Rower Cesarza

Nowa definicja tuningu dla maratończyka

Drukuj

Andrzej Kaiser po prostu przyjeżdża na maratony i je wygrywa i w gruncie rzeczy zazwyczaj nie ma zbyt wielu okazji, by podziwiać jego rower, tak szybko odjeżdża. A nie jest zupełnie zwyczajny, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje się być po prostu Authorem Introvertem. Rower jednak kryje w sobie parę niespodzianek.

Dobór sprzętu
Oczywiście zasada doboru sprzętu nie była u swoich podstaw zbyt skomplikowana. Pierwszeństwo miały komponenty pochodzące od głównego sponsora teamu DHL-Author, czyli Authora, a precyzyjnie rzecz biorąc od firmy Velo z Gliwic, będącej przedstawicielem marki w Polsce. Dlatego też do najwyższego modelu karbonowej ramy Introverta, oczywiście z tego sezonu, przykręcono amortyzator RST. Tu czeka nas mała niespodzianka, bo nie jest to sprzęt prototypowy, ale seryjny F1 RST Platinium Air RL, z manetką blokady montowaną na kierownicy. Sam w sobie zacny i prosty, a tym samym trudny do zepsucia. Ma jedną wadę - jak na sprzęt zawodniczy jest dość ciężki. Przy wadze niemal 1600 gramów stwierdzić trzeba, że są dziś modele lżejsze. Oczywiście za widelce o niższej masie trzeba słono zapłacić, w przypadku RST jest to jedynie... 1200 zł!!! Również kilka innych komponentów pochodzi od tego samego dystrybutora. Opony Panaracera Rampage, w wersji UST, mogą pochwalić się agresywnym bieżnikiem i jako takie pozwalają się cieszyć z wysokiej uniwersalność w wielu zastosowaniach. Tu łapanie gum nie powinno (i nie jest) być problemem, szczególnie ze względu na to, że zastosowano wariant bezdętkowy. Z Velo pochodzi też bezprzewodowy licznik Cateye, jak i koszyki oraz łańcuch, hamulce i siodło. Ten ostatni element pozwala przejść nam do tematu odchudzania roweru.



Sztuczki
Rama Authora wybitnie lekka nie jest za sprawą choćby dużego rozmiaru. Opony UST do wagi piórkowej zaliczyć się także nie da, ale tu liczy się bardziej bezpieczeństwo jazdy. Gdzie więc zrzucano cenne gramy? Wystarczy spojrzeć na detale. Wspomniane siodło Selle San Marco to w gruncie rzeczy lekka skorupka, wymagająca wcześniejszego przejechania tysięcy kilometrów, by na niej wytrzymać. Za to waży tylko 160 gramów. Lekkie są także koła Reynoldsa, coraz bardziej w Polsce popularne. Model z karbonowymi obręczami to wybór nie tylko Kaisera, ale i Marka Galińskiego. Swoja drogą Diabeł ma z nimi o wiele więcej problemów, czyżby to sprawa złego doboru ogumienia? Koła chwalone są przy okazji z racji na walory tłumiące. Pozostałe elementy odchudzające są trudniej zauważalne, bo niewielkie. Rogi KCNC, obejma podsiodłowa tej samej firmy, czy też zaciski, rogi, stery i kapsel a-head, to ciekawa metoda zrzucania gramów, a przy okazji upiększenia rowerów. To samo można powiedzieć o trybie KCNC, z jednym jednak małym zastrzeżeniem. Wprawdzie jest lekki, ale nie słynie też z trwałości, 5 aluminiowych zębatek potrafi zniknąć w tempie szybszym niż można się spodziewać. Tu wypada mieć świadomość kosztowności rozwiązania.

 



Seryjnie sprawdzone
Pozostałe komponenty nie wzbudzają entuzjazmu, bo są sprawdzone i jakże zwyczajne. Komplet XTRa? Podobnego dziś sprzętu używają nawet juniorzy i nikt nie otwiera przy tym ust ze zdumienia, choć jest to topowa grupa Shimano. Ritchey WCS to klasyka, od lat, jak zwykle na topie, synonim lekkości i wytrzymałości w optymalnym połączeniu. Cesarz zastosował mostek typu 4 Axis, dostosowany do karbonowej kierownicy - bardzo rozsądne połączenie. Do podobnej kategorii należą hamulce Stroker Gram Hayesa, z tarczami o średnicy 160 mm, czyli lżejsza, poprzez zastosowanie takich materiałów jak karbon, wersja dłużej już dostępnych na rynku Strokerów. Jeśli ktoś się spodziewał w rowerze naszego najlepszego maratończyka nie wiadomo czego, może czuć się lekko rozczarowany. Nawet przełożenia, z dużą zębatką o wielkości aż 34 zębów, są takie zwyczajne. Każdy podobny rower może odtworzyć. To, czego nie da się powtórzyć, to nieziemska kondycja i umiejętność używania tego sprzętu. Andrzej Kaiser znany jest z tego, że rzadko miewa defekty.

 

 




Kompletne wyposażenie:
Rama - Author Introvert 2009
Widelec - RST First Platinum Air RL
Stery - KCNC
Hamulce - Hayes Stroker Gram
Manetki - Shimano XTR
Przerzutki - Shimano XTR
Korby - Shimano XTR 24-32-44 z
Pedały- Shimano XTR
Kierownica - Ritchey WCS Carbon
Mostek - Ritchey WCS 4 Axis
Licznik - Cateye Strada Wireless
Rogi - KCNC
Gripy - Ritchey Wcs
Koszyki - Tacx Tao
Sztyca - Ritchey WCS Carbon
Siodło - San Marco Aspide Racing Team
Obejma sztycy - KCNC Road Lite Ti
Koła - Reynolds MTN 33c
Zaciski - KCNC
Opony - Panaracer Rampage UST
Kaseta - KCNC 11-34 z
Łańcuch - Wippermann Connex
Waga - 9,60 kg

Foto: Maciej Łuczycki