Tom był na scenie MTB od początku powstawania tego sportu wraz z jego innymi pionierami i dostrzegał liczne możliwości udoskonalania sprzętu, którego wówczas używano. Jego pragnienie budowania lepszych komponentów nie było jednak zakorzenione w jakimś wielkim biznesplanie – wiele części po prostu nie istniało, a te już istniejące wymagały znacznych ulepszeń. Jako zawodnik dostrzegał potrzebę i możliwości stworzenia komponentów lżejszych, mocniejszych i lepszych.
Począwszy od czasów szkolnych, Tom koncentrował się na zmniejszeniu wagi przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości rowerów konstruowanych dla siebie do użytku wyścigowego. Na przestrzeni lat jego zainteresowanie przesunęło się z budowy rowerów w stronę projektowania samych komponentów. Mimo to jego obsesyjne dążenie do tworzenia części funkcjonalnych, lekkich oraz wytrzymałych pozostało niezmienne. Zainteresowania Amerykanina doprowadziły m.in. do stworzenia produktu będącego doskonałym rozwiązaniem w podróży, tzw. Brake-Away Travel Bike.
Talent do rozwoju i doskonalenia procesów produkcyjnych przy użyciu najlepszych dostępnych materiałów sprawił, że Ritchey zyskał reputację jednego z najważniejszych producentów części w branży rowerowej. Wiele projektów i metod produkcji Ritchey’a stało się standardami w przemyśle rowerowym. Sukces produktów Ritchey’a na arenie międzynarodowych wyścigów kolarskich potwierdził niezawodność projektów Ritchey’a i pomógł w dalszym udoskonalaniu produktów.
Tom Ritchey nadal pokonuje na swoim rowerze 15 000 km rocznie nieustannie myśląc o sposobach jego ulepszenia. To bogate doświadczenie oraz pasja widoczne są w każdym błyszczącym komponencie marki Ritchey.
Historia
Obecnie Tomowiu daje się godzić obowiązki prezesa i głównego projektanta firmy. Komponenty Ritcheya dystrybuowane są w ponad 40 krajach. Jego ostatnią pasją jest Projekt Rwanda, który dąży do dalszego rozwoju gospodarczego w tym kraju afrykańskim poprzez inicjatywy rowerowe. Inspiracja często przychodzi, gdy jeździ na rowerze, a wówczas w głowie przetwarza pomysły w gotowe projekty. Następnie powstają liczne modele koncepcyjne, które tworzy z wszelkich dostępnych pod ręką materiałów. To wszystko przychodzi Tomowi Ritcheyowi naturalnie, nauczył się bowiem budowy ram jako nastolatek i jeszcze w latach 70-tych stworzył wiele przełomowych dla przemysłu MTB projektów. Każdego roku Tom kieruje wysiłki badawczo-rozwojowe firmy w celu wprowadzania subtelnych ulepszeń aktualnych modeli jak i rewolucyjnych zmian w wyniku, których powstają całkowicie nowe produkty.
Badania i testy
Rysunki i analizy techniczne finalnych produktów to dobre narzędzia, ale w Ritchey’u zawsze dąży się do ich sprawdzenia i potwierdzenia jakości w rzeczywistych testach. Począwszy od cyklicznych prób zmęczeniowych dąży się zawsze, aby co najmniej 2-krotnie przewyższać standardowe normy przewidziane przez CEN (Europejski Komitet, który określa minimalne standardy bezpieczeństwa dla rowerów i komponentów sprzedawanych w Europie). Stosowane są rygorystyczne kryteria testowania jeszcze zanim tester sprzętu przystąpi do jego sprawdzania.
W 2006 roku podjęto współpracę z uznanym niemieckim laboratorium w celu potwierdzenia wewnętrznych testów. To zapewnia rzetelność testów i najwyższą jakość produktów. Kiedy produkt kończy testy laboratoryjne jego prototyp jest użytkowany intensywnie przez zawodników, zarówno amatorów jak i zawodowców. Kiedy produkt trafia do klienta jest już gruntownie przetestowany.
Sponsoring
W Ritchey’u uważają, że dzieło sztuki inżynierskiej jest przydatne tylko, gdy przynosi realne korzyści. Błyskotki, ekskluzywne materiały czy drogie technologie produkcji nigdy nie były głównym celem Ritchey’a. Dlatego "Logic" zawsze było najlepszym słowem, aby odróżnić wyrafinowane i rozsądne podejście prezesa firmy do projektowania komponentów.
Ritchey wspiera liczne ekipy szosowe oraz MTB na całym świecie. Zawsze będą wspierać kolarstwo i uczestniczyć w wyścigach, bo to jest podstawą istnienia firmy Ritchey. Wartości takie stanowią fundament, gdyż Tom Ritchey rozpoczął również własną karierę jako znakomity junior na szosie. Obecnie do sponsorowanych przez koncern grup szosowych należą Omega Pharma-Lotto Quick Step, Bretagne-Schuller Cycling Team oraz amerykańskie zespoły zawodowe: UnitedHealthcare Pro Cycling Team, Colavita Forno Women's Pro Cycling Team, Jamis/Sutter Home Men's Cycling Team. Oprócz tego Richey sponsoruje także ekipy MTB: Team Swisspower, Thomas Frischknech, Team Ergon Racing Team.
Innowacje
Reno w Newadzie jest centralą firmy i głównym biurem projektowym Ritchey’a. W San Carlos w Kalifornii znajdują sie natomiast działy Sprzedaży, Marketingu, Dystrybucji oraz Obsługi Klienta.
Utworzone w 1974 przez Toma Ritchey’a przedsiębiorstwo aktywnie projektuje nowe komponenty, jednocześnie poprawiając już istniejące, poprzez zmniejszanie ich wagi, zwiększanie wytrzymałości oraz zapewnienie doskonałych parametrów podczas jazdy – nazywane jest to „nieustającą innowacyjnością”. Ritchey jest nowoczesną firmą skupiającą prawdziwych entuzjastów jakości, lekkości i niezawodności. Współcześni entuzjaści kolarstwa są bardzo świadomi w kwestii wyboru komponentów, a Ritchey stara się być dla nich nr 1.
Ritchey jest dobrze znany z innowacyjnych rozwiązań technicznych oraz surowych norm jakości w tym katorżniczego testowania wszystkich komponentów doprowadzającego do uzyskania najwyższej jakości komponentów szosowych oraz MTB. Ritchey oferuje szeroką gamę komponentów (kierownice, wsporniki, stery, chwyty i wiele innych) pozwalających rowerzystom dopasować swoje rowery i zapewniających bardziej wydajną i komfortową jazdę.
Ritchey oferuje również kompletną linię innowacyjnych produktów jak: pedały, koła, widelce, siodła i opony odpowiednie zarówno dla profesjonalnych kolarzy jak i ambitnych amatorów. Dodatkowo projektuje i sprzedaje serię rowerów dla często podróżujących.
W celu rozszerzenia oferty w 2003 Ritchey nabył kanadyjską markę freeride’ową: Syncros, która specjalizuje się w produktach dla entuzjastów XC, All Mountain, Freeride i DH.
Innowacje na przestrzeni lat:
• Tom Ritchey był pierwszym budowniczym ram, który opracował odpowiednio dopasowane zestawy super lekkich rur stalowych, spełniające kryteria nowego trendu w przemyśle rowerowym jakim było MTB
• Zmodernizował geometrię roweru górskiego poprzez zmianę szerokich kątów ramy charakterystycznych dla opon balonowych na ostrzejsze kąty zapewniające wydajniejsze pedałowanie
• Opracował widelce typu Unicrown
• Ritchey opracował pierwszą kierownicę zintegrowaną z mostkiem co znacząco poprawiło kontrolę i sterowność
• Ritchey opracował wkład suportu typu Cartridge z wprasowanymi łożyskami zmniejszając wagę zestawu przy jednoczesnym lepszym rozłożeniu działających sił
• Zaprojektował opony Vector Force Analysis dla uzyskania maksymalnej przyczepności w terenie
• Stworzył specyficzny wzór bieżnika dla opon przednich i tylnych
• Ritchey opracował kompaktowy klucz wielofunkcyjny
• Stworzył rowery Brake-Away Travel Bikes
• Ritchey wymyślił podwójny system wpinania do pedałów
• Stworzył napęd 2x9
• Opracował kucie 3-D i 4-D w celu uzyskania doskonałych komponentów z aluminium i karbonu
• Opracował cieniowane szprychy dla zmniejszenia wagi
• Stworzył stery typu tapered o zróżnicowanej średnicy
• Ritchey opracował specjalne obejmy mostków dla delikatnych stopów aluminiowych i karbonu
• Tom Ritchey zaprojektował ergonomiczne kierownice Biomax