Cadex - komponenty rowerowe Gianta

Poznaj markę Cadex, brand pod którym Giant Group oferuje komponenty najwyższej klasy.

Drukuj

Pod marką Cadex Giant Group oferuje komponenty rowerowe najwyższej klasy. Przede wszystkim koła, opony oraz siodełka. Produkty sygnowane legendarną nazwą powstają we współpracy z kolarzami zawodowymi i stanowią pokaz możliwości oraz potęgi technologicznej producenta.

Dla starszych czytelników oraz miłośników kultowych rowerów sprzed lat marka Cadex nie powinna być obca. W 1987 roku Giant zaprezentował światu swoją pierwszą karbonową szosówkę, która trafiła do masowej produkcji. Konkretnie był to Giant Cadex 980C - pokaz ówczesnych możliwości tajwańskiego producenta, rower oczywiście znacznie wyprzedzający swoją epokę. W połowie 2019 roku Giant Group ogłosiło, że wraca do legendarnej nazwy i pod nią będzie oferował koła oraz komponenty rowerowe. Przed rokiem wspominaliśmy o tym w artykule o nowościach Gianta na 2020 rok. Uwagę wówczas zwracały karbonowe koła szosowe tubeless w technologii bezrantowej (hookless), które legitymowały się atrakcyjnymi parametrami i niską masą. 

 

 

 

Obecnie Cadex poszedł znacznie bardziej do przodu, bo wraz z nową kolekcją podkreśla, że ich zestawy - koła tubeless i opony - są tak perfekcyjne, że zdetronizują szytki w szosowym peletonie. Mając na uwadze, że Giant Group jest czołowym producentem ram i komponentów z karbonu trzeba brać ich słowa bardzo poważanie. Nadchodzący rok i kolekcja 2021 są swego rodzaju ,,właściwą” premierą Cadexa. Owszem, markę znaliśmy już wcześniej, ale teraz dostępna będzie pełna oferta bardzo zaawansowanych komponentów sygnowanych tym logo. 

 

 

#Overachieve

Kibicom kolarstwa zapewne nie umknęły komponenty rowerowe otagowane tytułowym sloganem. Na tak obrandowanych częściach ścigali się choćby kolarze CCC Team. Komponenty #overachieve to produkty Cadexa znajdujące się w fazie testów. Firma podkreśla, że ich oferta jest współtworzona przez zawodowców z uwzględnieniem ich potrzeb, tak aby finalnie Cadex był skrojony idealnie pod wymagania, jakie przed komponentami stawiają wyścigi. Nieodłącznym elementem całego procesu wprowadzania nowych produktów na rynek są testy prowadzone przez ,,najlepsze nogi” tego świata. Weryfikacja prowadzona przez zawodników ma postawić ,,kropkę nad i” po serii komputerowych symulacji, testów laboratoryjnych oraz dynamicznych testów aerodynamicznych. Cadex ma być po prostu najlepszy i najszybszy - gigant z Azji dumnie podkreśla, że ich misją jest dążenie do tego, co (teoretycznie) nieosiągalne. 

Nowe kompozyty węglowe w kołach

 
 

 

Do produkcji karbonowych kół opracowano dedykowany nowy kompozyt o doskonałych parametrach sztywnościowo-wytrzymałościowych. Nowy karbon umożliwia odpowiednie modelowanie tego, jak felga będzie się zachowywała, a jednocześnie pozwala zbudować lekkie koła, które mają wysoką sztywność i odpowiednią odporność na uderzenia. Warto też podkreślić, że producent zainwestował w park maszynowy, który pozwala w zrobotyzowany sposób obrabiać karbon oraz budować komponenty. To znacznie droższa, ale bardziej precyzyjna metoda, niż produkcja ręczna. Koła Cadex mają w składzie specjalną żywicę wysokiej jakości, to jej producent przypisuje bardzo istotną rolę w całej feldze. Jej obecność pozwala precyzyjnie wzmocnić kluczowe obszary, dzięki temu producent może idealnie zaplanować ich sztywność, niską masę i wytrzymałość, a jednocześnie pozostawić pole do tłumienia drgań, tak aby koła były też komfortowe. 

Węglowe felgi kół Cadex są wykonane w technologii hookless, zapewnia ona lepsze - pod kątem aerodynamiki - układanie się opon na obręczach. Dzięki temu tworzy się jednolita, opływowa boczna powierzchnia. Badania w tunelu aerodynamiczny potwierdzają, że Cadexy są bardzo szybkie. Jednocześnie Giant Group dodaje, że technologia hookless zapewnia też wyższą stabilność opon na obręczach, co przekłada się na lepsze prowadzenie, szczególnie w zakrętach. Poza tym, co tyczy się kół pod tradycyjne obręczowe hamulce, hooklessy lepiej radzą sobie z odprowadzaniem ciepła. 

Dużo uwagi poświęcono też płaskim szprychom, które mają oczywiście ogromny wpływ na ,,szybkość” koła, ale jednocześnie ich odpowiedni kształt zapewnia stabilność kołom na bocznych wiatrach. Sam zaplot został opracowany matematycznie i nazwany DBL (Dynamic Balanced Lacing) - zapewnia optymalne naprężenia podczas pedałowania z wysoką mocą. Cadex podkreśla, że DBL zapewnia bardzo wysoką sztywność. Wisienką na torcie są specjalnie zaprojektowane i obrobione piasty, które zmniejszają nacisk na łożyska i tym samym redukują ich opór tarcia. Koła są oczywiście bezdętkowe. 

Dostępne warianty: 

  • Cadex Disc 42 - masa 1327 g, cena 11 598 zł
  • Cadex 42 - masa 1265 g, cena 11 598 zł
  • Cadex 65 Disc - masa 1501 g, cena 12 598 zł
  • Cadex 65 - masa 1425 g, cena 12 598 zł

Opony Cadex - specjalne mieszanki gumowe

 

 

Opony są produkowane w oparciu o mieszanki gumowe specjalnie opracowane przez azjatyckiego giganta. Zostały one wykonane na bazie krzemionki i zapewniają doskonałe toczenie oraz przyczepność. Topowa opona Cadex Race ma bardzo elastyczny jednowarstwowy oplot. Ma on zapewniać doskonałą pracę i ,,wklejanie” się w mikro nierówności w nawierzchni, a przede wszystkim ma naśladować elastyczność znaną z szytek. Dodatkowa cienka warstwa z kevlaru ma podnosić odporność na przebicia, ale jednocześnie nie usztywniać zanadto opony. Cadex Race to oczywiście opona w wersji tubeless - kosztuje 349 zł i dostępna jest w szerokościach 23, 25 i 28 mm. Druga opona w kolekcji to Cadex Classic, oparto ją o identyczny oplot, ale nieco zmodyfikowaną mieszankę. Lekko wolniejszą, ale bardziej odporną na ścieranie. Zastosowano też grubszą ochronę przed przebiciami, która oferuje o 34% większa protekcję, niż ta w wariancie Race. 

Siodło Cadex Boost

 

 

Producent podkreśla, że do efektywnego przenoszenia mocy z nóg na pedały potrzebne jest sztywne i bardzo stabilne podparcie pośladków. Ciężko się z tym nie zgodzić. Giant na bazie dynamicznych testów i obliczeń przygotował więc absolutnie innowacyjne siodełko, które ma sprzyjać bezstratnemu transferowi wattów. Jego bazą jest ultra sztywna rama z kompozytu włókna węglowego, która eliminuje jakiekolwiek ugięcia. Mimo, że siodełko to pozornie prosty komponent, tutaj włożono w niego masę inżynierskiej pracy. Zastosowano technologię kutego kompozytu, czyli formowania pod wysokim ciśnieniem, który pozwolił stworzyć dwuelementową podstawę siodełka - komfortową, sztywną i bardzo lekką. Kolejną rewolucją jest łączenie prętów w innych miejscach, niż w tradycyjnych siodełkach, co zmniejsza nacisk punktowy (w miejscach tradycyjnych połączeń) oraz poprawia rozpraszanie drgań. Inny bardzo interesujący zabieg to wypełnienie komór pod poszyciem, tam gdzie zwykle znajduje się wyściółka, specjalnymi kuleczkami Cadex ETPU, które lepiej rozkładają nacisk na większą powierzchnię, tym samym gwarantują wyższy komfort w siodle. 

  • Masa - 138 gramów
  • Szerokość -149 mm
  • Długość - 246 mm
  • Rozmiar prętów-  9 mm
  • Cena - 1199 zł

Strona producenta: www.cadex-cycling.com