Od czasu kiedy SRAM zaprezentował swoją grupę Red eTap, w której zmiana przełożeń dokonuje się bezprzewodowo, oczy całej branży zwróciły się na Shimano, czekając na ruch ze strony Japończyków. Tuż po głośnej premierze innej grupy amerykańskiego SRAMa, czyli grup Eagle w konfiguracji 1x12 z kasetą o pojemności 10-50, z Shimano wyciekło kilka tajnych informacji dotyczących zupełnie nowej odsłony grupy, w której Japończycy do zmiany biegów ponownie użyją powietrza pod ciśnieniem.
Shimano Airlines 2?
Sam pomysł nie jest nowy - trzeba przypomnieć, że pod koniec lat 90 XX wieku Shimano pokazało światu grupę Airlines, która używana była przez kilku downhillowców. Grupa cechowała się ogromną prezycją i szybkością zmiany przełożeń, jednak nie była pozbawiona wad - ograniczona była liczba możliwych zmian przełożeń, a poprawne działanie uzależnione było m.in. od temperatury.
Nowa grupa Shimano w której użyte zostanie sprężone powietrze ma wszystkie te wady wyeliminować i jednocześnie zyskać wszystkie współczesne standardy.
Shimano Airlines 2 ma zapewnić zawodnikom liczbę przełożeń równą tej, którą obecnie zapewnia jeden cykl baterii w Di2 - to Japończycy osiągnąć mają przez technologię "Micro Dosing", czyli podawanie minimalnej "dawki" powietrza sprężonego pod ogromnym ciśnieniem. Problem ze zmianą temperatur wyeliminuje z kolei warstwa izolacji wykonanej z materiałów stosowanych do tej pory w budowie statków kosmicznych NASA.
Na nową grupę Shimano Airlines 2, która oznaczona będzie też symbolem A0104 składać będzie się tylna przerzutka, manetki, przewody powietrzne oraz mały zbiornik powietrza, który napełnić będziemy mogli pompką do amortyzatorów. Airlines będzie obsługiwało napędy w konfiguracji 1x11.
Planowana data wprowadzenia Shimano Airlines 2 do sprzedaży to kwiecień 2017 roku.