Rower cargo: plusy, minusy - jaki wybrać?

Rowery towarowe (z j. ang. cargo bike) to doskonały środek transportu, który idealnie sprawdza się w miastach. Dowiedz się o nich więcej!

Drukuj
Ecobike Cargo Michał Kuczyński

Rowery cargo dynamicznie zyskują na popularności. Są szybkie, niezależne i ekologiczne, a przy tym pozwalają przewozić naprawdę duży ładunek, czy choćby dzieci. Ich uniwersalność jest ogromna! Poznajcie typy rowerów cargo, a także ich wady i zalety.

Rower cargo to bardzo praktyczny środek komunikacji, ponieważ w jednym pojeździe łączy zalety klasycznego roweru z dużymi zdolnościami ładunkowymi dotąd zarezerwowanymi jedynie dla samochodów. Lista zaleta cargo bike'ów jest bardzo długa, choć oczywiście znajdują się na niej również minusy. Podczas wyboru tego typu pojazdu warto mieć na uwadze, że rowery cargo występują w różnych wariantach - jedne sprawdzą się bardziej jako rowery towarowe, inne nieco bardziej jako rowery transportowe służące np. do przewozu dzieci i zwierząt. Różnice tkwią w ich gabarytach, liczbie kół, lokalizacji skrzyni ładunkowej, nośności oraz tym, czym są to rowery elektryczne, czy pozbawione wspomagania. O tym wszystkim będziemy mówić, abyście po lekturze tego tekstu wiedzieli, jakie typy rowerów cargo występują na rynku oraz jakie są ich wady i zalety.

 

 

Zalety rowerów cargo

Lista zalet rowerów cargo jest podobna do tej, która tyczy się zwykłych jednośladów. Tego typu pojazd jest niezależny, pozwala uniknąć problemów z szukaniem miejsca do parkowania, omija korki, a dodatkowo w eksploatacji wypada taniej, niż samochód. Poza tym jeżdżąc na rowerze, nawet elektrycznym, generujemy mniej zanieczyszczeń do atmosfery. Jest to szczególnie istotne w centrum miast, gdzie samochody stojące w korkach emitują masę spalin.

Nie musimy dodawać, że w mieście taki środek lokomocji jest najszybszy! Dodatkowy czas skraca też fakt, że możemy przejechać spod drzwi do drzwi. W przypadku samochodu zawsze kawałek trzeba przejść pieszo. Nie mniej istotne są aspekty braku konieczności rejestrowania pojazdu, opłacania obowiązkowej składki OC, czy choćby zdobywania uprawnień do prowadzenia. Poza tym na rowerze możemy korzystać z wielu skrótów, dróg wyłączonych z ruchu samochodowego, a przy okazji taka przejażdżka jest zdrowsza i przyjemniejsza.

 

 

 

 

Wady cargo bike'ów

Gdy traktujemy rower transportowy jako realną alternatywę dla samochodu ujawnia się nam jego podstawowa wada, czyli brak odporności na ekstremalne warunki atmosferyczne. O ile lekki deszcz nie stanowi problemu, o tyle jazda w ulewie, czy podczas obficie śnieżnych dni jest w zasadzie niemożliwa. To w pewnym sensie wypacza jego całoroczne zastosowanie i nieco ogranicza możliwości polegania na nim w stu procentach.

Poza tym dochodzą kwestie utrudnionego przechowywania, no chyba, że ,,pod chmurką", choć wówczas z ryzykiem kradzieży... O wniesieniu go gdziekolwiek nie ma mowy - jest ciężki i duży. Poza tym rowery cargo nie są tanie, choć z punktu widzenia ekonomii i tak opłacają się bardziej, niż samochody. Potwierdzają to zresztą firmy kurierskie, czy małe biznesy z kilkoma filiami, które nierzadko korzystają z takich pojazdów w ścisłym centrum dużych miast.

 

 

Rowery cargo - najpopularniejsze typy

Na rynku spotkamy trzy podstawowe typy rowerów cargo. Najłatwiejszym w prowadzeniu i najbardziej przyjaznym w kontekście transportu dzieci, czy ciężkiego ładunku, jest rower trójkołowy. Cargo bike tego typu z przodu ma skrzynię ładunkową i dwa koła, natomiast z tyłu jedno koło i miejsce dla pedałującego / kierującego. Załadunek, ruszanie i wszelkie postoje są w tym przypadku banalne. Podobnie jak bezpieczeństwo i stabilność podczas prowadzenia. Cierpi natomiast zwrotność i ogólna poręczność, bo rower jest już naprawdę dużym i ciężkim pojazdem. Z drugiej strony najczęściej ma spory udźwig, co sprawdzi się przy przewożeniu dużych i ciężkich paczek.

Bardzo popularnym typem jest dwukołowy rower cargo ze skrzynią z przodu (tzw. long john lub frontloader). Skrzynia ładunkowa jest w nim wciśnięta między tylną część roweru z kierownicą i siodłem, a mocno wysunięte przednie koło. Standardowo na rynku występują modele z kilkoma opcjami aranżacji skrzyni ładunkowej - typowo pod paczki, z ławeczką i miejscem na bagaż, albo stricte pod przewóz osób. To zresztą tyczy się wszystkich typów rowerów cargo. Producenci wokół jednego modelu oferują kilka opcji wykończenia pod konkretne potrzeby końcowego klienta. Tego typu rower towarowy jest znacznie lżejszy, szybszy i bardziej poręczny, niż trójkołowiec, choć wciąż - pamiętajmy o tym - jest to długi pojazd. Jazda takim cargo wymaga przyzwyczajenia i odrobiny umiejętności.

 

 

Trzecim najpopularniejszym typem cargo bike'a jest rower towarowy ze skrzynią ładunkową z tyłu. On również ma dwa koła, jest przy tym dłuższy, niż zwykły jednoślad, a cały bagaż (lub pasażerów) wozimy z tyłu. W zasadzie zalety w aspekcie poręczności i gabarytów są podobne jak w przypadku frontloadera, jednak jest to mniej skuteczny typ roweru cargo. Ciężej poruszać się na nim z ładunkiem o wysokiej masie, a dodatkowo zwykle ma mniejszy udźwig. W kwestii przewozu dzieci ograniczyć się musimy do nieco większych pociech, podczas gdy ,,z przodu" bez problemu weźmiemy w trasę nawet niemowlę. Spośród trzech opisywanych opcji zwykle ten typ jest najtańszy, ale ,,weźmie" najmniej...

Rowery transportowe - elektryczne czy bez wspomagania?

Najbardziej popularne na rynku są modele ze wspomaganiem. Bez dwóch zdań rower elektryczny i cargo idą ze sobą w parze. W końcu załadowany pojazd wymaga więcej siły podczas jazdy, więc tutaj silnik będzie szczególnie przydatny. Absolutnie się z tym zgadzamy. Rower wyposażony w mocną jednostkę, z wysokim momentem obrotowym, sprawi, że jazda jest łatwa i przyjemna. O ile w terenie płaskim lekki frontloader jest ok, szczególnie dla osób, które trochę jeżdżą i mają dobrą kondycję. O tyle dla rowerzystów bez formy lub/i mieszkających w pagórkowatej okolicy cargo bez silnika będzie trochę bez sensu. To ma być wygodna, przyjemna i skuteczna alternatywa dla samochodu i taka będzie o ile zdecydujemy się na rower elektryczny. Na potrzeby rowerów cargo produkuje się nawet specjalne silniki elektryczne, które mają parametry dostosowane do miejskiego charakteru roweru oraz cięższego, niż zwykle, obciążenia.

 

 

Na co warto zwrócić uwagę?

Podczas zakupów spoglądajmy na parametry danego roweru cargo. Jaka jest jego masa, ile może maksymalnie udźwignąć, jakie są opcje personalizacji skrzyni ładunkowej i czy to wszystko wpisuje się nasze potrzeby. Poza tym pamiętajmy, że - jak w każdym rowerze - zwykle wraz z ceną rośnie poziom i jakość wyposażenia. Warto, aby silnik miał odpowiednio wysoki moment obrotowy, a bateria dużą pojemność. Istotne są też mocne hydrauliczne hamulce tarczowe, szeroki zakres przełożeń oraz mocne koła i opony z wkładkami antyprzebiciowymi. Poza krótkimi dystansami w płaskim terenie polecamy Wam modele z silnikami elektrycznymi. 

 

Co na rynku?

W dalszej części artykułu prezentujemy wybrane rowery cargo dostępne na polskim rynku. Po jednym modelu z kolekcji na rok 2024 od każdego producenta. Przegląd zaktualizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy Bikeworld.

 

Trek Fetch+ 4

  • Cena: 36399.00 PLN
  • Waga: 75.00 kg
  • Opis ramy: Wysoce sprawna, hydroformowana rama ze stopu aluminium, o niskim przekroku, zintegrowany wymienny akumulator, wewnętrzne prowadzenie linek, osłona Motor Armor, hamulce tarczowe post mount, oś przelotowa 148 x 12
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour Mobie A32
  • Przerzutka tylna: Enviolo Pro
  • Rozmiar kół: 20"
  • Silnik: Bosch Performance Line Cargo Race Edition, system inteligentny, magnezowa obudowa silnika, 85 Nm
  • Bateria: Bosch PowerTube 750 Wh, system inteligentny
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Trek

Riese & Müller Load 75 vario

  • Cena: 34899.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour Mobie A32
  • Przerzutka tylna: Enviolo
  • Rozmiar kół: 20"
  • Silnik: Cargo Line Cruise (Gen4)
  • Bateria: Bosch PowerPack 500 Performance, 36 V, 13,4 Ah/500Wh
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Riese & Müller

Cube Cargo Dual Hybrid 1000

  • Cena: 28644.00 PLN
  • Waga: 51.00 kg
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour MOBIE CARGO,
  • Przerzutka tylna: Enviolo Cargo
  • Rozmiar kół: 26"
  • Silnik: Bosch Drive Unit Cargo Line Generation 4 (85Nm) Cruise (250Watt)
  • Bateria: Bosch DualBattery 1000
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Kross E-Cargo 1.0 Family

  • Cena: 26999.00 PLN
  • Opis ramy: ALUMINIUM
  • Widelec/amortyzator przedni: ALUMINIUM
  • Przerzutka tylna: SHIMANO XT M8000
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 26"
  • Silnik: SHIMANO EP801-CRG
  • Bateria: SHIMANO BT-EN606 630WH
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Bergamont E-CARGOVILLE LJ ELITE

  • Cena: 26099.00 PLN
  • Waga: 30.30 kg
  • Opis ramy: Aluminiowa AL-6061
  • Widelec/amortyzator przedni: BGM Cargo, sztywny i ekstra wytrzymały, sztywna oś
  • Rozmiar kół: 26"
  • Silnik: Bosch Cargo Line, Gen. 4, BES3, 250 W, 36 V, max. 25 km/h
  • Bateria: Bosch PowerTube, 36 V Li Ion, 750 Wh
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bergamont

Creme Happy Wagon 2023

  • Cena: 17699.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium fork 1 1/8", 15mm through axle
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus 5s
  • Ilość blatów i koronek: '1x5
  • Rozmiar kół: 24"
  • Silnik: Shimano Step Cargo E6100 motor
  • Bateria: 504 Wh battery
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Creme

Elops Velocargo Longtail R500E

  • Cena: 13999.00 PLN
  • Waga: 38.00 kg
  • Opis ramy: Aluminium, Cargo
  • Widelec/amortyzator przedni: Amortyzowany
  • Przerzutka tylna: Microshift, 8s
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Rozmiar kół: 26"
  • Silnik: 48V, 250W, 58Nm
  • Bateria: 672 Wh (48 V, 14 Ah), ogniwa Samsung
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Elops

EcoBike Cargo

  • Cena: 13999.00 PLN
  • Waga: 30.00 kg
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium
  • Przerzutka tylna: Microshift RD-M46S
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Rozmiar kół: 20"
  • Silnik: Moc nominalna 250 W Moc maksymalna 500 W
  • Bateria: 672-1440 Wh
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY EcoBike

Corelli XTRA

  • Cena: 10300.00 PLN
  • Waga: 34.40 kg
  • Opis ramy: 20" Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR CARGO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 20"
  • Silnik: BAFANG HUB DC36V250W 45NM
  • Bateria: LI-ION DUAL DC36V13 +13Ah 936Wh
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corelli