Będzie nam potrzebny tylko klucz do centrowania. Poniższa naprawa jest skuteczna tylko przy niewielkim wychyleniu , kiedy poluzują się 1-3 szprychy lub jakaś z nich pęknie.
Za pomocą łyżek zdejmujemy oponę - jak na zdjęciach powyżej. Spuszczamy powietrze i odkręcamy nakrętkę zapobiegającą przesuwaniu się wentyla. Koło bez opony i dętki wpinamy do ramy/widelca roweru.
Przy klamce hamulcowej odkręcamy śrubę regulacyjną napięcia linki hamulca. Naciągamy ją tak, aby klocki hamulcowe przybliżyły się do felgi.
Kręcimy kołem i w miejscu gdzie obręcz zbliża się do klocka lub o niego ociera, dokręcamy szprychy z przeciwnej strony (na wysokości wychylenia), kontrolując cały czas ruch obręczy. Jeżeli centra spowodowana jest pęknięciem jednej szprychy lub mocnym jej poluzowaniem , to wtedy należy wymienić/dokręcić tylko ta szprychę - kontrolując prostowanie obręczy - i zazwyczaj taki zabieg wystarcza. Uwaga jeżeli chcemy uniknąć bicia góra/dół, należy dokręcać nyple w miejscu scentrowania i odkręcać z przeciwnej strony (koła). Pamiętajmy, aby każdy ruch dokręcenia lub odkręcenia nypla sprawdzić na klockach - to pozwoli nam na ewentualne bieżące poprawki naszej pracy.
Jeżeli wcześniej złapaliśmy „gumę”, sprawdzamy od środka, czy nic nie pozostało w oponie. Producent na każdym boku opony umieszcza strzałkę pokazującą, w jakim kierunku należy zakładać oponę.
Zakładamy jeden bok opony na felgę zgodnie z kierunkiem. Lekko napompowaną dętkę umieszczamy w oponie i zaczynamy nakładać drugi opony , równo naciągając z obydwu stron. Przy samym końcu można pomóc sobie łyżkami. Koło po dopompowaniu gotowe jest do dalszej jazdy.
Foto: Maciej Łuczycki