Shimano – z pasji do rowerów

Wizyta w Shimano OVE Lifestyle Cafe i Shimano Cycling World

Drukuj
Shimano Cycling World to ogromna ekspozycja, prezentująca historię kolarstwa Maciej Łuczycki

Wkład Shimano w rozwój kolarstwa nie ogranicza się tylko do produkcji osprzętu znakomitej jakości. Japoński producent czynnie włącza się w ulepszanie jakości życia rowerzystów i rozwijanie ich pasji. Przykładami takich działań są zarówno projekt OVE, jak i wystawa prowadzona przez Shimano – Shimano Cycling World.

Obie te aktywności, w które angażuje się Shimano, mają na celu popularyzację kolarstwa i zdrowego stylu życia oraz zajmują bardzo ważne miejsce w działalności japońskiego giganta. Dzięki uprzejmości i gościnności Shimano, podczas naszej wizyty w Japonii i Singapurze, mieliśmy okazję zwiedzić zarówno butik Shimano OVE Lifestyle Cafe, jak i ekspozycję Shimano Cycling World.

Choć może się wydawać, że w Japonii, a więc w ojczyźnie Shimano, popularność rowerów jest ogromna, to jednak Shimano wie, że w tej kwestii jest jeszcze wiele do zrobienia. A zapracowani Japończycy coraz bardziej cenią sobie możliwość zrelaksowania się, odpoczęcia od zgiełku i hałasu miasta w miejscu, które subtelnie przypomina o swoich rowerowych korzeniach. Dlatego też Shimano w 2006 roku w Tokio otworzyło pierwszy butik OVE Lifestyle Cafe, czym zapoczątkowało projekt OVE. Obecnie w Japonii znajdują się dwa butiki OVE. Ten, który mieliśmy możliwość odwiedzić – Nakanoshima, został otwarty w listopadzie 2012 roku. Usytuowany niedaleko biznesowego centrum Osaki oferuje spotkania i wykłady z pasjonatami różnych dziedzin, wystawy, dyskusje o sztuce, książki o tematyce rowerowej i przede wszystkim możliwość spędzenia czasu z ludźmi, których łączy ta sama pasja.

 
 

 

Shimano OVE Lifestyle Cafe

OVE to akronim od Opportunity, Value i Experience, a więc szansy, wartości i doznań (bądź doświadczeń). OVE jest skupione na kreowaniu i promowaniu spokojnego stylu życia oraz na oderwaniu się od codziennej pogoni za pracą w celu zrelaksowania się, niezależnie od upodobań i pasji. Uczy innego podejścia do codzienności i innego podejścia do jazdy rowerem, a od swojego powstania dziesięć lat temu zdołało połączyć wielu ludzi o różnych pasjach. Shimano wciąż stara się jednak przedstawić im codzienne życie w inny sposób, spokojniejszy, gdzie rower nie jest środkiem transportu, a sposobem na oderwanie się od codziennych problemów. W filozofii OVE najważniejsze jest, by cieszyć się każdą chwilą spędzoną na rowerze, jazdą tu i teraz i nie skupiać się na celu podróży, a podróżować dla samej przyjemności z jazdy. To główne założenie OVE, które swoim klientom proponuje także zorganizowane wycieczki rowerowe.

 
 

 

OVE to miejsce spotkań ludzi z pasją. I niekoniecznie najważniejszą z nich muszą być rowery – możemy tu spotkać właściciela sklepu i palarni kawy, architekta, florystykę, czy projektantkę ręcznie robionych damskich torebek. Łączy ich jedno – swoje życie poświęcają pasji, tak samo, jak Shimano poświęca je rowerom. OVE ma promować spokój i oderwanie od chaosu codziennego życia – dlatego możemy tu uczestniczyć w warsztatach rękodzieła, które potem można tu kupić, warsztatach gotowania, gdzie uczestnicy tworzą kulinarne dzieła sztuki. Można wypożyczyć książki o tematyce rowerowej, kupić specjalny garnitur, który nie krępuje ruchów i w którym jazda na rowerze jest łatwiejsza, czy uczestniczyć w spotkaniach i wykładach dotyczących rowerów. OVE uczy czerpania radości z codziennego życia, ucieczki od zgiełku, uczy spokoju, łączenia się z naturą, właśnie za dzięki rowerom. Ludzie spotykający się w OVE Lifestyle Cafe mogą podyskutować o sztuce, muzyce, czytać książki, lecz zawsze w tle towarzyszyć im będzie tematyka rowerowa. W ofercie butiku jest także wiele akcesoriów, ubrań czy dodatków, które uczynią jazdę rowerem jeszcze bardziej wyjątkową.

 
 

 

OVE w działalności Shimano zajmuje bardzo ważne miejsce. Choć oficjalnie w butiku nie natkniemy się na nazwę Shimano i trudno byłoby na pierwszy rzut oka połączyć go z producentem rowerów, to jednak japońska firma szczyci się tym faktem – w corocznym raporcie o społecznej odpowiedzialności biznesu OVE zajmuje szczególne miejsce – podobnie jak Shimano Cycling World. To dwa z wielu powodów do dumy Japończyków.

 
 

 

 
 

 

Shimano Cycling World

Shimano Cycling World, zbudowane w Singapurze w 2014 roku, to wspaniała prezentacja wszystkiego, co Shimano stworzyło dla świata rowerów. Nie jest to typowe muzeum czy wystawa, ale interaktywna podróż po świecie japońskiego producenta. Hala o powierzchni 650 metrów kwadratowych jest częścią Singapore Sports Hub, tamtejszego zagłębia sportowego. Także poprzez SCW Shimano chce zarazić ludzi pasją do rowerów – jest tu osiem stref, gdzie zwiedzający mogą poznać m.in. historię kolarstwa czy proces projektowania części rowerowych, wszystko podane zarówno w sposób przystępny dla kolarskich laików, jak i zadziwiający rowerowych pasjonatów.

 
 

 

Podobnie jak w przypadku OVE, tak i SCW ma na celu propagowanie kolarstwa i uczynienie z roweru sposobu na życie – choć w przypadku Singapuru i okolic Shimano zależy przede wszystkim na jeszcze większym rozpropagowaniu komunikacji rowerowej. W tym celu stworzona została specjalna, interaktywna ekspozycja, która prezentuje mapę sklepów rowerowych, parkingów dla rowerów, ścieżek, a w zasadzie autostrad rowerowych, wypożyczalni, czy specjalnych wydarzeń dla rowerzystów. Inne z ekspozycji pozwalają na odkrywanie najciekawszych rowerowych zakątków na świecie, ale Shimano poświęca też bardzo wiele miejsca historii i rozwojowi rowerów oraz ich ewolucji na przestrzeni ostatnich lat. Zwiedzający mają możliwość zobaczenia, jak zmieniały się rowery i jaką drogę przeszły od swego powstania, aż po dzisiejszą, niemalże kosmiczną technologię, stosowaną przez Shimano przy wytwarzaniu swoich produktów.

 
 
 
 

 

Wszystko to zaprezentowane jest z ogromną dbałością, na jaką stać tylko Japończyków. I tę dbałość widać w poczynaniach Shimano jako firmy, która miłość do kolarstwa ma we krwi i z tej miłości czerpie wszelkie pomysły.

Strona WWW: Shimano Polska