10. edycja Festiwal Filmów Rowerowych Bike Days 2024!

Bike Days – Międzynarodowy Festiwal Filmów Rowerowych od 2013 roku udowadnia, że „rower i kultura to synonimy”.

Drukuj

Czy można jeździć na rowerze i oglądać filmy w kinie? Tak! Bike Days – Międzynarodowy Festiwal Filmów Rowerowych od 2013 roku udowadnia, że to połączenie nie tylko się sprawdza, ale przynosi wiele dobrego.

Już w czerwcu w dniach 13-16.06.2024 roku w Kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu odbędzie się 10. edycja jedynego tak dużego i dojrzałego rowerowego wydarzenia filmowego w tej części Europy. Podczas 4-dniowego festiwalu widzowie zobaczą 17 średnio- i pełnometrażowych tytułów, głównie dokumentów oraz 2 fabuły, zgrupowanych w 10 bloków tematycznych. 

Bike Days – jak to się zaczęło?

W Europie nie ma wydarzenia filmowo rowerowego, które byłoby organizowane na taką skalę jak Bike Days. Na palcach jednej ręki można policzyć podobne inicjatywy, które odbywały lub odbywają się na starym kontynencie, jak np.  w Hiszpanii Rueda - Festival Internacional de Cinema Ciclista de Barcelona, czy w Zagłębiu Rury - International Cycling Film Festival w miejscowości Herne. Co stoi za wrocławską inicjatywą i dlaczego jest tak unikatowa?

Idea stworzenia wydarzenia, które łączy w sobie kino oraz jazdę na rowerze, powstała jeszcze przed rokiem 2013, kiedy to 4 kumpli z Wrocławia (Paweł, Karol, Kuba i Michał) postanowiło wykorzystać swoją niespożytkowaną energię i połączyć radość z jazdy jednośladem z oglądaniem filmów na dużym ekranie. Przyświecała im potrzeba jednoczenia różnych środowisk, dla których rower jest narzędziem spajającym, niezależnie od wieku, pochodzenia, wykonywanego zawodu czy przekonań.

Pierwszą próbą stworzenia takiego eventu, była chęć zorganizowania w stolicy Dolnego Śląska jednej z wielu „odnóg”  – Bicycle Film Festival (BFF). Było to pionierskie przedsięwzięcie, stworzone przez Brendta Bauera – uznawanego do dzisiaj za ojca festiwali filmów rowerowych (pierwsza edycja BBF sięga 2001 roku). Model współpracy
z wydarzeniem Bauera, opiera się na dobrze nam dziś znanej formie, czyli franczyzie. Twórcom późniejszych Bike Daysów, nie odpowiadała taka forma zależności. Nie chcieli pracować na czyjeś wydarzenie, które i tak, trzeba byłoby dostosować do warunków polskich. Postanowili, ominąć cały etap zewnętrznego układania programu filmowego i zająć się wyszukiwaniem tytułów na własną rękę. Tak w 2013 roku powstał „Bike Day – śmigaj i oglądaj” – jednodniowe wydarzenie, podczas którego można było zobaczyć kultowe już dzisiaj Line of Sight Lucasa Brunelle’a i Murder of Couriers – wtedy mocno owianego tajemnicą tytułu o kurierach rowerowych z Montrealu.

Wrocławskie wydarzenie było jednym z pierwszych na świecie, które publicznie, w sali kinowej, zaprezentowało ten film dla polskich widzów. I tak w kolejnym roku Paweł, Karol, Kuba i Michał postanowili, że znowu spróbują swoich sił w organizacji kolejnej edycji wydarzenia. Miała być ona znacznie większa, rozłożona na kilka dni, z bogatszym programem filmowym i wydarzeniami towarzyszącymi. W ten sposób w 2014 roku narodziły się Bike Days, które znamy do dziś. Aktualnie, w nieco odmienionym składzie, ale z tym samym zapałem i wytrwałością, ekipa BD przygotowuje festiwal, tak by w kolejnym roku zabrać widzów na filmową przejażdżkę. 

Dekada Bike Days

Podczas swojej 10-letniej historii na festiwalu pokazanych było ponad 157 filmów średnio i długometrażowych, a także zaproszono 57 gości, w tym 22 z zagranicy. Większość spotkań odbyło się na żywo, ale wraz z rozwojem technologii wiele z nich zorganizowano w formule online.

To, na co niezmiennie stawiają organizatorzy Bike Days to profesjonalizm w organizacji, jakość prezentowanych filmów, a także potrzeba jednoczenia różnych grup odbiorców, których łączy nie tylko jazda na rowerze, ale również dobre kino. Jak mówi Michał – programmer i jeden z pomysłodawców eventu:

„Festiwal jest platformą spotkań, wymiany zdań ale i inspiracji. To przedsięwzięcie, które poprzez starannie dobrany program filmowy, merytorycznie zorganizowane debaty i spotkania, próbuje pokazać świat wraz z jego perspektywami w kontekście rowerowym. Często zadając w ten sposób pytania o kondycję współczesnego człowieka (w aspekcie społecznym i politycznym), a także kierując uwagę na ważne zagadnienia kultury rowerowej (sportowej, urbanistycznej i ludzkiej). Przemyślenia te okazują się być nie tylko zaskakujące i aktualne, ale przede wszystkim symbolizują nieodzowną potrzebę zrozumienia otaczającej nas rzeczywistości.” 

Bike Days – Międzynarodowy Festiwal Filmów Rowerowych stawia przede wszystkim na historie z życia ukazane z perspektywy jednośladu, który często staje się narzędziem zabawy, przygody i edukacji. W programie festiwalu nie brakuje dokumentów o tematyce podróżniczej oraz biograficznej, jak również obrazów pokazujących zmagania zawodników „od kuchni” w największych imprezach sportowych na świecie. Każda edycja wydarzenia ma swój merytoryczny motyw przewodni, który pokazuje  wybrane zagadnienie z różnych perspektyw. Oprócz tego festiwal stara się zachowywać różnorodność tematów – tak by każdy, kto choć trochę interesuje się rowerami, mógł znaleźć ciekawy dla niego aspekt.  

Bike Days – program na 2024 rok

W tym roku festiwal znów stworzy przestrzeń dialogu i odda głos tym, którzy w masowym dyskursie bywają pominięci. Zobaczymy zaangażowane kino pokazujące wyzwania stające przed mniejszościami, osobami zmagającymi się z niepełnosprawnościami i chorobami, a także walczącymi ze stereotypami ze względu na kolor skóry, płeć czy miejsce zamieszkania.

 

 

 

 

Jeden z tematów, wokół których skupiony jest program Bike Daysów, dotyczy tzw. kolarzy wspierających – czyli „wielkich przegranych”. Są to zawodnicy, którzy jadą na końcu wyścigu. Tym samym poświęcają swoje kariery i rezygnują z osobistych ambicji, aby liderzy ich drużyn mogli na metę dojechać pierwsi. Co ich motywuje do ciągłego wystawiania swoich ciał na ryzyko, skoro i tak nie unikną demoralizującej anonimowości? Odpowiedzi będziemy szukać w dokumencie Arunasa Mateli zatytułowanym Wonderful Losers.

 

 

 

 

Reżyser przez 7 lat śledził karierę kolarską Sancho Pansy podczas prestiżowego Giro d’Italia, przy okazji odkrywając drugie dno legendarnego wyścigu. Nawiązaniem do filmu Meteli jest pełnometrażowa fabuła The Racer w reżyserii Kierona J. Walsha, prezentująca historię belgijskiego kolarza, będącego jednym z najlepszych domestiques – kolarzy wspierających – który wraz z rozpoczęciem Tour de France zostaje usunięty ze swojego zespołu. To również opowieść o problemie dopingu wśród sportowców. Dopełnieniem tematu będzie dokument All for One. Film ukazuje pierwsze lata formowania się profesjonalnego kolarskiego zespołu i łączący bohaterów wspólny etos – od najsilniejszego po najsłabszego członka drużyny kolarskiej.

 

 
 

 

 

Ważne miejsce w tegorocznym programie zajmuje parakolarstwo, które będzie pokazywane w ramach bloku Wyzwania. Zostaną zaprezentowane dwa dokumenty,
a jeden z nich jest wyjątkowo mocno polecany przez organizatorów - Tour de Gaza w reż. Flavii Cappellini.
Jest to portret Alaa al-Daliego, mistrza kolarskiego, który został postrzelony przez izraelskiego snajpera, w wyniku czego amputowano mu prawą nogę. To wydarzenie nie przeszkodziło mu, by trzy miesiące później zostać pierwszym kolarzem paraolimpijskim w Gazie, stając się członkiem grupy Gaza Sundbirs. Jak mówi al-Dali: „Trzymanie flagi palestyńskiej podczas międzynarodowych zawodów jest formą pokojowego oporu”. Po seansie planowana jest rozmowa online z bohaterami i twórcami dokumentu.

 

 

 

 

 

Drugim filmem tego bloku tematycznego jest znany widzom festiwalu z poprzednich edycji film Unstoppables. To historia grupy Piratów z Barcelony, którzy przygotowują się do Igrzysk Paraolimpijskich w Londynie w 2012 roku, a rower staje się dla nich narzędziem terapii po tragicznych doświadczeniach.

 

 
 

 

 

Kolejnym zagadnieniem jest problem nierówności społecznych a w szczególności wykluczeń i dyskryminacji. W tegorocznym programie pojawi się dokument Biking While Black w reżyserii Yolandy Davis-Overstreet opowiadający o wkluczeniach rasowych i ich konsekwencjach. Film skupia się na dramatycznej rzeczywistości życia Afroamerykanów na rowerach – od nadmiernych kontroli policyjnych po ofiary śmiertelne. Bohaterowie filmu wyjaśniają,  dlaczego społeczności czarnoskórych były w przeszłości wykluczane i dają wiele propozycji jak można to zmienić. Nastolatkowie z grupy Bikes Up, Guns Down w Worcester w stanie Massachusetts organizują oddolną inicjatywę, gdzie dzieciaki spędzają wolny czas jeżdżąc na rowerach, aby przerwać cykl przemocy gangów. Wykorzystują swoją jazdę do protestu na rzecz większej liczby ścieżek rowerowych i bezpiecznej przestrzeni, w której mogą wykonywać swoje triki. Tę historię opowiada dokument 508 The Take Over w reżyserii Jeremiego Hartmana. 

 

 
 

 

 

Nie zabraknie dokumentów próbujących odpowiedzieć na pytanie, czym jest rower w naszym życiu. The Engine Inside z wytwórni Anthil opowiada historie sześciu zwykłych osób, którzy odkrywają wyjątkową siłę jednośladu. Film przybliża potencjał tego 200-letniego wynalazku, badając jego wpływ na szeroki zakres problemów globalnych, takich jak zdrowie fizyczne, psychiczne, nierówności społeczno-ekonomiczne i zmiany klimatyczne. W podobnym tonie The Soul of Cyclist porusza kwestie wartości zanikających we współczesnym społeczeństwie, takich jak przyjaźń, ekologia, minimalizm. Zobaczymy też film Motherload, który mówi o wyzwaniach stających przed matką, która postanawia przesiąść się na rower cargo.

To tylko kilka tropów programowych czerwcowego wydarzenia. Niezmiennie organizatorzy zabierają swoich widzów w podróż w różne zakątki świata, gdzie siła roweru łączy nas wszystkich.

Bike Days 2024 – kluczowe informacje

Bike Days to wydarzenie realizowane na zasadzie partycypacji różnych grup i osób, które swoimi umiejętnościami i zaangażowaniem współtworzą festiwal. To podejście leży
u podstaw działania fundacji Proces Ciągły – organizatora eventu. Idee takie jak równość wobec poszczególnych aktywności oraz chęć wspólnego tworzenia, są fundamentalnymi wartościami, którymi kieruje się fundacja.

Pełny program festiwalu zostanie ogłoszony 27 maja na stronie bikedays.pl.

Bilety dostępne będą od 3 czerwca w kasach Kina Nowe Horyzonty i na kinonh.pl

Cennik:

  • 22 zł normalny
  • 20 zł klubowy (z kartą przyjaciela Kina Nowe Horyzonty)
  • 18 zł bilet pakietowy „Bike Days 4+” (cena obowiązuje przy zakupie minimum 4 biletów na różne bloki festiwalu przez jedną osobę)

Projekt tegorocznej identyfikacji festiwalu przygotował Paweł Borkowski.