Pole Vikkelä - enduro ze skokiem 190 mm

Poznaj nowy model roweru enduro - Pole Vikkelä ze skokiem 190 mm, nowość fińskiej marki na 2023 rok!

Drukuj

Pole to unikalna marka. Produkuje swoje rowery w Finlandii stosując zaawansowane metody obróbki aluminium. Ich maszyny czasem stoją mocno w opozycji do rynkowych trendów, ale nie można odmówić im dopracowania i oryginalności. Poznajcie kolejny taki sprzęt - Vikkelä ze skokiem 190 mm.

Pole nie jest szczególnie popularną marką dla osób niemających kontaktu z jazdą po ścieżkach i enduro. To raczej firma, którą kojarzą zajawkowicze i miłośnicy sprzętu. Rowery fińskiego producenta słyną z ciekawych rozwiązań, masy opatentowanych konstrukcji oraz geometrii i systemów zawieszenia, która mają ,,zrobić robotę” w naprawdę mocnym terenie. 

Pole

Ciekawostkami i wyróżniającymi firmę cechami są dwie rzeczy. Po pierwsze Pole produkuje rowery tylko i wyłącznie w swojej fabryce w Finlandii. Natomiast - po drugie - do budowy swoich ram stosuje aluminium, a nie karbon, który jest coraz popularniejszy również w grawitacyjnych odmianach MTB. Za tym stoi jednak kilka trudnych do podważenia argumentów. Przede wszystkim Pole chwali się bardzo zaawansowaną technologią i nowoczesnym parkiem maszyn CNC. Poza tym firma dysponuje wieloma opatentowanymi rozwiązaniami, które pozwalają robić z aluminium cuda i nadawać rurom konkretnych cech - choćby zdolności do wyginania się. Wreszcie Finowie używają tylko aluminium 7075-T6, które jest bardzo mocne i wyraźnie przewyższa karbon w kontekście odporności na uderzenia. Choćby te, które powstają podczas upadków, gdy rower bezwładnie leci na głazy i uderza o nie z impetem. Nie mniej istotną kwestią jest fakt, że mając maszyny na miejscu łatwo jest budować różne prototypy i testować innowacyjne rozwiązania, a nawet zmieniać i poprawiać rowery będące już w ofercie. Wreszcie - co fińska marka również podkreśla i nie jest to dziwne, bo to w końcu skandynawskie standardy - taka produkcja jest bardziej ekologiczna i oparta o zachodnie podejście do środowiska i zatrudnionych pracowników. 

Pole

Nowy system zawieszenia Sensei

Dotychczasowe rowery na ścieżki od Pole miały zawieszenie Evolink, które zbierało dobre oceny u riderów i zresztą nadal jest stosowane w trailówce o skoku 144 mm Pole Evolink 1.4. Fińska firma zdecydowała się jednak, że do oferty wprowadzi elektrycznego fulla, a Evolink ma konstrukcję, która uniemożliwia zastosowanie centralnie umieszczonego silnika. W związku z tym Pole zbudowało swojego e-bike’a zupełnie inaczej. Zastosowało system Sensei, który okazał się tak dobry w terenie, że szybko rozpoczęto prace nad klasycznym rowerem opartym o Sensei

Racing Axles Pole

Nowy system zawieszenia jest rewolucyjny. Nie tylko wygląda egzotycznie, bo przecież brak tu rurek łańcuchowych, ale wahacz nie jest też połączony na stałe tzw. mostkiem. Obie strony są niezależne, a łączą je specjalne osie. Pole podkreśla, że idea bezmostkowego wahacza opiera się na tym, że taka konstrukcja pozwala dużo łatwiej kontrolować i korygować sztywność tego elementu. Integralną częścią nowego systemu są też Racing Axles, czyli alternatywne osie (do tych stosowanych fabrycznie), które łączą obie strony wahacza. Racing Axles są sztywniejsze i dedykowane dla riderów na najwyższym poziomie zaawansowania, którzy jeżdżą szybciej, ostrzej i potrzebują większej sztywności. Natomiast dla standardowych użytkowników byłyby zbyt sztywne. Poza możliwością ,,tuningu sztywności” wahacza taka konstrukcja ma dodatkowe zalety - choćby duży tire clearance i łatwość serwisowania.

Pole

Gotowy na dużo!

Nowy sprzęt Pole to rasowa endurówka o dużym skoku pretendująca do miana roweru, którym śmiało można atakować trasy DH i trudne linie w bikeparkach. Zresztą - choć fabrycznie są tu jednopółkowe amortyzatory - Vikkelä może być używana z dwupółkowymi widelcami. Rower toczy się na kołach 29”, ma 190 mm skoku zawieszenia i identyczną wartość ugięcia przedniego amortyzatora. Poszczególne liczby z tabeli geometrii zwiastują, że to sprzęt na najcięższe trasy, który pozwala atakować je szybko, agresywnie i generalnie dużo mogący. Przykładowo kąt główki to bardzo płaskie 63,5 stopnia. Z kolei podsiodłówka jest stroma na 80 stopni. 

Pole

Vikkelä, czyli zwinny

Nie mniej ciekawym zabiegiem - co samo zawieszenie Sensei - jest mniej sztampowe podejście do geometrii tego modelu. Wprawdzie większość liczb i miar składa się na modną obecnie progresywną geometrię, czyli długo i płasko, ale zastosowano tu inne podejście do obszaru mufy suportu. Ta jest zlokalizowana wysoko. Korby są więc wyraźnie dalej od podłoża, a BB drop jest mniejszy, niż w typowych rowerach enduro. Rezultatem tej zmiany jest podniesienie środka ciężkości, które bardzo ożywia jazdę. Nadrzędnymi cechami mają tu być - zdaniem Pole - niespotykana dynamika prowadzenia, agresywność w manewrach, gdy tego zechcemy oraz ogólna zwinność i szybkość całego roweru. Nawiązuje do tego nazwa - Vikkelä oznacza po fińsku zwinny.

Pole

Pole Vikkelä dostępne są jako całe rowery i jako frameset, a do wyboru są 4 rozmiary ramy. Ceny zaczynają się od 3218 Euro za frameset. Następnie można wybrać kompletny rower Vikkelä FastTrack za 4508 Euro, który ma następujące wyposażenie: widelec RockShox Zeb Select, damper RockShox SuperDeluxe Ultimate, Napęd SRAM GX, hamulce SRAM Code R i opony Maxxis Assegai / Minion DHR. Z kolei za 5234 Euro dostępna będzie wersja Vikkelä Complete, której wyposażenie podlega personalizacji - m.in. można wybierać spośród trzech damperów, w tym sprężynowego. Standardem będzie tu napęd SRAM X01 i Zeb Ultimate. Podane kwoty są bez VAT-u.

Strona producenta: polebicycles.com

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj