Co i jak na torze?

Na czym polegają poszczególne konkurencje torowe

Drukuj

W odpowiedzi na pytania naszych użytkowników, dotyczących konkurencji torowych, spieszymy z odpowiedzią i chcemy Wam wyjaśnić, na czym tak naprawdę polega jeżdżenie po owalnym drewnianym torze i w jakich konkurencjach walczą kolarze.<br />

W odpowiedzi na pytania naszych użytkowników, dotyczących konkurencji torowych, spieszymy z odpowiedzią i chcemy Wam wyjaśnić, na czym tak naprawdę polega jeżdżenie po owalnym drewnianym torze i w jakich konkurencjach walczą kolarze.
Na wstępie warto podkreślić, że kolarstwo torowe to jedna z bardziej widowiskowych konkurencji kolarskich. Jest to dyscyplina bardzo szybka i dynamiczna, a przy tym wymagająca pełnego skupienia i koncentracji, co w naszych oczach czyni torowców kolarzami godnymi podziwu.

Kolarstwo jest sportem pięknym i jednym z niewielu, gdzie kibic ma możliwość bezpośredniego oglądania rywalizujących sportowców, którzy przejeżdżają dosłownie obok jego nosa. Dlatego tym bardziej zachęcamy Was do odwiedzenia Pruszkowa i obejrzenia Mistrzostw Europy na żywo, gdyż kolarstwo torowe to konkurencja, gdzie różnica pomiędzy oglądaniem w TV, a zobaczeniem na własne oczy, jest kolosalna, największa. Większe wrażenie robi tylko Tour de France na żywo.

Wracając do pytania, które padło. Podczas Mistrzostw Europy w Pruszkowie kolarze będą rywalizować zgodnie z programem konkurencji Igrzysk Olimpijskich – tak jak będzie to miało miejsce w Londynie w 2012 roku – i będą walczyć o medale w pięciu konkurencjach: trzech szybkościowych - sprincie indywidualnym i drużynowym oraz keirinie; jednej konkurencji wytrzymałościowej - wyścigu drużynowym na dochodzenie; oraz omnium, który można nazwać wielobojem kolarskim.


Dodatkowo, podczas Mistrzostw Europy w kategorii mężczyzn zostanie rozegrany madison, który nie jest wliczany do programu IO, ale jest konkurencją bardzo widowiskową i ciekawą dla kibiców.

Wyjaśniając, na czym polegają konkurencje, które rozgrywane będą podczas ME zaczniemy od konkurencji szybkościowych:

Sprint indywidualny: Wyścig na dystansie 200 metrów, odbywający się ze startu lotnego. Walka o medale poprzedzona jest kwalifikacjami, gdzie każdy z kolarzy rywalizuje osobno i stara się uzyskać jak najlepszy czas. Dopiero od fazy pucharowej kolarze ścigają się w parach na podstawie uzyskanych wyników (pierwszy z ostatnim, drugi z przedostatnim itd.), a zwycięzcy przechodzą do dalszej fazy. Rywalizacja w fazie pucharowej toczy się do dwóch zwycięstw, a do finału przechodzi dwóch najlepszych kolarzy. Często o kolejności na mecie decyduje ustawienie przy rozpoczęciu decydującego okrążenia, dlatego też czasem można oglądać „stójki” w wykonaniu kolarzy, gdyż nikt nie chce służyć kołem rywalowi. Nierzadko prędkości osiągana przez kolarzy na ostatniej prostej sięgają ponad 70km/h.

---

Sprint drużynowy: widowiskowa i szybka konkurencja. Rywalizacja odbywa się w trzyosobowych drużynach (panowie) lub dwuosobowych (panie) na dystansie trzech lub dwóch okrążeń. Każdy z kolarzy prowadzi drużynę przez jedno okrążenie zanim zjedzie ze zmiany, a na mecie liczy się czas ostatniego prowadzącego. Po biegach eliminacyjnych dwie najlepsze drużyny walczą o złoty medal, drużyny z miejsca 3. i 4. walczą o brązowy krążek.

---

Keirin: wyścig, który przybył do Europy z Japonii, gdzie cieszy się sporym zainteresowaniem bukmacherów. Wyścig rozpoczyna się jazdą za motorem – derną, którego nie można wyprzedzić, w przeciwnym razie kolarz może zostać zdyskwalifikowany. O kolejności ustawienia za motorem decyduje losowanie. Motor przez kolejnych 6 okrążeń – około 1400 metrów – rozpędza się do prędkości 50 km/h (45km/h dla kobiet) i zjeżdża z toru. Wtedy rozpoczyna się prawdziwy wyścig, czyli sprint na dystansie 600-700 metrów, kończący się finiszem na kresce. W wyścigu rywalizuje od 3 do 7 kolarzy, z eliminacji do dalszej fazy przechodzi najlepsza trójka.


Konkurencje szybkościowe i wytrzymałościowe różnią się od siebie znacznie, tak samo jak kolarze, którzy specjalizują się w poszczególnych dyscyplinach. Dlatego też żaden sprinter nie będzie dobrym czasowcem i na odwrót.

---

Jedyną konkurencją wytrzymałościową, zaliczaną do programu Olimpijskiego, jest wyścig drużynowy na dochodzenie. To bodajże najbardziej prestiżowa i widowiskowa konkurencja kolarstwa torowego, na wielu zawodach rozgrywana jako finał imprezy. Drużyny składające się z czterech (panowie) lub trzech (panie) kolarzy rywalizują na dystansie 4000 metrów (16 okrążeń), bądź 3000 metrów (12 okrążeń) w celu uzyskania najlepszego czasu. Startując z przeciwległych stron toru drużyny starają się dogonić rywali (stąd nazwa wyścigu) i jeśli jednej z drużyn uda się ta sztuka, wyścig się kończy. Tak się jednak rzadko zdarza, dlatego też najczęściej o zwycięstwie decyduje czas uzyskany przez drużynę (a w zasadzie jej trzeciego kolarza) na mecie. Konkurencja ta jest bardzo wyczerpująca, średnie prędkości uzyskiwane przez najlepsze drużyny sięgają 60km/h. Często spotykanym obrazkiem pod koniec wyścigu jest drużyna mężczyzn dojeżdżająca w trójkę, bez kolarza, który jeszcze niedawno jechał na zmianie. Do finału przechodzą dwie drużyny z najlepszymi czasami z kwalifikacji, o brązowy medal walczą drużyny z trzecim i czwartym czasem.

---

Konkurencją łączącą zarówno wytrzymałość jak i szybkość jest Omnium, czyli wielobój. Na klasyfikacje końcową składają się wyniki uzyskane przez kolarzy w sześciu konkurencjach, rozgrywanych przez dwa dni trwania zawodów. W skład Omnium wchodzą:

Dla mężczyzn :

• okrążenie (200 metrów) ze startu lotnego
• Wyścig punktowy (30 km), gdzie punktowane są miejsca na poszczególnych okrążeniach
• Wyścig australijski, gdzie na co drugim okrążeniu odpada ostatni zawodnik, aż do momentu, gdy na torze pozostanie tylko dwójka – wtedy o zwycięstwie decyduje finisz
• Wyścig indywidualny na dochodzenie(4 km)
• Scratch – wyścig na kreskę (15km)
• Wyścig na 1 km (TT)

Dla kobiet:
• okrążenie (200 metrów) ze startu lotnego
• Wyścig punktowy (20 km)
• Wyścig australijski
• Wyścig indywidualny na dochodzenie(3 km)
• Scratch – wyścig na kreskę (10km)
• Wyścig na 500m (TT)

Klasyfikacja w Omnium ustalana jest na podstawie miejsc uzyskanych przez kolarza w każdej z konkurencji. Zwycięzcą jest ten, kto uzyska najmniejsza liczbę punktów.

---

Podczas ME w Pruszkowie rozegrany zostanie także Madison, konkurencja bardzo widowiskowa, acz trudna i wymagająca dla kolarzy. w tym wyścigu na torze ściga się do 18 zespołów dwuosobowych, ale w rywalizacji bierze udział tylko jeden kolarz z drużyny, drugi odpoczywa jadąc w górnej części toru. Klasyfikacja odbywa się na podstawie przejechanego dystansu i punktów zdobytych przez drużynę na lotnych finiszach. Madison rozgrywany jest na dystansie od 25 do 50km. Nazwa pochodzi od hali Madison Square Garden w Nowym Jorku, gdzie po raz pierwszy została rozegrana ta konkurencja. Do niedawno figurował w programie Igrzysk Olimpijskich.

Fot.: PZKol

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj