Montaż hamulców typu V-Brake

Montaż i wymiana klocków hamulcowych V-Brake

Drukuj

Dobrze działające hamulce to podstawa bezpiecznej jazdy. Dlatego, aby móc bez obaw jeździć, powinniśmy często hamulce kontrolować, a w uzasadnionych przypadkach wymienić. Poniżej przedstawiamy krótki opis, jak zamontować hamulce typu V-Brake.




Do montażu hamulców typu V-Brake będziemy potrzebować kluczy imbusowych 5, 4, 3, 2 (w zależności od modelu hamulców), śrubokręt krzyżakowy, kombinerki, szczypce do naciągania linki.

 

 



Na wyczyszczone i nasmarowane piwoty w ramie rowerowej lub widelcu przednim nakładamy ramiona szczęk hamulcowych. W ramie rowerowej są 3 otwory, w których umieszczamy końcówkę sprężyny odbijającej ramię hamulca. Sprężyny w ramionach muszą być umieszczone w tych samych dziurkach. W przednim widelcu amortyzowanym jest przeważnie jeden otwór. Następnie wkręcamy śrubę mocującą.

 

 

 

 



Przed ustawieniem klocków hamulcowych sprawdzamy, czy koło jest równo i dobrze wpięte. Jedną ręką dociągamy hamulec, a drugą wstępnie dokręcamy klocek. Zakładamy linkę i pancerz hamulcowy. Wcześniej dokręcamy baryłkę w klamce hamulcowej.

 

 

 

 



Narzędziem do naciągania linki przytrzymujemy hamulec (można użyć kombinerek) i dokręcamy śrubę mocującą linkę. Luz na lince sprawdzamy poprzez naciśnięcie klamki hamulcowej. Jeżeli zapada się, dochodzi do kierownicy - należy naciągnąć linkę i odwrotnie - jeżeli nie pracuje należy linkę poluzować.

 

 

 

 



Teraz dokładnie ustawiamy klocek hamulcowy. Lekko dociskamy klamkę hamulcową i regulujemy wysokość klocka. Powinien być ustawiony 2mm od górnej krawędzi obręczy. Mocno zaciskamy klamkę , odkręcamy klocek nie puszczając klamki i dokręcamy go - taka czynność ustawi go równolegle do obręczy.

 

 

 

 



Klocki hamulcowe powinny równo dochodzić do obręczy, przy czym śruby boczne regulują siłę odbicia. Przy odkręcaniu śruby szczęka będzie mocniej odbijać - oddali się od obręczy; przy wkręcaniu będzie lżej odbijać - przybliży się do obręczy.

 

 

 

 



Przy wymianie całych klocków bardzo ważne jest ułożenie podkładek. Półkoliste podkładki umożliwiają pracę klocka w każdym kierunku. Poprzez umieszczenie w pierwszej kolejności grubej podkładki, zwiększamy siłę hamowania. Dalsze ustawienia tak jak wyżej.

 

 

 

 



W klamce hamulcowej dodatkowo można regulować wychylenie klamki. Poprzez dokręcenie śruby przybliżamy klamkę do kierownicy. To ustawienie przydatne jest dla osób, które mają małą dłoń.

Foto: Maciej Łuczycki