Który biker nie chciałby mieć bezobsługowych kół, których nie trzeba centrować po każdej jeździe w ekstremalnym terenie, łatwych w czyszczeniu i stawiających mały opór aerodynamiczny? Niestety typowe koła rowerowe to misterna konstrukcja, w której piasta jest połączona z obręczą przez kilkanaście – kilkadziesiąt szprych. Całość jest lekka, ale szprychy lubią co pewien czas się zerwać a ich nyple trochę się odkręcić. Wtedy koło trzeba naprawiać albo poddać regulacji. Najgorzej jest, gdy szprychy zerwą się po stronie tarczy hamulcowej albo kasety – wtedy najpierw trzeba je zdemontować a dopiero potem wymienić szprychy.
Nic dziwnego, że co pewien czas powstają koła, z których eliminuje się „druciarnię” na korzyść innych rozwiązań. Kilka lat temu rowerowy świat podziwiał koła Spinergy, w których obręcz łączyło z piastą osiem płaskich, kompozytowych płatów. Istnieją kompozytowe, magnezowe i duralowe koła produkcji innych, głównie małych, firm tuningowych mające najczęściej 3 – 5 aerodynamicznie ukształtowanych szprych.
Austriacka firma XeNTiS produkuje czteroszprychowe szosowo – trekkingowe koła Mark 1 w wersji do opon i oponodętek. Komplety kół ważą odpowiednio 1800 i 1750g a kosztują 1190 EUR. Nabywca w cenie zakupu dostaje futerał na koła. Więcej o Mark 1 znajdziecie na stronie producenta www.xentis.com.
Dla większości czytelników bikeworldu.pl interesująca będzie wiadomość, że na targach Eurobike Austriacy zaprezentowali nowe koła do rowerów górskich.
Czteroszprychowe koła XeNTiS kappa są tak samo jak Mark 1 wykonane w sztandarowej dla XeNTiS technologii One-Shot-Hollow. Technologia OSH umożliwia uzyskiwanie kompletnych, skorupowych wyrobów kompozytowych o skomplikowanych kształtach w jednej operacji. Dzięki OSH są eliminowane obszary sklein, typowe dla innych kół kompozytowych wykonywanych z wielu elementów, stanowiące słabe obszary konstrukcji i podwyższające jej masę.
Koła obracają się na specjalnej wersji piast DT Hugi 240 w wersji do tarczówek. Są lekkie, sztywne i wytrzymałe, z widoczną strukturą kompozytu węglowego; umożliwiają zastosowanie opon bezdętkowych, stawiają niski opór aerodynamiczny. Czy pojawił się ideał? Niestety nie wiemy jeszcze jaka będzie ich cena ani nie znamy pozostałych danych liczbowych.
Zainteresowanym kontaktem z producentem podajemy jego dane:
Friedrich Sackl
XeNTiS Composite Ges.m.b.H &Co.KG
Karlschacht 1
A-8580 Koeflach (Österreich)
Tel: +43 3144 70971-30
Fax: +43 3144 70971-10
www.xentis.com
e-mail sackl@xentis.net
Na targach Eurobike szukajcie ich pod: A2 – 308
XeNTiS kappa
Który biker nie chciałby mieć bezobsługowych kół, których nie trzeba centrować po każdej jeździe w ekstremalnym terenie, łatwych w czyszczeniu i stawiających mały opór aerodynamiczny?