osadzonych na aluminiowym krzyżaku. Dwie wersje będą do wyboru - 11-32 i 11-34 z. Dostępny będzie szeroki wybór przerzutek przednich - konwencjonalna, Top Swing, montowana na środku suportu i odzielna do trekkingów. Obok hamulców tarczowych dostępne będą też hamulce typu V, po raz pierwszy bez równoległego prowadzenia klocków. Inna nowość to pedały PD-M770 z logo Deore XT.
Koła
Shimano stara się dopasować do aktualnych trendów, stąd decyzja, by stworzyć specjalny zestaw kół Deore XT do all mountain i enduro. Nie zmienia to faktu, że jednocześnie stworzono drugi komplecik do XC. WH-M776 to zestaw all mountain, tylko do hamulców tarczowych. Przednia piasta wyposażona jest w oś sztywną 20 mm, a koła przygotowane są do ostrej jazdy. W komplecie znajdziemy po 24
okrągłe, stalowe szprychy o średnicy 2 mm. Obręcze o szerokości 28 mm przystosowane są do opon bezdętkowych UST 26x1.90-2.50 cala. Cecha charakterystyczna to czerwone nyple i czerwona nakrętka Center Lock. Zestaw kół waży 2050 gramów.
Nowy zestaw do XC występuje w dwóch wariantach. WH-M775 to wersja do hamulców tarczowych o wadze 1680 gramów, WH-M770 do hamulców typu V waży 1670 gramów. Koła przejęły większość cech z zestawu XTRa WH-M975. Pierwsza z nich ma po 24 cieniowane szprychy (2.0-1.8.-2.0mm), druga z przodu tylko 20. Obręcze w obydwu mają szerokość 23 mm i akceptują opony o rozmiarze 26 x 1.50-2.25 cala.
I to co mi się podoba najbardziej - nowe XT ma być dostępne w sprzedaży już w lipcu 2007.
Info: rp-pawlak.pl