Głównym mottem jest "Być zawsze o koło z przodu" (ang. to be always a wheel ahead). Marka wywodzi się z tajwańskiego koncernu Gigantex Composite Technologies Co. Ltd. Powstały w 1998 roku producent kompozytów już wówczas dostrzegał bardzo duży potencjał we włóknach węglowych, które już kilka lat później niemal zdominowały światowy rynek rowerowy. Do tej pory zarejestrował na zasadach patentu ponad 70 swoich autorskich projektów. Masowa produkcja kół ruszyła w 2004 roku, a cztery lata później zdecydowano się na wyodrębnienie osobnej marki w Europie zajmującej się wyłącznie tą dziedziną - Equinox. Obecnie na z produktów firmy korzysta wielu wyczynowych kolarzy i triatlonistów na świecie. Zdobywa ona coraz większe zainteresowanie również wśród amatorów.
Budowa i wykorzystanie
W konstrukcji obręczy wykorzystywane są nano-rurki wykonane z wysokogatunkowej żywicy epoksydowej TG. Głównym zadaniem tej technologii jest zwiększenie wytrzymałości materiału oraz poprawę sztywności. W polaczeniu z węglowymi włóknami T1000 nano-rurki dają silną i zwartą strukturę, która pozwala jej bez trudu znosić wysokie temperatury powstające w trakcie ocierania klocków o obręcz przy mocnym hamowaniu. Według zapewnień producenta zestawy kół ważące w zestawie poniżej 1000g są nawet o 20-30% sztywniejsze niż karbonowe obręcze konkurencji.
Dodatkowym atutem kół jest ich akceptacja przez Międzynarodową Unię Kolarską. Certyfikat UCI powoduje, że wielu zawodników korzysta z kół Equinoxa w większości zachwalając właściwości jezdne i wytrzymałość konstrukcji.
Na kołach Equinox ścigają się także wspierani przez firmę Velo zawodnicy. Należą do nich m.in. triatlonistka Ewa Bugdoł (model WH139) oraz zawodnicy kolarstwa górskiego z drużyny Dobre Sklepy Rowerowe - Author (modele RT38C Plus, RT33 oraz MR25 Plus).
Equinox posiada w swojej ofercie koła na różnym stopniu zaawansowania, skierowane głównie do szosowców, ale także kolarzy górskich oraz triatlonistów i czasowców. Dodatkowo do kół producent dołącza produkowane przez siebie pokrowce sygnowane logiem marki. Warto dodać, że do większości zestawów producent dodaje specjalnie dedykowane do danych obręczy klocki hamulcowe, zaciski, klucz do szprych i nypli oraz przedłużki wentyli.
Na szosę
W sekcji kół przeznaczonych do jazdy po asfalcie znajdziemy cztery kategorie produktów.
W ramach serii Balance dostępne są koła 33-, 38- i 50-milimetrowe, produkowane w wersji na oponę (bez rozmiaru 38mm) oraz szytkę. Podstawowym modelem tej serii jest RT33. Zestaw ten został wzbogacony o bazaltową strukturę powierzchni hamowania, zwiększającą wytrzymałość obręczy. Koła wyposażono w wysokiej klasy szprychy Sapix CX-Ray, a przy wadze 1200g dla zestawu dedykowane są dla użytkowników o masie poniżej 85kg.
Wśród modeli Advantage znajdziemy już bardziej zaawansowane modele, wyposażone m.in. w szprychy wykonane według autorskiego patentu producenta. Cały system zaplotu jest tutaj w pełni zintegrowany z piastami, a przenoszenie energii jest bardziej efektywne niż w serii podstawowej. W szczególności zwrócono tutaj uwagę na na drgania powstające w miejscach krzyżowania się szprych oraz przy otworach na obręcze i postarano się je wyeliminować. W ramach tej kategorii dostępne są modele RT38 PLUS (również w wersji na szytkę) oraz RT38 PLUS Ultralight. Masa zestawu kół w tym drugim modelu wynosi zaledwie 1110g, przy maksymalnym limicie masy użytkownika do 90kg. Stosunkowo wysoki poziom ograniczenia wagi oraz duża sztywność zostały osiągnięte dzięki zastosowaniu szprych Carbon Spoke Generation CP006 (16/16) w specyficznym zaplocie Equinoxa.
Modele z trzeciej półki cenowej zostały oznaczone jako CP6. Są one ściśle przeznaczone do użytku wyścigowego. Zdecydowano się w nich na wykorzystanie odchudzonej wersji zaplotu szprych w piaście, stosowanego w innej wersji również w serii Advantage. Oprócz redukcji masy skupiono się także na poprawie właściwości aerodynamicznych. Opływowy kształt i specjalna struktura ułożenia włókien pozwoliły wydatnie zmniejszyć opory powietrza stawiane w trakcie jazdy pod wiatr czołowy lub boczny. Dodatkowo zwiększono sztywność obręczy oraz nadano kołom luksusowy design. W ramach serii dostępne są modele 30 (również w wersji na szytkę), 55 oraz 45 (tylko na szytkę). W tym ostatnim, CP6 45C, waga kół w zestawie wynosi 1260g z limitem wagi do 85kg. W wersji 55-milimetrowej waga zestawu wzrasta do 1360g przy limicie 95kg.
Topowymi kołami szosowymi Equinoxa jest model CP7 45. Zestaw ten został wyróżniony nagrodą za najlepszy design produktu podczas niemieckich targów German IF w tym roku. Koła zostały oparte na obręczach wykonanych według najnowszych rozwiązań nano-technologii, z autorskim systemem jednoczęściowego zaplotu szprych oraz z karbonowymi piastami producenta. Poszerzenie przekroju poprzecznego obręczy pozwoliło na zwiększenie aerodynamiki. Waga kół wynosi 1290g (wysokość obręczy to 45mm) przy limicie użytkownika 90kg.
W góry
Oferta kół przeznaczonych do użytku MTB ogranicza się na razie do 26-calowego, karbonowego modelu Advantage MR25 Plus.
Koła przeznaczone są wyłącznie pod użycie szytki. Przy ich konstruowaniu wykorzystano technologię bezpośredniego kierowania impulsu, pozwalającą na efektywne przenoszenie energii napędu na koło. Zestaw został specjalnie stworzony pod kątem charakterystyki wyścigowej XC oraz maratonów. W Advantage MR25 Plus zastosowano standardowy zaplot szprych w oparciu o komponenty Sapix CX-Ray. Profil obręczy wynosi 25mm. Zaletą kół jest niska masa zestawu - 1310g, a limit masy użytkownika wynosi 90kg.
W walce z czasem
Oferta skierowana do triatlonistów i zawodników startujących w szosowej jeździe na czas została skoncentrowana w kategorii Energetic. Koła zostały skonstruowane w oparciu o odmienną technologię niż modele przeznaczone na szosę i MTB. Tutaj zdecydowano się na użyciu wysokociśnieniowego formowania, a nie metody kompresyjnej. Jest ona specjalnie dedykowana do użytku na dużych powierzchniach kompozytowych i pozwala na zaoszczędzenie wagi poprzez ścisłą konsolidację włókien. Wszystkie koła tej serii dedykowane są do użytkowania szytek.
Do wyboru mamy m.in. koła WH139 o wysokości obręczy 80mm, które w zestawie ważą 1490g. Jeśli chcemy zdecydować się na pełne koło napędowe, to Equinox oferuje dla nas model WH92 wykonany z włókien 3K o masie 1270g. Poprawę właściwości aerodynamicznych osiągniemy przy dodatkowym użyciu przedniego "śmigła", czyli cztero-szprychowego koła WH58 o masie 780g. Wszystkie koła do walki z czasem posiadają limit wagi użytkownika 95kg.
Fot.: equinox-bikes.eu
Dystrybutor: www.velo.pl