Zaledwie 14 kilometrów jazdy indywidualnej na czas, rozegranej już na samym początku wyścigu, 13 kilometrów bruku, 28-kilometrów drużynowej czasówki, sześć etapów z metą na podjeździe i bonifikaty czasowe – tak w skrócie można scharakteryzować przyszłoroczną Wielką Pętlę. Wyścig znacząco odbiega swoim przebiegiem od tych, rozegranych w latach poprzednich i w opinii wielu jest łatwiejszy, ale przede wszystkim jest po prostu inny.
Bardzo mała liczba kilometrów jazdy na czas faworyzuje typowych górali i choć etapy górskie są znacznie łatwiejsze, niż w poprzednich latach, to jednak górale będą mieli wiele okazji, by w drugiej części wyścigu walczyć ramię w ramię o sekundy i minuty. W pierwszej, natomiast, walkę mają urozmaicić bonifikaty czasowe na mecie, o które na kilku etapach mogą walczyć faworyci. Będą musieli jednak uważać także na wiatr, który przy etapach wzdłuż wybrzeża może mieć spore znaczenie.
Tour de France 2015 rozpocznie się 4 lipca, jazdą indywidualną na czas, rozegraną w Utrechcie. 14-kilometrów na początku wyścigu to jedyne, które kolarze pokonywać będą podczas indywidualnej czasówki. To najmniej w całej historii wyścigu i niemalże dziesięciokrotnie mniej, niż w roku 2007. Peleton rozpocznie swoją przygodę w krajach Beneluksu – po starcie z Holandii, kolarze udadzą się do Belgii – drugi etap przebiegać będzie na trasie z Utrechtu do Zelande, a trzeci z Anvers do Huy, gdzie kolarze walczyć będą na słynnym już Mur de Huy, z nachyleniem sięgającym 19%, gdzie pierwszą bitwę stoczą faworyci wyścigu, a specjaliści od klasyków będą mieli okazję, by założyć maillot jaune. Już kolejnego dnia, gdy kolarze wjeżdżać będą do Francji, pokonywać będą siedem odcinków bruku, zanim wjadą na metę w Cambrai. Ostatni odcinek usytuowany jest jednak na 12 kilometrów przed metą, choć i tak będzie miał wpływ na przebieg rywalizacji. W pierwszej fazie wyścigu kolarze walczyć będą na północy kraju, kierując się w stronę Oceanu Atlantyckiego. Po etapach do Amiens, Le Havre, Fougères i do Mûr de Bretagne, gdzie walka rozegra się na 2-kilometrowym podjeździe o średnim nachyleniu 6,9%, kolarze walczyć będą na drużynowej czasówce. 28-kilometrowa trasa z Vannes do Plumelec także kończyć się będzie podjazdem – 1,7-kilometrowym Cote de Cadoudal, który może porwać nawet najbardziej zgrane ekipy.
Kolejny dzień, 13 lipca, przeznaczony będzie na odpoczynek w Pau. Kolarzy czeka długi transfer z północy na południe, w Pireneje, gdzie rozpocznie się walka w górach. 10. etap, rozgrywany 14 lipca, w dniu święta narodowego Francuzów, więc aktywność trójkolorowych będzie zwiększona. Kolarze finiszować będą na La Pierre Saint-Martin i będzie to pierwszy z sześciu górskich finiszów w wyścigu. Kolejny etap, 11., prowadzi z Pau do Cauterets i choć kończy się niewielkim podjazdem, to wcześniej kolarze pokonają Col d’Aspin i legendarne Tourmalet. Pirenejski tryptyk zakończy prawie 200-kilometrowy etap z Lannemezan na Plateau de Beille, a po nim nastąpi kilkudniowy transfer w Alpy. Etapy do Rodez, Mende, Valence i Gap to typowe etapy tranzytowe, choć niepozbawione pagórków, które dadzą szansę uciekinierom. Przed decydującym starciem kolarze także będą mieli dzień przerwy, tym razem w Gap.
17. etap, prawie alpejski, zakończy się wspinaczką na Pra Loup, kolejnego dnia meta usytuowana będzie w Saint-Jean de-Maurienne. Alpejskie etapy Tour de France będą bardzo krótkie, co – zdaniem organizatorów – ma wpłynąć na ich atrakcyjność i dynamikę. Pierwszy odcinek prowadzi z Saint-Jean de-Maurienne na La Toussuire, natomiast drugi etap w Alpach, który będzie przedostatnim etapem wyścigu, to wspinaczka na legendarne L’Alpe d’Huez. Tam właśnie, na 21 zakrętach najbardziej znanego alpejskiego podjazdu, rozegra się ostatnia bitwa o żółtą koszulkę, bo już następnego dnia kolarze finiszować będą w Paryżu, gdzie po raz kolejny o prestiż walczyć będą sprinterzy.
Trasa 102. Tour de France (04-46.07.2015, World Tour, Francja):
Etap 1. (04.07.2015): Utrecht (ITT) – Utrecht (ITT), 14 km
Etap 2. (05.07.2015): Utrecht – Zelande, 166 km
Etap 3. (06.07.2015): Anvers – Huy, 154 km
Etap 4. (07.07.2015): Seraing – Cambrai, 221 km
Etap 5. (08.07.2015): Arras - Amiens Metropole, 189 km
Etap 6. (09.07.2015): Abbeville – Le Harve, 191 km
Etap 7. (10.07.2015): Livarot – Fougeres, 190 km
Etap 8. (11.07.2015): Rennes – Mur de Bretagne, 179 km
Etap 9. (12.07.2015): Vannes – Plumelec, 28 km
1. dzień przerwy (13.07.2015): Pau
Etap 10. (14.07.2015): Tarbes – La Pierre-Saint-Martin, 167 km
Etap 11. (15.07.2015): Pau - Cauterets Vallee de Saint-Savin, 188 km
Etap 12. (16.07.2015): Lannemezan – Plateau de Beille, 195 km
Etap 13. (17.07.2015): Murut – Rodez, 200 km
Etap 14. (18.07.2015): Rodez – Mende, 178 km
Etap 15. (19.07.2015): Mende – Valence, 182 km
Etap 16. (20.07.2015): Bourg-de-Peage – Gap, 201 km
2. dzień przerwy (21.07.2015): Gap
Etap 17. (22.07.2015): Digne-les-Bains – Pra-Loup, 161 km
Etap 18. (23.07.2015): Gap – Saint-Jean-de-Maurienne, 185 km
Etap 19. (24.07.2015): Saint-Jean-de-Maurienne – La Toussuire - Les Sybelles 138 km
Etap 20. (25.07.2015): Modane Valfrejus – Alpe d'Huez, 110 km
Etap 21. (26.07.2015): Sevres - Grand Paris Seine Ouest – Paris Champs-Elysees, 107 km