Hak przerzutki - niewielki element w rowerze, a mający ogromne znaczenie przy poprawnej zmianie przełożeń. Jeżeli jest minimalnie krzywy, przerzutka będzie źle działała.
Tym razem, do wyprostowania tego elementu, będzie nam potrzebny specjalistyczny przyrząd.
Najpierw wykręcamy tylną przerzutkę - koło pozostaje cały czas wpięte. Następnie dokręcamy śrubę mocującą hak. Nasz przyrząd wkręcamy w miejsce mocowania przerzutki.
Ustawiamy w pozycji pionowej, a miernik skrzywienia dociągamy do felgi. Teraz przyrząd opuszczamy w dół i sprawdzamy, czy miernik jest w tym samym położeniu, co u góry obręczy. Jeżeli jest nierówno, doginamy lub odginamy cały element tak, żeby miernik był w tej samej pozycji w stosunku do felgi w górnym i dolnym jego położeniu.
Tą samą czynność powtarzamy w innych miejscach felgi np.: lewa/prawa strona. Najważniejsze, żeby dwa punkty pomiarowe były w odległości połowy koła.
W wyprostowany już hak wkręcamy przerzutkę. Całość można jeszcze raz sprawdzić np.: ustawiając przerzutkę na najmniejszym biegu. Wszystkie trzy koła zębate powinny tworzyć jedną linię prostą. Kiedy kółeczka będą znajdowały się w innych położeniach, to znak, że przerzutka jest uszkodzona - skrzywiona gdzieś na wózku. Niestety ten element ciężko wyprostować i przerzutka raczej nadaje się do wymiany.
Foto: Maciej Łuczycki