Rowery Canyon 2022 - co nowego w kolekcji?

Poznaj najciekawsze nowe modele rowerów Canyon z kolekcji na 2022 rok.

Drukuj
Canyon Grizl CF SL 8.0 Michał Kuczyński

Wśród premierowych konstrukcji Canyona na 2022 rok pojawiło się kilka bardzo ciekawych rowerów. Nowych odsłon lubianych i popularnych modeli, ale i zupełnie nowych maszyn. Zebraliśmy je w jednym artykule!

 

 

Canyon przyzwyczaił nas do kilku rzeczy. Przede wszystkim ich rowery w znakomitej większości naprawdę dobrze jeżdżą i dają masę frajdy na szlaku czy szosie. Mają przemyślane geometrie i dobre rozwiązania konstrukcyjne, a to zwyczajnie czuć podczas jazdy. To oczywiście podstawa! Nie mniej istotne jednak jest to, że marka ta należy obecnie do jednej z najtańszych - w segmentach od średniego do premium - na rynku. Zwykle ich rowery mają też dobrze dobrane specyfikacje, dzięki czemu po zakupie mamy już sprzęt gotowy do jazdy, a nie wymagający zmian i tuningu. Jak każdego roku, także i tym razem, producent z Koblencji przygotował sporo nowości w swojej kolekcji. O wielu rowerach już pisaliśmy, natomiast w tym artykule wszystkie najciekawsze i najpopularniejsze modele zebraliśmy w jednym miejscu. 

 

 

Rower szosowy: Canyon Endurace

Bez dwóch zdań nowy Canyon Endurace to jedna z najciekawszych premier tego roku. To najbardziej popularny i najlepiej sprzedający się rower szosowy tego producenta. Widać to zresztą nawet w naszym kraju, gdy wybierzemy się w weekend na popularne wśród kolarzy szosy. Endurace to rower z kategorii endurance, czyli komfortowa, długodystansowa szosówka, choć w tym konkretnym przypadku pierwiastek turystyczny nie zdominował tego roweru całkowicie. Gra słów z ,,-race” w nazwie zdradza, że wciąż jest w nim wiele sportowego DNA, choć oczywiście nieco bardziej łagodnego i dostosowanego do potrzeb amatorskich jazd. Geometria w nowym modelu zapewnia dużą stabilność podczas jazdy, ale jednocześnie bez utraty dynamiki podczas skręcania. Sylwetka na rowerze jest nieco bardziej wyprostowana, aniżeli na modelach wyścigowych, a producent zadbał o dodatkowe elementy służące amortyzowaniu nierówności. Przede wszystkim opony są szerokie - z tyłu 32 mm, a przodu 30 mm - to już ogromna porcja komfortu. Do tego wspornik siodełka ma średnicę 27,2 mm, co pozwala sztycy na duże odgięcie i pochłanianie wibracji. Ponadto w karbonowych Endurace’ach znajdziemy obniżone mocowanie sztycy, które daje jej dodatkową przestrzeń na pracę, czyli poprawia komfort. 

 
 

 

Dostępne są dwie nowe ramy - zarówno wersja karbonowa CF i aluminiowa AL. Łączy je wspomniana wygodna i łatwa w prowadzeniu geometria oraz identyczna przestrzeń na oponę. Maksymalnie wchodzi tu aż 35 mm, co jest ogromnym skokiem w porównaniu do poprzedniej generacji, gdzie ,,przepisowo” mieściło się jedynie 28 mm. Canyon przygotował zresztą w kolekcji wersję allroad, która fabrycznie wyjeżdża na szybkich szutrowych oponach o szerokości 35 mm. Będziemy wkrótce ją testować, więc możecie spodziewać się jej recenzji na portalu. Więcej o nowym modelu piszemy w osobnym artykule: NOWA UNIWERSALNA SZOSA CANYON ENDURACE (2022)

 

Wyprawowy gravel: Canyon Grizl

 

 

Canyon jest obecnie jedną z kilku marek na rynku, które w swojej kolekcji posiadają więcej niż jednego gravela. Na fali wzrostu popularności tego segmentu wykrystalizowały się różne grupy użytkowników i specyficzne zastosowania dla tego sprzętu, a producenci - tacy jak Canyon - szybko to zauważyli i odpowiednio zareagowali. Do modelu Grail, który ma mocno sportowy charakter i jest szybkim gravelem, dołączył nowy Canyon Grizl - sprzęt o wyraźnie bardziej przygodowym charakterze. Warto jednak podkreślić, że Grizl nie różni się geometrią od Graila w dużym stopniu, a pozycja na rowerze jest dość pochylona. To mocno dodaje mu skuteczności w terenie, gdzie rower po prostu świetnie się prowadzi. Mieliśmy zresztą okazję go testować: TEST: WYPRAWOWY GRAVEL CANYON GRIZL CF SL 8 i przyznamy, że poziom prowadzenia i ogólna jakość jazdy przypadły nam gustu. 

 

Grizl ma większą bazę kół i dużo miejsca na szerokie opony - przy kołach 28” maksymalnie przyjmie 50 mm, a fabrycznie przyjeżdża do nas z ogumieniem 700x45. Taki rozmiar w zestawieniu z jego geometrią daje masę wygody, przyczepności i pewności w cięższym zastosowaniu. Poza skutecznym zachowaniem w trudniejszym terenie rower jest też bogato wyposażony w otwory montażowe na bagaż. Canyon Grizl ma dwie wersje - karbonową (Grizl CF), która była nowością na sezon 2021 i którą mieliśmy już okazję testować oraz aluminiową Grizl AL, która niedawno dołączyła do kolekcji. Założenia aluminiowej wersji są oczywiście bardzo podobne do CF, przy czym jest jedna spora różnica, która może podbić serca podróżników - Grizl AL ma możliwość założenia bagażnika stałego z tyłu, czego nie da się zrobić w wersji karbonowej.

 

 

Więcej o nowym modelu pisaliśmy w osobnym artykule: CANYON GRIZL AL (2022) - ALUMINIOWA PREMIERA. Ta wersja ma szansę podbić serca szerokiego grona użytkowników - ceny są na dobrym poziomie, a uniwersalność tych rowerów jest ogromna, włącznie z tym, że taki sprzęt idealnie nadaje się na codzienne dojazdy do pracy. Ciekawostką jest też linia modelowa, bowiem zarówno w CF i AL są w niej wersje oparte o sztywny widelec, jak również z amortyzatorami RockShoxa o skoku 30 mm

 

Enduro / Trail: Canyon Spectral  

 
 

 

Spectral to bardzo interesujący i popularny rower do agresywnej jazdy w terenie, który wg Canyon’a jest ich najbardziej uniwersalnym sprzętem do jazdy po górach. To full ze skokiem 160 mm, który ma nowoczesną, mocno progresywną geometrię i w nowej odsłonie toczy się na kołach 29”, 27,5" lub mullet (29” z przodu i 27,5” z tyłu) - do wyboru są trzy wersje. Jest maszyną all-mountain/trail, która swoimi możliwościami w terenie zahacza o enduro. Ma wytrzymałą konstrukcję i występuje na 2022 rok w wersji CF, czyli z karbonową ramą oraz AL opartą o aluminiowy szkielet. Poprzednia generacja miała koła 27,5” i nieco mniej nowoczesne geo, a nowy Spectral to rower, który nie dość, że jest stabilny na szlaku, ma dawać masę frajdy z jazdy i oferować sporo zabawowego charakteru. Kąt rury podsiodłowej jest bardziej pionowy, a główka wypłaszczona. Sytuuje to środek ciężkości bardziej do przodu i pozwala na dynamiczne manewrowanie na technicznych trasach. Reach również urósł. O cechach nowego Spectrala pisaliśmy przy okazji premiery wersji CF: CANYON SPECTRAL 29 CF (2021) - NOWY ŚCIEŻKOWIEC. W kolekcji na 2022 rok w sprzedaży są 4 warianty karbonowe i 2 aluminiowe. 

 

 

Użytkowników, którzy chcą zajechać dalej, zobaczyć więcej i mniej się przy tym zmęczyć powinien z kolei zainteresować Canyon Spectral:ON.To jego elektryczna wersja, która przy okazji jest najpopularniejszym e-bikiem w ofercie niemieckiego producenta. Spectral:ON toczy się na kołach mullet i ma 150 mm skoku zawieszenia. Jego rama jest karbonowa, a motor to topowa jednostka pochodząca od Shimano - silnik EP8. Zasilany jest baterią o pojemności 630 Wh, co przekłada się na maksymalny zasięg do 100 km. 

 

Downcountry: Canyon Lux Trail

 

 

Kolejną ciekawą nowością jest Canyon Lux Trail, czyli rower z kategorii Downcountry, który jest ewolucją modelu Lux - fulla do XC i maratonów. To ciekawa premiera, która wypełniła lukę między typowo wyścigowym Luxem, a już ścieżkowym modelem Neuron. Mieliśmy okazję sprawdzić ten rower: FIRST RIDE: NOWY CANYON LUX TRAIL (2022) i musimy przyznać, że zrobił na nas duże wrażenie. To karbonowy full toczący się na kołach 29” ze skokiem 120 mm z przodu i 110 mm z tyłu. Charakterystyka działania zawieszenia jest w nim zaczerpnięta z wyścigowej wersji  sprzyja sportowemu podjeżdżaniu, a możliwości zjazdowe tego roweru znacznie wykraczają poza wyobrażenia tego, jak może jeździć rower o DNA maszyny do XC.

 

Lux Trail ma nieco inny przedni trójkąt, niż ,,zwykły” Lux, co dało spore zmiany w geometrii. Aż o 25 mm względem wyścigowego Lux’a wzrósł reach (dla rozmiaru M), natomiast kąt główki to 67,5 stopnia. Wahacz jest identyczny, a całe wyposażenie jest oczywiście dostosowane do nieco agresywniejszej jazdy - m.in. ma szerszą kierownicę, szersze opony z mocniejszym bieżnikiem, regulowaną sztycę itp. Jak już wspominaliśmy, mamy bardzo miłe wspomnienia z jazdy na Lux’ie Trail’u i uważamy, że to fajny sprzęt do szybkiego i dynamicznego polatania po szlakach, a jednocześnie można nim śmiało wybrać się na typowy trening XC, czy amotorski wyścig MTB. W ofercie 

 

Elektryczny trekking: Canyon Pathlite:ON

 
 

 

Pathlite:ON to elektryczny rower trekkingowy o bardzo uniwersalnym obliczu. Może być traktowany jako elektryk na rekreacyjne wycieczki, ale też rower na dłuższe wyprawy oraz do jazdy na codzień, po mieście, do pracy, czy gdziekolwiek indziej. Ma komfortową i mało pochyloną pozycję oraz mocne wyposażenie. Opony są szerokie, skok widelca to 100 mm, niczym w rowerze MTB, a to wszystko sprawia, że można pewnie i bezpiecznie jeździć nim po zróżnicowanych trasach o każdej porze roku. Większość modeli w kolekcji jest wyposażona w błotniki, oświetlenie i bagażnik, co czyni ten rower - już w momencie zakupu - gotową do jazdy i uniwersalną maszyną typu SUV. Osoby zainteresowane jazdą na dłuższych dystansach ucieszy opcja montażu dodatkowej baterii. Silnik Bosch Performance CX czwartej generacji wyjściowo jest zasilany przez wbudowaną w ramę baterię o pojemności 500 Wh, która może być wsparta przez drugą, montowaną na zewnątrz o identycznej pojemności, co daje gigantyczne 1000 Wh i zasięg do 200 km na jednym ładowaniu. 

 

Więcej o nowych rowerach znajdziecie na: www.canyon.com