Spis treści:
Patrząc po coraz liczniejszych premierach rowerów na rok 2019, można bez wątpliwości stwierdzić, że to właśnie rowery gravel są teraz w centrum uwagi. Każdy szanujący się producent ma już w swojej ofercie jeden, lub kilka modeli z tego segmentu. Ci, którzy jeszcze nie mają, próbują nadrabiać zaległości adaptując rowery przełajowe do możliwości montażu szerszych opon.
Gravele bardzo mocno wpływają na ofertę producentów opon, którzy muszą odnaleźć się w realiach, gdzie nikogo nie interesuje ograniczenie szerokości opony jakie w zawodach przełajowych ustaliło UCI. 33 mm to produkt powiedzielibyśmy wręcz niszowy - rowerzyści jeżdżący na gravelach oczekują zdecydowanie więcej, a stanowią oni wybitnie większy rynek, niż pasjonaci wyścigów CX.
Zmieniające się trendy doskonale widać po najnowszej ofercie opon Challenge i rozbudowanych segmentach gravel oraz cyclocross. Ten pierwszy obejmuje już kilka dedykowanych modeli, przeznaczonych na różne nawierzchnie. Znajdziemy tutaj więc zarówno opony na gładkie szutry, jak i te przeznaczone do rywalizacji w trudnych warunkach. Zawsze będzie tu jednak miało miejsce uwzględnienie odmiennej od cyclocrossu charakterystyki rowerów gravel, z naciskiem na duże prędkości i przyczepność w szybkich zakrętach. Wśród nowości Challenge można też zobaczyć inny trend - otóż włoski producent kilka swoich modeli rozszerzył o wariant bezdętkowy, bo przecież także systemy tubeless stały się w ostatnich latach bardzo popularne.
Co nowego?
Największą nowością jeśli chodzi o opony gravel jest model Gravel Grinder dostępny teraz w nowych szerokościach, w tym maksymalnej aż 42 milimetrów. W tej specyfikacji dostępna jest oponoszytka przeznaczona na obręcze o szerokości od 17 do 23 milimetrów. Jej waga wynosi 375 gramów i umożliwia jazdę z ciśnieniami od 2.5 do 4 atmosfer, co powinno być idealnym kompromisem między prędkością, a przyczepnością na szybkich trasach. Dostępne są też warianty o mniejszej szerokości, m.in. 38 i 33 milmetrów, a także wersja z brązową ścianką boczną.
Gravel Grinder dostępny jest także jako zwykła opona. Wtedy jej szerokość ograniczona jest do 36 milimetrów, a waga spada do 355 milimetrów. Nowe opony Gravel Grinder dostępne są w wariancie TLR (tubeless ready).
Doskonałą propozycją na szybkie trasy jest opona Strada Bianca PRO, dostępna w wariantach szerokości 30 i 36 milimetrów. Klasyczny wygląd z jasną boczną ścianką idzie tu w parze z przemyślanym bieżnikiem, który stabilizuje rower w warunkach mokrego asfaltu i złej jakości nawierzchni, nie bojąc się też klasycznych strade bianche. Wariant 36 milimetrów waży 355 gramów i umożliwia jazdę z ciśnieniem od 3 do 6 atmosfer.
Modele Strada Bianca oraz Almanzo, który charakteryzuje się bardziej agresywnym bieżnikiem na bokach, dostępne są także jako klasyczne szytki.
Jeśli chodzi o opony przełajowe, to widać tutaj zdecydowanie wyścigowy rodowód marki Challenge i wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu opon i szytek dla zawodników najwyższej rangi zawodów CX. W ofercie znajdziemy zarówno klasyczne szytki, opony, jak i łączące zalety powyższych - oponoszytki. Wszystkie warianty ograniczone są do szerokości 33 milimetrów, zgodnej z limitami UCI.
Grifo Ultra S to topowa szytka przeznaczona do jazdy w możliwie szerokim zakresie warunków. Dzięki agresywnemu bieżnikowi mamy tutaj wystarczającą stabilizację w piasku i na luźnej ziemi, a przy tym stosunkowo niewielkie opory toczenia na ubitej nawierzchni. Szytka waży 405 gramów, pozwala na minimalne ciśnienie jazdy 1.6 atmosfery, co tym bardziej poszerza zakres warunków, w jakich można ją zastosować.
Dune Ultra S to typowa szytka na suche warunki i bardzo szybkie trasy. Mamy tutaj drobny bieżnik wystarczający do utrzymania się na suchym podłożu. Waga tego modelu wynosi 405 gramów i pozwala na bezpieczną jazdą w zakresie ciśnień od 1,6 do 6 atmosfer.
Oponoszytka Chicane Race to ciekawe rozwiązanie dla tych, którzy chcą się cieszyć połączeniem zalet szytek i opon. Waga zaledwie 305 gramów daje nam w pełni zwulkanizowany model o bardzo dużej odporności na uszkodzenia. Zakres dostępnego ciśnienia jazdy wynosi od ok 3 atmosfer, do 5.1. Bardziej agresywny bieżnik na bokach stabilizuje tor jazdy po wjechaniu na sypkie podłoże.
Dystrybucja: www.force-components.pl