Fara to marka dość egzotyczna w Polsce - pochodzi z Norwegii i skupia się na budowaniu rowerów premium z barankiem. W ich szeregach znajdziemy zatem szosówki wyścigowe, szosówki all-road, ale także gravele. Fara oferuje też program custom, w którym sami możemy skonfigurować sobie nasz model marzeń. W Polsce ich rowery możemy kupić za pośrednictwem strony internetowej producenta, ponieważ oferuje on dostawę do naszego kraju.
Norwedzy zaprezentowali właśnie czwartą generację ich flagowego gravela z włókna węglowego - mowa o modelu GR4, który pomimo pozycjonowania go jako gravel wyścigowy posiada masywą pojemność na opony rodem ze świata MTB. To tylko potwierdza trend, w którym to nawet zawodnicy ścigający się na wysokim szczeblu coraz chętniej korzystają z takich konstrukcji - zresztą Fara ma spore doświadczenie w budowaniu wyścigowych graveli, na ich modelach wygrywano sporo uznanych zawodów, a te doświadczenia wpłynęły także na konstruowanie nowej generacji modelu GR.
Już na wstępie warto dodać, że Fara nie idzie tropem wielu innych producentów, którzy oferują różne platformy do ścigania i wypraw - Norwedzy postanowili stworzyć jeden rower gotowy na wszystkie wyzwania. Jaki mieli na to przepis?
Fara GR4 - najważniejsze cechy
U podstaw wszechstronności tego modelu stoi oczywiście duża pojemność na opony, która wynosi aż 57 mm (co odpowiada wartości około 2,2") - spokojnie więc zamontujemy tu wiele uznanych opon dedykowanych pierwotnie do ścigania w MTB XC / XCM. Co ciekawe pomimo możliwości montażu tak szerokiej gumy konstruktorom udało się skrócić długość tyłu roweru, aby zwiększyć jego zwrotność.
Rama została w całości zbudowanana z włókna węglowego typu Torayca T1000 i M40X, a w rozmiarze M jej masa wynosi tylko 970 g. Oczywiście jak przystało na rower gotowy na wyścigi ultra i wyprawy, posiada sporo rozwiązań wyprawowych - szereg mocowań na akcesoria zarówno w ramie, jak i na widelcu, ukryte mocowania do błotników, schowek na podręczne akcesoria zintegrowany z dolną rurą ramy czy magnetyczne mocowania do bikepackingowego systemu producenta.
Z ważnych standardów konstrukcyjncych warto wspomnieć m.in. o standardzie suportu T47, który zapewnia dużą sztywność boczną i jest łatwiejszy w serwisie niż nielubiane PressFity, a do tego mamy hak tylnej przerzutki w standardzie UDH, który jest już wiodącym na rynku w przypadku nowych modeli.
Modułowy kokpit
Zdecydowanie wisienką na torcie jest niecodzienny, modułowy kokpit, który spotykamy w GR4 - swoją drogą mamy chyba sezon na osobliwe kokpity w gravelach, bo niedawno swój wyjątkowy projekt pokazał też Canyon w nowym Grizlu CF Escape. Kokpit w GR4 ma poprawiać ergonomię tego elementu, a poprzez swoją adaptowalność wpływać także na idealne dopasowanie do kolarza.
Ukształtowanie kierownicy ma poprawiać ułożenie naszych rąk w dolnym chwycie, a szczególna konstrukcja górnej części kokpitu pozwala na chwyt w naprawdę różny sposób - to liczy się na wyścigach ultra, aby dawać odpocząć zmęczonym dłoniom i górnym partiom ciała. Flara nowych kokpitów rośnie wraz z ich rozmiarami i wynosi od 8 do 12 stopni w przypadku największych rozmiarów. Do tego połączenie mostka i kierownicy pozwala na regulację w zakresie 10 mm. Kokpit dostępny w szerokościach 360–440 mm oraz długościach mostka 80–90 mm, 100–110 mm oraz 120–130 mm.
Wersje wyposażenia
Norweski producent daje nam możliwość wyboru rozmiarów takich komponentów jak wspomniany powyżej kokpit (długość / szerokość) czy długość korby.
Fara GR4 wchodzi na rynek w 3 dostępnych konfiguracjach:
- Fara GR4 Red XPLR (grupa napędowa SRAM Red XPLR AXS, Koła: Zipp 303 SW XPLR, Opony: Schwalbe Thunder Burt 2.1″, Kokpit, sztyca, łożyska: komponenty Fara, wkład suportu z łożyskami CeramicSpeed) Cena: 9 900 EUR
- Fara GR4 Force XPLR (grupa napędowa: SRAM Force XPLR AXS, Koła Zipp 303 S XPLR, pozostałe komponenty podobne) Cena: 8 000 EUR
- Fara GR4 Rival XPLR (grupa napędowa: SRAM Rival XPLR AXS, Fulcrum RapidRed300, pozostałe komponenty podobne) Cena: 6 200 EUR
Wysyłka do krajów Europy wynosi 79 EUR.
Strona producena: faracycling.com