Nowe opony szosowe Continental Grand Prix 5000

Nowy model wyścigowych opon Continental GP 5000 - jeszcze lepszy szosowy all-rounder

Drukuj

Rzucamy okiem na nowy model opon szosowych Continentala - GP 5000, czyli następca cenionej wśród kolarzy opony GP 4000s II. Nowa wersja ma być szybsza, bardziej komfortowa oraz lepiej się toczyć.

Continental ustawił wysoko poprzeczkę. Już poprzednik modelu 5000, czyli kultowy wręcz Grand Prix 4000s II był oponą o doskonałych parametrach. Lekka, dynamiczna, szybka, a do tego rewelacyjna w zakrętach. Nowy model niemieckiego producenta pokazuje jednak, że gumę uważaną za świetną, można jeszcze dodatkowo poprawić. Jak podaje niemiecki producent, GP 5000 jest szybsza, stawia bowiem o 12% mniejsze opory toczenia. W nowym modelu poprawiono też absorpcję drgań poprzez lepsze zestrojenie odpowiedniej grubości gumy z oplotem opony. Poczyniono też usprawnienia na polu odporności na przebicia.

Dodatkowo pojawiła się też długo oczekiwana wersja Tubeless – TL. Rynek i użytkownicy zdecydowanie się otworzyli na szosową jazdę bez dętek, co potwierdza choćby obecność tubelessów na kołach niektórych zawodowych kolarzy WorldTouru. Niemiecki producent nie przeszedł obok tego obojętnie i daje nam w 5000 wybór między modelem klasycznym, a właśnie TL. 

 

Następca GP 4000s II jest ręcznie produkowany w Niemczech. Posiada w wersji pod dętki bardzo gęsty oplot, wynoszący aż 330TPI oraz 180TPI w wersji bezdętkowej. Ma stanowić doskonałą oponę do ścigania w każdych warunkach. Niska masa oraz dopracowana mieszanka zapewniają jej dynamikę podczas przyspieszania oraz bardzo dobre właściwości toczne. Doskonałe utrzymywanie prędkości zostało tu jednak zbalansowane ze świetnym trzymaniem w zakrętach, z którego Gran Prixy słyną. Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym technologiom, które kryje GP 5000.

Technologie w Continental Grand Prix 5000:

BlackChili Compound – mieszanka gumowa stosowana w najwyższych modelach wyścigowych opon Continentala. Unikalna receptura produkowana w Niemczech jest głównym składnikiem fenomenu GP. Jest szybka, a zarazem bardzo przyczepna, dodatkowo nie zmienia swojego działania mimo zużycia i ścierania się gumy. Właściwości te osiągnięto przez autorską kombinację polimerów, specjalnie opracowanych cząsteczek sadzy i materiałów wypełniających. 

Active Comfort Technology – to idealne zbalansowanie konstrukcji całej opony, które maksymalnie usprawnia jej zdolności do absorbowania drgań. Dzięki temu, opona w trakcie jazdy wykonuje mniej mikro-podskoków na nierównej nawierzchni. Ciągły kontakt ogumienia z ziemią podnosi nie tylko wygodę, ale gwarantuje też lepsze przeniesienie mocy. 

Vectran Protection – wzmocnienie odporności na przebicia zapewnia dodatkowy ochronny oplot. Jest on wykonany z polimerowych nitek, które są przędzone ze stopionego ciekłego polimeru Vectra, a następnie przetwarzane w nitkę wielopasmową. Materiał charakteryzuje się dużą elastycznością i odpornością na rozdarcie lub przebicie, przy tym jest bardzo lekki. Dodatkowym atutem w kontekście ścigania, jest fakt, że Vectran nie wpływa na opory toczenia. 

Lazer Grip – specjalna konstrukcja boków bieżnika opony ma gwarantować doskonałe trzymanie w mocnym pochyleniu. Lazer Grip wspiera mieszankę BlackChili w zapewnieniu pewności pokonywania zakrętów i nawrotów w maksymalnym pochyleniu. 

Grand Prix 5000 TL ma też specjalną konstrukcję rantów, która bardzo pewnie trzyma się na feldze, dzięki czemu producent rekomenduje jako bezpieczną, możliwość stosowania dużo niższego ciśnienia, niż w analogicznych rozmiarach wersji dętkowej. 

 

Dętkowe wersje opony oraz ich masa:

  • 700x23C – 205 g
  • 700x25C – 220 g
  • 700x28C – 250 g
  • 700x32C – 295 g 

Wersje tubeless oraz ich masa:

  • 700x25C – 300 g
  • 700x28C – 340 g
  • 700x32C – 380 g

GP 5000 są też dostępne w opcji na mniejsze koła, o średnicy 27”: 650x25B (tylko pod dętki) oraz 650x28B (dętkowa i TL).

Dystrybucja: Shimano Road Polska