Nie ma chyba bikera, który nie zwraca uwagi na wagę komponentów, które montuje w swoim rowerze. Pojawienie się nowej edycji grupy XT, tańszej od topowego XTR-a, ale mającej wiele rozwiązań i zalet z niego przejętych wzbudziło zainteresowanie wielu osób chcących w przyszłym sezonie tuningować swój rower. Jako pierwsi w Polsce przedstawiamy zestawienie mas komponentów XT 2004 w porównaniu do XTR-a i tegorocznej edycji grupy.
Klamkomanetki:
XT 2004 Dual Action - ST-M760 (do V-ek), 440g; ST-M765 (do tarczówek), 480g,
XTR Dual Action - ST-M960 (do V-ek), 412g, (wg testu z bB 2`03 386g); ST-M765 (do tarczówek), 442g, (wg testu z bB 2`03 414g),
XT 2003 - ST-M750 (do V-ek) 410g
Przerzutka tylna:
XT 2004 - GS: (pojemność33z), 232g; SGS: (pojemność 45z), 262g,
XTR - GS: (pojemność33z), 198g; SGS: (pojemność 42z), 207g,
XT 2003 - GS: (pojemność34z), 245g; SGS: (pojemność 43z), 255g,
Przerzutka przednia:
XT 2004 - FD-M760 (top-swing), 158g; FD-M760-E, 180g; FD-M761-Typ-3 (do korb 26-36-48z), 165g; FD-M761-Typ-6, 160g
XTR - FD-M960 (top-swing), 122g; FD-M960-E, 133g; FD-M961, 140g
XT 2003 - FD-M750 (top-swing), 123g; FD-M750-E, 133g; FD-M751 (do korb 26-36-48z), 138g
Korby (zestaw z osią i łożyskami suportu/ ze środkiem suportowym)
XT 2004 - FC-M760 (44-32-22z), 829g; FC-M761 (48-36-26z), 866g
XTR - FC-M960 (44-32-22z), 788g (jest też opcja z 24z)
XT 2002 - FC-M750 (44-32-22z), 902g; FC-M751 (48-36-26z), 992g
Tarczówki:
XT 2004 - BR-M765, (z tarczami: SM-RT77: 160mm, SM-RT77L: 203mm), (oba zaciski, 288 g)
XTR - BR-M960, (tarcza 160mm, 142g), (zacisk 98/101g – przód/tył)
XT 2003 - BR-M755 (całość z klamką), 538g,
V-brake`i:(przód + tył)
XT 2004 - BR-M760, 455g,
XTR - BR-M960, 372g,
XT 2003 - BR-M750, 455g,
Kaseta:
XT 2004 CS-M760 (11-34z lub 11-32z), 264 g (11-32z)
XTR - CS-M960, 240g,
XT 2003 - CS-M750, 260g (11-32z)
Piasta przednia (z zaciskiem)
XT 2004 - HB-M760, 206g,
XTR - HB-M960, 180g,
XT 2003 - HB-M751, 206g,
Piasta przednia do tarczówki (z zaciskiem)
XT 2004 - HB-M765 (Center Lock), 236g,
XTR - HB-M965 (Center Lock), 205g,
XT 2003 - HB-M755 (IS 2001), 244g,
Piasta tylna (z zaciskiem)
XT 2004 - FH-M760, 431g,
XTR - FH-M960, 366g,
XT 2003 - FH-M750, 445g
Piasta tylna do tarczówki (z zaciskiem)
XT 2004 - FH-M765 (Center Lock), 369g,
XTR - FH-M965 (Center Lock), 366g,
XT 2003 - FH-M755 (IS 2001), 525g, (sic!)
Łańcuch:
XT 2004 - CN-HG93, 304g,
XTR - CN-7701, 304g,
XT 2003 - CN-HG92, 304g
Przy klamkomanetkach XTR trzeba dodać masę wskaźników przełożenia (In-line Optical Gear Displays), jeśli je stosujemy, rzędu kilku dekagramów.
Tyle dane katalogowe. W rzeczywistości waga poszczególnych komponentów może różnić się nawet o kilka procent (w obie strony) od mas podanych w katalogach. W dobrych sklepach rowerowych sprzedawca umożliwi zważenie komponentów na precyzyjnych wagach elektronicznych i wybór najlżejszego egzemplarza.
Jak widzicie, Shimano modyfikując XT nie nastawiło się na zwykłe zmniejszenie masy - niektóre komponenty są nawet cięższe od dotychczasowej wersji (np. klamkomanetki i podobno lepiej działające przednie przerzutki), ale np. tylną piastę do tarczówki (o ile chcemy koniecznie zostać przy wyrobach Shimano) i korby (pomijając kwestie estetyczne) warto wziąć z nowego XT. W zestawieniu są przedstawione masy katalogowe, które w stosunku do XTR-a były w wielu przypadkach zawyżone, co zauważył w swoim teście jeden z polskich magazynów rowerowych. Może z XT 2004 będzie tak samo?
Komponując jak najlżejszy sprzęt nigdy nie zapominajmy, że najlepsze (i niemożliwe do osiągnięcia inaczej) oszczędności na wadze uzyskamy zmniejszając masę „silnika” ;-)
Zrzucając zbędne kilogramy możemy niemal beznakładowo uzyskać obniżenie masy zespołu rower+rowerzysta o kilka-kilkanaście kilogramów w ciągu kilku tygodni.
Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze informacji o cenach i rezultatów testów terenowych XT 2004.
Co myślicie o nowej edycji grupy? Czy zamierzacie kupić jakieś komponenty z nowego „ixteka”?
XT 2004 na wadze
Nie ma chyba bikera, który nie zwraca uwagi na wagę komponentów, które montuje w swoim rowerze.