Spis treści:
Continental ustawił wysoko poprzeczkę. Już poprzednik modelu 5000, czyli kultowy wręcz Grand Prix 4000s II był oponą o doskonałych parametrach. Lekka, dynamiczna, szybka, a do tego rewelacyjna w zakrętach. Nowy model niemieckiego producenta pokazuje jednak, że gumę uważaną za świetną, można jeszcze dodatkowo poprawić. Jak podaje niemiecki producent, GP 5000 jest szybsza, stawia bowiem o 12% mniejsze opory toczenia. W nowym modelu poprawiono też absorpcję drgań poprzez lepsze zestrojenie odpowiedniej grubości gumy z oplotem opony. Poczyniono też usprawnienia na polu odporności na przebicia.
Dodatkowo pojawiła się też długo oczekiwana wersja Tubeless – TL. Rynek i użytkownicy zdecydowanie się otworzyli na szosową jazdę bez dętek, co potwierdza choćby obecność tubelessów na kołach niektórych zawodowych kolarzy WorldTouru. Niemiecki producent nie przeszedł obok tego obojętnie i daje nam w 5000 wybór między modelem klasycznym, a właśnie TL.
Następca GP 4000s II jest ręcznie produkowany w Niemczech. Posiada w wersji pod dętki bardzo gęsty oplot, wynoszący aż 330TPI oraz 180TPI w wersji bezdętkowej. Ma stanowić doskonałą oponę do ścigania w każdych warunkach. Niska masa oraz dopracowana mieszanka zapewniają jej dynamikę podczas przyspieszania oraz bardzo dobre właściwości toczne. Doskonałe utrzymywanie prędkości zostało tu jednak zbalansowane ze świetnym trzymaniem w zakrętach, z którego Gran Prixy słyną. Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym technologiom, które kryje GP 5000.
Technologie w Continental Grand Prix 5000:
BlackChili Compound – mieszanka gumowa stosowana w najwyższych modelach wyścigowych opon Continentala. Unikalna receptura produkowana w Niemczech jest głównym składnikiem fenomenu GP. Jest szybka, a zarazem bardzo przyczepna, dodatkowo nie zmienia swojego działania mimo zużycia i ścierania się gumy. Właściwości te osiągnięto przez autorską kombinację polimerów, specjalnie opracowanych cząsteczek sadzy i materiałów wypełniających.
Active Comfort Technology – to idealne zbalansowanie konstrukcji całej opony, które maksymalnie usprawnia jej zdolności do absorbowania drgań. Dzięki temu, opona w trakcie jazdy wykonuje mniej mikro-podskoków na nierównej nawierzchni. Ciągły kontakt ogumienia z ziemią podnosi nie tylko wygodę, ale gwarantuje też lepsze przeniesienie mocy.
Vectran Protection – wzmocnienie odporności na przebicia zapewnia dodatkowy ochronny oplot. Jest on wykonany z polimerowych nitek, które są przędzone ze stopionego ciekłego polimeru Vectra, a następnie przetwarzane w nitkę wielopasmową. Materiał charakteryzuje się dużą elastycznością i odpornością na rozdarcie lub przebicie, przy tym jest bardzo lekki. Dodatkowym atutem w kontekście ścigania, jest fakt, że Vectran nie wpływa na opory toczenia.
Lazer Grip – specjalna konstrukcja boków bieżnika opony ma gwarantować doskonałe trzymanie w mocnym pochyleniu. Lazer Grip wspiera mieszankę BlackChili w zapewnieniu pewności pokonywania zakrętów i nawrotów w maksymalnym pochyleniu.
Grand Prix 5000 TL ma też specjalną konstrukcję rantów, która bardzo pewnie trzyma się na feldze, dzięki czemu producent rekomenduje jako bezpieczną, możliwość stosowania dużo niższego ciśnienia, niż w analogicznych rozmiarach wersji dętkowej.
Dętkowe wersje opony oraz ich masa:
- 700x23C – 205 g
- 700x25C – 220 g
- 700x28C – 250 g
- 700x32C – 295 g
Wersje tubeless oraz ich masa:
- 700x25C – 300 g
- 700x28C – 340 g
- 700x32C – 380 g
GP 5000 są też dostępne w opcji na mniejsze koła, o średnicy 27”: 650x25B (tylko pod dętki) oraz 650x28B (dętkowa i TL).
Dystrybucja: Shimano Road Polska