Po zorganizowanej z wielką pompą setnej Wielkiej Pętli, w przyszłym roku organizatorzy nie planują fajerwerków na miarę Mont Ventoux i Alpe d’Huez, jednak w planie znalazło się naprawdę wiele podjazdów, takich jak Col de Grosse-Pierre, La Planche des Belles Filles, Col du Lautaret, Col d'Izoard, Saint-Lary-Soulan Pla d’Adet i wreszcie Hautacam, poprzedzony wspinaczką na Tourmalet. Łącznie aż pięć etapów – w Wogezach, Alpach i Pirenejach – kończyć się będzie metą na podjeździe, a kilkanaście innych wzniesień kolarze pokonają w trakcie etapów. Na brak gór nie ma więc co narzekać. Dodatkowo tuż po wjeździe do Francji kolarze ścigać się będą po brukach, które peleton pokonuje na Paryż-Roubaix.
Wyścig będzie upamiętniać także setną rocznicę wybuchu I Wojny Światowej i odwiedzi wiele miejsc – m.in. Le Touquet Paris-Plage, Ypres, Reims czy Verdun – gdzie sto lat temu miały miejsce ważne wydarzenia.
Rywalizacja rozpocznie się 5 lipca w Yorkshire, konkretniej w Leeds, skąd kolarze wystartują na trasę 1. etapu 101. Tour de France. Trzy etapy w Wielkiej Brytanii zakończą się w Londynie, gdzie w 2007 roku miał miejsce Grand Depart wyścigu. Stamtąd kolarze polecą już do Francji, do Le Touquet, tuż przy linii brzegowej, skąd wystartują do 4. etapu. Zgodnie z wcześniejszymi pogłoskami, kolarze ścigać się będą po bruku, a 5. etap wieść będzie z Ypres, przez bruki Paryż-Roubaix do lasku Arenberg, gdzie finiszować będą kolarze. To właśnie ten etap, z 15,4-kilometrami bruków, może na początku wyścigu ustawić klasyfikację generalną – wystarczy przypomnieć, jakie spustoszenie w peletonie zrobiły kocie łby w 2010 roku.
Po opuszczeniu Alp kolarze ominą podjazdy w Masywie Centralnym, ścigając się po płaskich odcinkach Prowansji, i kierując się w stronę Pirenejów, gdzie rozegra się decydująca bitwa o zwycięstwo.
Na 17. etapie kolarze pokonywać będą aż cztery długie podjazdy, kończąc rywalizację na Pla d’Adet. Dzień później zaplanowano jeden z trudniejszych etapów Touru – kolarze pokonają trasę z Pau na Hautacam, po drodze wspinając się na legendarne Tourmalet. Choć kolarze pokonają zaledwie 140 kilometrów, to 30 z nich prowadzić będzie ostro pod górę.
Dopiero po wyjeździe z gór i etapie dla uciekinierów rozegrana zostanie pierwsza i jedyna czasówka w wyścigu. Przedostatni dzień rywalizacji może przesądzić o losach maillot jaune, jeśli do tej pory lider nie zbudował wystarczającej przewagi nad rywalami. Długa, licząca 54 kilometry, jazda indywidualna na czas, może jeszcze wiele zmienić w klasyfikacji generalnej. Finał – tradycyjnie w Paryżu, tradycyjnie dla sprinterów, tradycyjnie po trzech tygodniach zaciętej walki i ogromnych emocji.
Trasa 101. Tour de France (5-27.05.2014):
(05.07.2014) Etap 1.: Leeds - Harrogate, 191 km
(06.07.2014) Etap 2.: York - Sheffield, 198 km
(07.07.2014) Etap 3.: Cambridge – Londres, 159 km
(08.07.2014) Etap 4.: Le Touquet-Paris-Plage - Lille, 164 km
(09.07.2014) Etap 5.: Ypres - Arenberg Porte du Hainaut, 156 km
(10.07.2014) Etap 6.: Arras - Reims, 194 km
(11.07.2014) Etap 7.: Épernay - Nancy, 233 km
(12.07.2014) Etap 8.: Tomblaine - Gérardmer La Mauselaine, 161 km
(13.07.2014) Etap 9.: Gérardmer - Mulhouse, 166 km
(14.07.2014) Etap 10.: Mulhouse - La Planche des Belles Filles, 161 km
(15.07.2014) Dzień przerwy: Besançon
(16.07.2014) Etap 11.: Besançon - Oyonnax, 186 km
(17.07.2014) Etap 12.: Bourg-en-Bresse - Saint-Étienne, 183 km
(18.07.2014) Etap 13.: Saint-Étienne - Chamrousse, 200 km
(19.07.2014) Etap 14.: Grenoble - Risoul, 177 km
(20.07.2014) Etap 15.: Tallard - Nîmes, 222 km
(21.07.2014) Dzień przerwy: Carcassonne
(22.07.2014) Etap 16.: Carcassonne - Bagnères-de-Luchon, 237 km
(23.07.2014) Etap 17.: Saint-Gaudens - Saint-Lary-Soulan Pla d’Adet, 125 km
(24.07.2014) Etap 18.: Pau - Hautacam, 145 km
(25.07.2014) Etap 19.: Maubourguet Pays du Val d’Adour - Bergerac, 208 km
(26.07.2014) Etap 20.: Bergerac - Périgueux, 54 km (ITT)
(27.07.2014) Etap 21.: Évry - Paris Champs-Élysées
Fot.: Sirotti
Mapka: ASO