Test: Chemia rowerowa od KROSS

Drukuj

Kosmetyki rowerowe stworzone pod szyldem KROSS trafiły do nas już wiosną tego roku. Pierwsze jesienne błoto i deszcze postawiły kropkę nad i naszych testów - sprawdziliśmy smary oraz preparaty do czyszczenia i pielęgnacji polskiej produkcji.

F2 Olej łańcuchowy na warunki mokre

Wygodna w dozowaniu butelka zawierała w naszym przypadku 75 ml oleju. Olej dobrze penetruje ogniwa łańcucha. Pomimo, że jest przeznaczony na warunki mokre, nie jest zbyt gęsty. Warto nasmarować łańcuch zaraz po zakończeniu czyszczenia roweru po jeździe. Wówczas smar zdąży dobrze spenetrować łańcuch przed kolejną jazdą. Naniesiony na czysty łańcuch co najmniej dzień przed jazdą, pozwala przejechać 2-3 kilkugodzinne treningi bez konieczności ponownego smarowania. W przypadku jazdy w błocie już po około trzeciej godzinie słychać głośno pracujący łańcuch - wówczas warto poprawić smarowanie. Olej łatwo jest usunąć z roweru i odzieży w przypadku zabrudzenia.

 

 

 

F1 Olej łańcuchowy na suche warunki

Oleje na suche warunki zwykle charakteryzują się mniejszą lepkością, dzięki czemu łatwiej utrzymać łańcuch w czystości. Tak jest i w tym przypadku. Największą zaletą F1 od KROSSA jest stosunkowo duża trwałość jak na olej, który nie charakteryzuje się dużą lepkością. Dzięki zawartości zwiększającego skuteczność smarowania PTFE, czyli teflonu (znanego np. z powierzchni kuchennych patelni) olej bez problemu wytrzymuje 3 kolejne kilkugodzinne treningi w bezdeszczowe dni. W przypadku deszczu już po godzinie łańcuch pracuje głośno. Nie polecamy tego oleju do jazdy w błotnistych warunkach.

 

 

 

Trzeba dodać, że w ofercie KROSS znajduje się jeszcze oliwka do łańcucha F3 przeznaczona na zmienne warunki, której w praktyce nie mieliśmy okazji sprawdzić - może okazać się ona dobrym wyborem dla osób, które wolą jeden uniwersalny produkt.

 

D1 BIO Odtłuszczacz

To spray do usuwania smarów i olejów. Opakowanie posiada przydatną rurkę, ułatwiającą jego punktową, precyzyjną aplikację. Odtłuszczacz KROSS świetnie sprawdza się podczas czyszczenia kasety i zębatek korby. Bez problemu usunęliśmy stary olej wymieszany z piachem i pyłem. Również po naniesieniu na szmatkę pozwala szybko oczyścić powierzchniowo łańcuch oblepiony starym smarem przed posmarowaniem nowym olejem. Stosowany do czyszczenia tarcz i klocków hamulcowych usuwa tłuste plamy. Jego działanie powoduje odczuwalnie skuteczniejsze hamowanie. Choć nie polecamy czyszczenia całego roweru odtłuszczaczem, to w przypadku lakierów matowych świetnie sprawdza się również w usuwaniu zabrudzeń lakieru, które głęboko wniknęły w strukturę powierzchni. Produkt jest bezpieczny dla uszczelek i pancerzy.

S3 Frame Shine

Jak podpowiada nazwa - to preparat do pielęgnacji ramy. Środek do zabezpieczania powierzchni lakierniczej roweru po myciu. Szczególnie przydatny na wyścigach lub po okresowym serwisie roweru. Rozprowadzając szmatką po powierzchniach preparat Frame Shine zabezpieczymy ramę przed wpływem czynników zewnętrznych. Preparat tworzy połyskującą, polimerową warstwę na powierzchni. Frame shine ma właściwości hydrofobowe, co oznacza, że odpycha wodę. Stosowany przed jazdą w błocie znacząco ułatwia mycie i czyszczenie roweru po jeździe. Brudu przyczepia się znacznie mniej i nie przylega tak mocno jak do niezabezpieczonej powierzchni. W przypadku krótszej przejażdżki rower zabezpieczony Frame shine wystarczy spłukać wodą, by cały brud spłynął. Preparat nadaje się do stosowania na wszystkich częściach roweru. Nadaje głęboki połysk powierzchni podzespołów. Nawet stary i mocno porysowany lakier po zastosowaniu frame shine odzyskuje częściowo utracony już połysk.

Preparat S3 doceniony został przez konkursowe jury podczas Bike-Expo 2017 w Kielcach i zdobył nagrodę Targów.

 

 

 

S2 Bike Cleaner

Klasyczny i uniwersalny preparat do mycia rowerów. Duże opakowanie wyposażone zostało w atomizer by ułatwić dozowanie. Dzięki spryskiwaczowi Cleaner pozwala punktowo usuwać trudne do usunięcia zabrudzenia. Najlepiej działa naniesiony bezpośrednio na powierzchnię lub gąbkę. Cleaner jest bezpieczny dla części i lakieru. Skutecznie rozpuszcza plamy. Preparat jest na tyle delikatny, że oprócz czyszczenia powierzchni ramy, kół czy kokpitu sprawdza się szczególnie przy czyszczeniu podatnych na zabrudzenie jasnych siodełek oraz owijek kierownicy czy silikonowych chwytów.

S1 BIKE WASH - szampon do roweru

Pomimo dostępności myjek ciśnieniowych na stacjach benzynowych prawdziwe dbający o sprzęt rowerzyści nie chcą nawet słyszeć o innych metodach, niż miękka gąbka lub szczotka i odpowiedni szampon w wiaderku z wodą. Tylko delikatne narzędzia i odpowiedni szampon pozwalają się długo cieszyć połyskiem nowej ramy i komponentów. Szampon KROSS wymieszany w wodzie w proporcji 1:15 lub w przypadku tłustych zabrudzeń 1: 10 doskonale spełnia swoją rolę. Dzięki zastosowaniu szamponu szybko i delikatnie usuwamy z całego roweru brud. Nie musimy stosować tyle siły i pocierania, co w przypadku zastosowania np. popularnego „ludwika” czy innego płynu do naczyń. Szampon taki jak testowany przez nas BIKE WASH pozwala na długo zachować perfekcyjny wygląd ramy i części pomimo konieczności codziennego czyszczenia roweru jak np. podczas wyścigów etapowych. 

 

Specyfikacja

Chemia rowerowa KROSS
  • F2 - olej łańcuchowy na mokre warunki 18.99 zł (75 ml)
  • F1 - olej łańcuchowy na suche warunki 18.99 zł (75 ml)
  • D1 BIO (Odtłuszczacz) 29.99 zł (400 ml)
  • S3 Frame Shine 29.99 zł (250 ml)
  • S2 Bike Cleaner 29.99 zł (750 ml)
  • S1 Bike Wash (szampon do roweru) 19.99 zł (500 ml)
Katalog 2017 KROSS

 

Producent: kross.pl

Fot. Michał Kuczyński