Fara GR4 - nowy gravel z szeroką oponą rodem z MTB

Rzucamy okiem na premierę nowego gravela norweskiej marki Fara - poznajcie model GR4

Drukuj
Fara Gr4 Fara Cycling

Norweska marka Fara zaprezentowała nową generację ich carbonowego roweru gravel - ma być to skrajnie wszechstronny rower, gotowy na ściganie, ale i jazdę wyprawową, czego dowodem ma być m.in. ogromny prześwit na opony. Ciekawi szczegółów?

Fara to marka dość egzotyczna w Polsce - pochodzi z Norwegii i skupia się na budowaniu rowerów premium z barankiem. W ich szeregach znajdziemy zatem szosówki wyścigowe, szosówki all-road, ale także gravele. Fara oferuje też program custom, w którym sami możemy skonfigurować sobie nasz model marzeń. W Polsce ich rowery możemy kupić za pośrednictwem strony internetowej producenta, ponieważ oferuje on dostawę do naszego kraju. 

Fara Gr4Fara Cycling

Norwedzy zaprezentowali właśnie czwartą generację ich flagowego gravela z włókna węglowego - mowa o modelu GR4, który pomimo pozycjonowania go jako gravel wyścigowy posiada masywą pojemność na opony rodem ze świata MTB. To tylko potwierdza trend, w którym to nawet zawodnicy ścigający się na wysokim szczeblu coraz chętniej korzystają z takich konstrukcji - zresztą Fara ma spore doświadczenie w budowaniu wyścigowych graveli, na ich modelach wygrywano sporo uznanych zawodów, a te doświadczenia wpłynęły także na konstruowanie nowej generacji modelu GR. 

Już na wstępie warto dodać, że Fara nie idzie tropem wielu innych producentów, którzy oferują różne platformy do ścigania i wypraw - Norwedzy postanowili stworzyć jeden rower gotowy na wszystkie wyzwania. Jaki mieli na to przepis? 

Fara Gr4Fara Cycling

Fara GR4 - najważniejsze cechy

U podstaw wszechstronności tego modelu stoi oczywiście duża pojemność na opony, która wynosi aż 57 mm (co odpowiada wartości około 2,2") - spokojnie więc zamontujemy tu wiele uznanych opon dedykowanych pierwotnie do ścigania w MTB XC / XCM. Co ciekawe pomimo możliwości montażu tak szerokiej gumy konstruktorom udało się skrócić długość tyłu roweru, aby zwiększyć jego zwrotność. 

Rama została w całości zbudowanana z włókna węglowego typu Torayca T1000 i M40X, a w rozmiarze M jej masa wynosi tylko 970 g. Oczywiście jak przystało na rower gotowy na wyścigi ultra i wyprawy, posiada sporo rozwiązań wyprawowych - szereg mocowań na akcesoria zarówno w ramie, jak i na widelcu, ukryte mocowania do błotników, schowek na podręczne akcesoria zintegrowany z dolną rurą ramy czy magnetyczne mocowania do bikepackingowego systemu producenta. 

Fara Gr4Fara Cycling
Fara Gr4Fara Cycling

Z ważnych standardów konstrukcyjncych warto wspomnieć m.in. o standardzie suportu T47, który zapewnia dużą sztywność boczną i jest łatwiejszy w serwisie niż nielubiane PressFity, a do tego mamy hak tylnej przerzutki w standardzie UDH, który jest już wiodącym na rynku w przypadku nowych modeli. 

Fara Gr4Fara Cycling

Modułowy kokpit

Zdecydowanie wisienką na torcie jest niecodzienny, modułowy kokpit, który spotykamy w GR4 - swoją drogą mamy chyba sezon na osobliwe kokpity w gravelach, bo niedawno swój wyjątkowy projekt pokazał też Canyon w nowym Grizlu CF Escape. Kokpit w GR4 ma poprawiać ergonomię tego elementu, a poprzez swoją adaptowalność wpływać także na idealne dopasowanie do kolarza. 

Fara Gr4Fara Cycling
Fara Gr4Fara Cycling

Ukształtowanie kierownicy ma poprawiać ułożenie naszych rąk w dolnym chwycie, a szczególna konstrukcja górnej części kokpitu pozwala na chwyt w naprawdę różny sposób - to liczy się na wyścigach ultra, aby dawać odpocząć zmęczonym dłoniom i górnym partiom ciała. Flara nowych kokpitów rośnie wraz z ich rozmiarami i wynosi od 8 do 12 stopni w przypadku największych rozmiarów. Do tego połączenie mostka i kierownicy pozwala na regulację w zakresie 10 mm. Kokpit dostępny w szerokościach 360–440 mm oraz długościach mostka 80–90 mm, 100–110 mm oraz 120–130 mm.

Fara Gr4Fara Cycling

Wersje wyposażenia

Norweski producent daje nam możliwość wyboru rozmiarów takich komponentów jak wspomniany powyżej kokpit (długość / szerokość) czy długość korby. 

Fara GR4 wchodzi na rynek w 3 dostępnych konfiguracjach:

  • Fara GR4 Red XPLR (grupa napędowa SRAM Red XPLR AXS, Koła: Zipp 303 SW XPLR, Opony: Schwalbe Thunder Burt 2.1″, Kokpit, sztyca, łożyska: komponenty Fara, wkład suportu z łożyskami CeramicSpeed) Cena: 9 900 EUR
  • Fara GR4 Force XPLR (grupa napędowa: SRAM Force XPLR AXS, Koła Zipp 303 S XPLR, pozostałe komponenty podobne) Cena: 8 000 EUR
  • Fara GR4 Rival XPLR (grupa napędowa: SRAM Rival XPLR AXS, Fulcrum RapidRed300, pozostałe komponenty podobne) Cena: 6 200 EUR

Wysyłka do krajów Europy wynosi 79 EUR.

Strona producena: faracycling.com

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj