Oleje na mokre warunki

Kto nie smaruje ten nie jedzie

Drukuj

Kto smaruje ten jedzie to frazes. Kto nie smaruje napędu, ten częściej ponosi wysokie koszty jego wymiany a jego użytkowanie staje się mniej efektywne.

Przyszła jesienna plucha, zatem czas zobaczyć, co poszczególni producenci proponują dla poprawy warunków współpracy łańcucha i trybów.

Zadbany napęd to wizytówka roweru. Z podstawowych czynności związanych ze sprzętem, czyszczenie i konserwacja łańcucha, kasety i zębatek wymaga poświęcenia największej ilości czasu. Regularnie odtłuszczany, smarowany i wycierany szmatką łańcuch będzie służył długo i kulturalnie. Dobra oliwka to klucz do sukcesu – zmniejsza tarcie a zabrudzenia z trudem się do niej przyklejają. Przy tym dobrze penetruje, wnikając między pracujące części łańcucha a przy tym jest na tyle gęsta, że nie jest zbyt łatwo wymywana. Sprawa komplikuje się, gdy trzeba jeździć w mokrych warunkach. Sama woda to jeszcze nie problem. Gorzej, gdy jeździmy po zabrudzonej szosie lub w błotnistym albo piaszczystym terenie. Znalezienie kompromisu między właściwościami smarującymi, odpornością na wymywanie i lepkością to klucz do sukcesu.

Jesień i zima to szczególnie trudny czas dla rowerowego napędu. Suche dni należą do rzadkości, praktycznie każda przejażdżka kończy się ubrudzeniem sprzętu. Dodatkowo spada temperatura, co powoduje, że oleje gęstnieją, niektóre tak bardzo, że wyraźnie odczuwalny jest spadek sprawności napędu. Bez względu na to, jak wysokiej klasy olej zastosowaliśmy, smarowanie przed każdym wyjazdem jest niemal konieczne. Tym bardziej ważne jest, jak zachowuje się oliwka po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów w trudnych warunkach: jak bardzo została wymyta, czy zachowała choć część właściwości smarujących, jak wiele złapała zabrudzeń. Istotne jest również, jak łatwo można przepracowany smar usunąć, co nie jest do końca równoznaczne z odpornością na wymywanie przez błoto i wodę. Profesjonalne oliwki rowerowe, choć stosunkowo drogie, łączą w sobie większość pożądanych elementów, zapewniając, nawet w zimowych warunkach, dobrą pracę napędu. Popularne, głównie ze względu na cenę, oleje do pił spalinowych, choć przez długi czas zachowują dobre właściwości smarujące, niemiłosiernie brudzą i przyciągają do siebie spore ilości zanieczyszczeń. Dlatego takiego rozwiązania nie polecamy, chyba, że nie ma innej możliwości. Bo smarować tak czy inaczej trzeba.

Poniżej prezentujemy popularne oleje do łańcucha. W ramach porównania podajemy również cenę za 100ml produktu. Więcej preparatów do konserwacji roweru znajdziecie na stronach bikeKatalog.pl

 





Finish Line Cross Country
Klasyk. Obecny na rynku od wielu lat olej syntetyczny z dodatkiem molibdenu. Sprawdzony przez tysiące rowerzystów w trudnych warunkach. Nie za gęsty, nie za rzadki, po prostu w sam raz. Nieźle penetruje a równocześnie stosunkowo łatwo go usunąć. Buteleczka z wygodnym dozownikiem i zakrętką.
Cena: 25,9PLN
Opakowanie: buteleczka 60/120/240ml
Cena/100ml: 21,58PLN
Dystrybutor: Velo

Gist PTFE
Olej w aerozolu o dobrych własnościach penetracyjnych. Teoretycznie na mokre warunki, choć dość rzadki. Zawiera teflon, poprawiający właściwości poślizgowe.
Cena: 19,50PLN
Opakowanie: spray 200ml
Cena/100ml: 9,75PLN
Dystrybutor: Rower+Sport


Michelin Extra Fine
Typowy olej uniwersalny, przypominający nieco oliwki starszego typu. Oparty o wazelinę jest rekomendowany do używania w mokrych warunkach. Nieco brudzi. Opakowanie wygodne w użyciu, choć raz otwarte ułatwia rozlanie zawartości.
Cena: 11PLN
Opakowanie: buteleczka 125ml
Cena/100ml: 8,8PLN
Dystrybutor: Harfa – Harryson

Motorex Wet Lube
Uniwersalny olej na mokre warunki, porównywalny parametrami z Finish Line Cross Country. Gęsty, jednak nieźle penetruje. Wygodny w użyciu dozownik, dzięki któremu Motorex jest wyjątkowo wydajny.
Cena: 25PLN
Opakowanie: buteleczka 100ml
Cena/100ml: 25PLN
Dystrybutor: Rower+Sport

Pedro’s Syn Lube
Syntetyczny olej uniwersalny ze wskazaniem do stosowania w trudnych warunkach. Dobrze penetruje, mało brudzi, działa długo, ale i jest łatwy do usunięcia. Wygodny dozownik, niestety buteleczka nie jest zakręcana.
Cena: 25,9PLN
Opakowanie: buteleczka 120ml
Cena/100ml: 21,58PLN
Dystrybutor: AMP Bike

Rohloff
Po prostu Rohloff. Ekstremalnie gęsty i ekstremalnie wydajny olej na najcięższe warunki. Niewielka buteleczka starcza na bardzo długo, jednak warto zastanowić się, kiedy Rohloffa stosować. Oliwka dla cierpliwych – słabo penetruje i wymaga dbania o napęd. Wygodna w użyciu, zakręcana buteleczka z praktycznym dozownikiem.
Cena: 26,9PLN
Opakowanie: buteleczka 50ml
Cena/100ml: 53,8PLN
Dystrybutor: AMP Bike

White Lightening Wet-Ride
Olej syntetyczny dedykowany do jazdy w mokrych warunkach. Dobrze penetruje i nie bardzo brudzi. Buteleczka i dozownik podobne jak w Finisz Line.
Cena: 24,9PLN
Opakowanie: buteleczka 120ml
Cena/100ml: 20,75PLN
Dystrybutor: Velo

Orlen Pilarol – EKO
Olej do pił łańcuchowych. Słabo penetruje, mocno brudzi i jest trudny do usunięcia. Zaleta? Tani jak barscz.
Cena: 32,54PLN
Opakowanie: bańka 5l
Cena/100ml: 0,65PLN
Dystrybutor: Orlen

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj