Historia jednej przerzutki

Stronglight

Drukuj

W tej nazwie kryje się cała istota idealnych komponentów rowerowych. Oto jakie powinny być: mocne (strong) i lekkie (light).

W tej nazwie kryje się cała istota idealnych komponentów rowerowych. Oto jakie powinny być: mocne (strong) i lekkie (light).
Wiedzieli o tym Francuzi już dawno temu, bo w latach trzydziestych XX wieku. To dość dziwne, że słynący z zamiłowania do pielęgnacji własnego języka zdecydowali się na angielską nazwę, ale najwidoczniej już przed wojną mieli opanowany marketing. Korzenie Stronglighta tkwią w mieście St. Etienne słynącego m.in. z produkcji stali. Firma powstała dokładnie w 1933 w wyniku połączenia sił firmy Haubtmann specjalizującej się w produkcji high-endowych korb z firmą Verrot Perrin, która stosowała już nazwę „Stronglight” dla prostego modelu zestawu korb wraz z środkiem suportu „na kwadrat” wyznaczającym standard na kolejne dziesięciolecia. Ikoną firmy był model „49D” po raz pierwszy zaprezentowany w 1949 roku i produkowany z powodzeniem przez kolejne dekady.


Stronglight w kolejnych latach przeżywał wzloty, zwłaszcza w latach siedemdziesiątych i upadki w latach dziewięćdziesiątych. Najpierw w 1993 firma zbankrutowała, a markę uratowali jej byli pracownicy kupując ją i próbując nieskutecznie przez kilka lat reanimować. Następnie w okolicach 1997 roku Stronglight został nabyty przez firmę IRCOS, tę samą, która kupiła od SRAMA kilka fabryk we Francji należących wcześniej do speca od przerzutek – Sachsa.



Success ma wielu ojców
La France z okolic 1997 roku charakteryzująca się ładną, „patriotyczną” kolorystyką była modelem przerzutki bazującym na Sachs New Success. Sachs jest znaną w Polsce niemiecką marką. Bikerzy pamiętający lata dziewięćdziesiąte z sentymentem wspominają czasy wspomnianego modelu New Success, Quarz, czy Plasma. Więcej i dokładniej o Sachsie będziemy mówić w kolejnych odcinkach Hi Story. Teraz wspomnijmy tylko, że jego historia jest ściśle powiązana z francuskim przemysłem rowerowym. Otóż na początku lat 80 Sachs przejął starą i cenioną firmę Huret, która produkowała przerzutki w Incheville. To Huret pod koniec lat 50 wypuścił na masowy rynek pierwszy egzemplarz przerzutki posiadającej współczesną konstrukcję równoległoboku. Ta sama firma w 1975 zadebiutowała z lekką przerzutką szosową Success (nazwa brzmi znajomo?) będącą prawdziwym konkurentem technologicznym dla Campagnolo Super Record.
Dziesięć lat po debiucie Successu Hureta udoskonalono model, ale tym razem jako New Success pod nazwą Sachs-Huret. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nowe egzemplarze zrobione były w całości z aluminium, a więc lżejsze, a na dodatek bardziej precyzyjne. Z powodzeniem mogły konkurować z japońskim Shimano. Dwa lata później Sachs-Huret w odpowiedzi na bijący rekordy popularności shimanowski system indeksowanej zmiany bigów (SIS) stworzył własny Advanced Rider Index System (ARIS) wypuszczając na rynek przerzutkę o nazwie długiej jak niektóre polskie zespoły piłkarskie: Sachs Huret ARIS New Success. To właśnie ona konkurowała z Dura Ace i była wersją poprzedzającą La France Stronglighta z 1997 roku i New Success Sachsa z 1994 roku.

 




Dziwne są koleje losu, również w biznesie rowerowym. Jedyna przerzutka sygnowana marką Stronglight jest zmodyfikowanym modelem Sachsa, który to z kolei czerpał z Hureta. Wszystkie wymienione modele w swoich latach z powodzeniem konkurowały z topowymi przerzutkami Campagnolo i Shimano, jednak w przeciwieństwie do nich nie są już produkowane, a marki przestały istnieć lub zmieniły właścicieli. Jak wiadomo SRAM kupił Sachsa w 1997 roku i jego żywot został zakończony. Stronglight natomiast przetrwał, ale po bankructwie swojego właściciela, IRCOSa został przejęty w 2000 roku przez grupę Zefal i pod jej skrzydłami funkcjonuje do dziś. Marką Zefal sygnowane są głównie akcesoria, natomiast Stronglighowi pozostawiono korbowody, suporty i stery. Są to bardzo ciekawe i innowacyjne komponenty. Zwłaszcza karbonowe korby Magma korzystają z interesujących rozwiązań technologicznych kontynuując „korbowe tradycje” marki Stronglight. Niestety z jakichś powodów nie jest na tyle skutecznie zarządzana i promowana tak, jak chociażby Crank Bros. Między innymi z tego powodu raczej nie zanosi się na wznowienie produkcji przerzutek.

 

 

Sachs-Huret New Success ARIS
Debiut: 1987
Waga: 232 g
Maksymalna tarcza: 28 z.
Ilość biegów: 7
System: indeksowany
Materiał: aluminium, stal


Sachs New Success
Debiut: 1994
Waga: 229 g
Maksymalna tarcza: 28 z.
Ilość biegów: 8
System: indeksowany
Materiał: aluminium plus tytanowe śruby



Stronglight La France
Debiut: 1997
Waga: 241g
Maksymalna tarcza: 32 z.
Ilość biegów: 8
Materiał: aluminium plus tytanowe śruby

źródło: https://www.ebykr.com/2006/02/stronglight/
Foto: https://www.disraeligears.co.uk