Polska branża rowerowa rośnie w siłę

Drukuj

Wydaje się, że moda na rower i zdrowy tryb życia kwitnie w naszym kraju z roku na rok. Z pomocą Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego postanowiliśmy sprawdzić, jak w związku z tym ma się polski i europejski rynek rowerowy.

W jakim kierunku zmierza polski rynek rowerowy? Na to i wiele innych pytań możemy odpowiedzieć dziś dzięki solidnej pracy Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. Zawiązane w 2009 roku PSR stało się swojego rodzaju mostem łączącym szeroko rozumianych producentów, importerów, dystrybutorów, rowerzystów, media - mówiąc w skrócie, zaczęło pełnić funkcję spoiwa branży rowerowej. Dzięki statystykom dostarczonym przez stowarzyszenie mogliśmy z bliska przyjrzeć się temu, jak aktualnie prezentuje się rodzimy rynek rowerowy oraz jak wypada na tle krajów Unii Europejskiej. Warto zaznaczyć, że działania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego nie ograniczają się jedynie do obserwacji rynku rowerowego, a więcej informacji na jego temat znajdziecie na drugiej stronie artykułu.

W ostatnich kilku latach na polskich ulicach liczba rowerzystów wzrosła, co jest widoczne gołym okiem. Polacy coraz częściej uświadamiają sobie korzyści płynące z wyboru roweru jako środka transportu, ale również jako elementu rekreacji i dbania o własne zdrowie. Z pewnością czytelników naszego portalu nie trzeba przekonywać co do profitów płynących z jazdy na rowerze. Cieszyć może natomiast to, że świadom korzyści z użytkowania roweru w życiu codziennym staje się także statystyczny Kowalski – dla niego rower to przecież oszczędność pieniędzy, a w dużym, zatłoczonym mieście również oszczędność czasu, nie wspominając o korzyściach dla zdrowia i własnego samopoczucia. A jak trendy widoczne na polskich ulicach przekładają się na sytuację krajowego rynku rowerowego?

Rozwój sprzedaży 

Jak pokazały wyniki badań zleconych przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe, które przeprowadzone zostały podczas wrześniowych targów Kielce Bike-Expo 2014 przez Instytut Badań IPC, 59,7 % osób zadeklarowało wzrost sprzedaży w roku 2014 (wśród ankietowanych znajdowali się m.in. przedstawiciele sklepów, importerzy, producenci). Największa część osób notujących wzrost sprzedaży wskazała z kolei na progres wynoszący około 10 %. 

A jak Polska w kontekście sprzedaży wypada na tle innych krajów Unii? Dane COLIBI i COLIPED (Stowarzyszenie Europejskich Przemysłów Rowerowych oraz Stowarzyszenie Przemysłu Części i Akcesoriów Pojazdów Dwukołowych) wskazują, że w 2013 roku sprzedaliśmy 1 050 000 rowerów, co jest 5. wynikiem w UE i stanowi 5 % rynku Unii. Potentatem w przypadku sprzedaży są Niemcy, których sprzedaż zajmuje 19 % całości, a tuż za nimi znaleźli się Brytyjczycy z 17 % ogółu sprzedaży. 

Badania IPC wskazały, co jest główną barierą w rozwoju rodzimego rynku rowerowego. Ankietowani w znacznej części, wynoszącej 59,4 %, wskazywali na niedostatecznie rozwiniętą infrastrukturę rowerową. W naszej ocenie problem dotyczy jednak nie tylko braku ścieżek rowerowych, ale również ich jakości. Jesteśmy pewni, że nie jeden z rowerzystów załamał ręce, kiedy zmuszało się go do jazdy po ścieżce rowerowej w postaci chodnika dla pieszych. Drugą ze wskazywanych barier, na którą uwagę zwracało 42,8 % respondentów są ceny rowerów. Ten argument jedynie po części znajduje odzwierciedlenie w statystykach z 2013 roku, gdzie średnia polska cena rowerów wyniosła 380 euro i uplasowała się na 8. pozycji w UE. Najdroższe rowery znajdziemy w Holandii (791 euro) oraz Niemczech (520 euro).

Niestety do zachodniej infrastruktury rowerowej jeszcze wiele nam brakuje.
Eurobike
54,2 % respondentów największy potencjał rozwoju rynku upatruje w rowerach miejskich.

Drzemiący potencjał

Chociaż dane sprzedażowe są optymistyczne, to w polskim rynku ciągle tkwi jeszcze olbrzymi potencjał. Polacy nadal pozostają w tyle jeśli chodzi o ilość rowerów na liczbę mieszkańców naszego kraju. Jak pokazały badania IPC największy potencjał upatruje się w rozwoju segmentu rowerów miejskich, na co wskazało 54,2 % respondentów. Na następnych pozycjach znajdziemy kolejno segmenty rowerów rekreacyjnych z 32 % opinii i rowerów elektrycznych 7,3 %. 5 % ankietowanych wskazało na przyszły rozwój sprzedaży rowerów wyczynowych, takich jak szosa, MTB i pokrewne.

Warto w tym punkcie zwrócić uwagę na pozycję naszego kraju w rankingu dotyczącym rowerów elektrycznych. W Europie z roku na rok notuje się olbrzymi wzrost sprzedaży rowerów wspomaganych elektrycznie – wystarczy wspomnieć, że w 2006 roku sprzedano ich 98 000, a w 2013 roku liczba ta sięgnęła 907 000! W latach 2007 – 2010 sprzedaż w skali roku rosła średnio o 50%! Polska póki co w przypadku rowerów elektrycznych to 1 % całości UE i 13. pozycja w rankingu sprzedaży tego typu maszyn, co pokazuje, jak duży potencjał uśpiony jest w tym segmencie branży (w roku 2013 sprzedało się około 4000 rowerów elektrycznych, podczas gdy w Niemczech, będących liderem rankingu, sprzedało się aż 410 000 tychże rowerów). 

 
Bike-Expo,Kielce

Czołówka europejskiej produkcji

Jeśli chodzi o produkcję rowerów w Unii Europejskiej stoimy na najniższym stopniu podium. W 2013 roku wyprodukowaliśmy około 950 000 rowerów, co stanowi 8% produkcji w Unii. Najwięcej wyprodukowali Włosi – 2 671 000 rowerów czyli 23 % całości, a drugą pozycję zajęli Niemcy z 19 %. W przypadku produkcji części jesteśmy 8 siłą UE, co dowodzi, że znacznie częściej importujemy części oraz akcesoria, niżeli je produkujemy. Inaczej sprawa ma się w przypadku rowerów – eksportujemy rocznie około 525 000 rowerów (główne kierunki eksportu to Niemcy, Holandia, kraje skandynawskie), przy imporcie oscylującym wokół 410 000 sztuk.

Organizacja rynku

Chociaż obecnie zmierzamy bez wątpienia w dobrym kierunku, nie zawsze było tak kolorowo. W rozwoju rynku pomaga oczywiście w głównej mierze wzrost świadomości Polaków, dotyczący zdrowego trybu życia oraz po prostu wybór aktywnego spędzania wolnego czasu. Nie idzie jednak pominąć inicjatyw podejmowanych wewnątrz branży, jak chociażby zawiązane w 2009 roku Polskie Stowarzyszenie Rowerowe, które było odpowiedzią na regres panujący na polskim rynku rowerowym. Obecnie PSR zrzesza wszystkich czołowych producentów, importerów, detalistów oraz wielu innych, co pozwala na wymianę doświadczeń oraz zwiększanie polskiej jakości. PSR czuwa również nad sytuacją w branży, którą z uwagą monitoruje, czego dowodem są chociażby wyżej wymienione dane, pomocne w analizie zjawisk gospodarczych. Stowarzyszenie podejmuje także działania na rzecz indywidualnego konsumenta – z tego powodu wprowadziło program certyfikowanych sklepów rowerowych.

Informacje o działalności

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe to pierwsza i jedyna tego typu organizacja o zasięgu ogólnopolskim. Jego celem jest działanie wspierające interesy zarówno producentów oraz dystrybutorów, jak i samych rowerzystów. Dlatego też stowarzyszenie działa na rzecz najwyższej jakości usług w placówkach rowerowych (w tym sklepach), sprawowania pieczy nad legalnością i bezpieczeństwem asortymentu dostępnego na rynku, wspierania rozbudowy infrastruktury, rozwoju turystyki i sportu. PSR dzięki współpracy z organami państwa działa również na rzecz stworzenia przepisów prawnych przyjaznych rowerzystom. PSR jest członkiem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i europejskiej organizacji zrzeszającej krajowe organizacje rowerowe COLIBI-COLIPED.

Dotychczasowe sukcesy stowarzyszenia:

  • Zapoczątkowanie i współorganizacja Targów Kielce Bike-Expo w Kielcach
  • Połączenie w ramach struktur PSR praktycznie wszystkich czołowych polskich firm branży rowerowej
  • Kooperacja z europejskimi stowarzyszeniami branży rowerowej COLIBI i COLIPED
  • Uzyskanie dostępu do statystyk oraz branżowych przepisów prawnych innych krajów europejskich oraz wdrażanie pozytywnych wzorów na polskim rynku
  • Działania na rzecz przedłużenia cła antydumpingowego i wprowadzenie cła antysubsydyjnego.
  • Współpraca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Państwową Inspekcją Handlową
  • Członkostwo w Komitecie Technicznym Polskiego Komitetu Normalizacji, co daje możliwość uczestniczenia w tworzeniu norm technicznych oraz ich interpretacji
  • Pomoc w ożywieniu polskiego rynku rowerowego
  • Rozwój legalnego rynku rowerowego, przy jednoczesnych próbach zatrzymania handlu rowerami kradzionymi
  • Upowszechnianie dobrych wzorów sprzedaży w branży (szkolenia podczas Bike-Expo, program Certyfikowanych Sklepów Rowerowych)
  • Dostarczenie cennych informacji dot. europejskich statystyk branży rowerowej, europejskiej infrastruktury, bezpieczństwa.
Polskie Stowarzyszenie Rowerowe

Źródło danych: PSR, COLIBI-COLIPED, IB IPC.

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj