Lapierre Prorace CF: premierowy hardtail XC 2023

Lapierre Proace CF - nowy rower MTB do cross-country, który pomimo bycia hardtailem ma być wyjątkowo komfortowy.

Drukuj
Lapierre Prorace CF Lapierre

Premierowy Lapierre Prorace CF obiecuje łączyć wyścigową sztywność, lekkość i wydajność pedałowania carbonowego hardtaila z komfortem, którego zwykle można oczekiwać od roweru posiadającego amortyzowany "ogon". Jak Francuzi chcą to osiągnąć? Zerknjcie!

Co nowego w modelu 2022?

Już ostatnia generacja Prorace'a obiecywała łączyć efektywność hardtaila z komfortem roweru typu softail, ale opierała się na elastomerze SAT. Teraz, dzięki zastosowaniu lepszego włókna węglowego i adaptacji technologii 3D Tubular, nowa rama jest znacznie lżejsza i ma nadal oferować świetną trakcję i komfort podczas jazdy w trudnym terenie.

Koncepcja 3D Tubular, stosowana już od 2015 roku w Xeliusie i Aircodzie, czyli szosówkach francuskiej marki znanych z wyścigów World Tour, została teraz zaimplementowana do roweru XC. Polega ona na całkowitym rozdzieleniu górnych widełek i rury podsiodłowej oraz takim ułożeniu warstw włókna węglowego, aby tylny trójkąt ramy był maksymalnie elastyczny i absorbował wibracje z tylnego koła. Rama nadal przystosowana jest do wąskiej sztycy 27.2, która pracując ma również przyczyniać się do zwiększenia komfortu. Powyższe zmiany pozwoliły odchudzić ramę nowego Prorace'a nawet o 225 gramów w stosunku do poprzedniej generacji.

 

 
 

 

Topowa wersja ramy UD SLI Team (dostępna tylko w najwyższym modelu 9.9) ma ważyć w rozmiarze M jedynie 845 gramów, pozostałe modele zbudowane są na ramie UD SLI, ważącej 125 gramów więcej.

 

Odświeżona geometria

Poza zmianami konstrukcyjnymi, w nowej wyścigówce Lapierre'a odświeżono również geometrię tak, aby odpowiadała ona wymogom współczesnych, coraz bardziej technicznych tras cross-country. I tak nowa rama w stosunku do poprzednika ma dłuższy o około 2 centrymetry Reach i niższy o 5-10 mm w zależności od rozmiaru Stack, główka została wypłaszczona o 1,5°, a efektywny kąt rury podsiodłowej wzrósł o 1°. Skrócono również o 8mm tylne widełki.

Z kątem główki ramy wynoszącym obecnie 68°, podsiodłówką 74° i ogonem o długości tylko 420mm, rama powinna być bardzo zwrotna jednocześnie dobrze sobie radząc na stromych odcinkach. 

 

 

 

Dostępne modele i ceny

Prorace będzie oferowany w pięciu konfiguracjach. Tak jak pisaliśmy powyżej, tylko topowy model, m.in. na kompletnej grupie Sram X01 AXS, widelcu RockShox SID Ultimate i carbonowych kołach Lapierre'a, zbudowany jest na lżejszej wersji ramy. Wyceniono go na 6.499 EUR.

Ceny pozostałych modeli, opartych na tej samej, podstawowej wersji ramy, kosztują od 2.299 do 4.599 EUR, w zależności od zastosowanych do ich budowy komponentów.

Szczegółowe informacje odnośnie specyfikacji znajdziecie na stronie producenta: Lapierre Bikes