Budowa i geometria
Doświadczenie Francuzów w dziedzinie MTB jest niezaprzeczalne. Inżynierowie Lapierre`a spędzili wiele czasu nad budową Zesty, zainspirowani rosnącą popularnością enduro. Po kilku latach seria zyskała aż 10 modeli - po 5 w kategoriach All-Mountain i Trail.
Testowany przez nas model zalicza się oczywiście do pierwszej z nich. AM 927 jest topowym sprzętem tej serii, opierającym się na ramie ze 150-milimetrowym zawieszeniem i 27,5-calowych kołach. W modelach 29-calowych skok wynosi 120mm.
Karbonowa rama Zesty została wykonana w technologii monocoque. Wyposażono ją w estetyczny i funkcjonalny system wewnętrznego prowadzenia pancerzy oraz stożkową główkę sterową. Trójkąt wyraźnie obniża końcową masę roweru (11,9kg bez pedałów), a dodatkowo zwiększa sztywność roweru. Jest ona wyraźnie odczuwalna podczas jazdy pod górę czy w łatwym terenie płaskim, gdzie przy zblokowanym zawieszeniu czujemy niemal 100-procentowe przełożenie energii pedałującego w napęd. Niska masa roweru szczególnie przydaje się w trudnym terenie. Podczas technicznych manewrów lekki sprzęt jest łatwiejszy do opanowania i w przypadku modeli enduro/AM zdarza się to dość rzadko i niemal wyłącznie w topowych modelach. Tutaj mieliśmy możliwość docenienia tego, co znaczy jechać na lekkim, karbonowym fullu ze 150-milimetrowym skokiem. Sztywność ramy powoduje uzyskanie wysokiej stabilności przy dużych prędkościach jak również pewności przy szybkim wchodzeniu w ciasne zakręty.
W modelu 27,5-calowym Lapierre zastosował 67-stopniową główkę sterową (w 29" jest 69 stopni). Połączenie stosunkowo dużej długości skoku zawieszenia z tak nachyloną główką pomaga w utrzymaniu kontroli nad rowerem w podbramkowych sytuacjach. A że zdarzają się one niemal każdemu, to z tego rozwiązania jesteśmy zadowoleni. Zmniejszone nachylenie główki powoduje również, że przy dużych prędkościach na zjazdach nie musimy przesadnie walczyć o utrzymanie stabilnego toru jazdy. Ze 150 milimetrami na pokładzie przesuwamy się po prostu do tyłu, patrząc na pochłaniane przez Zesty AM 927 kolejne przeszkody. Ułatwia to również 605-milimetrowa rura górna (rozm. M), której długość pozwala na swobodne kontrolowanie roweru. Napędzanie Lapierre`a ułatwia 74-stopniowa rura podsiodłowa, dzięki której pedałowanie jest bardziej efektywne. Reach w rozm. M wynosi 434mm, a stack - 597mm.
Amortyzacja i jazda
Bardzo dużym atutem Zesty AM 927 jest elektroniczny system zawieszenia. We współpracy z markami Ghost i Haibike Francuzi stworzyli technologię E:I Suspension system. Całość kontrolowana jest poprzez czujniki prędkości, kadencji i siły uderzenia o podłoże widelca przedniego. Informacje przesyłane są w setnych sekundach do komputerka E:I Brain umieszczonego na kierownicy. Gdy najeżdżamy przednim kołem na przeszkodę, to zanim tył wjedzie na kamień lub korzeń, to ustawienie zawieszenia już ulega zmianie, w zależności od siły uderzenia. System ustawia je na jeden z czterech trybów: zamknięty (lock-out), otwarty, trail (częściowo otwarty) lub Auto. Do wyboru użytkownik ma pięć poziomów wrażliwości systemu, dzięki czemu każdy może dopasować charakterystykę zawieszenia do własnych potrzeb.
Technologia bardzo przypadła nam do gustu już we wcześniej testowanych modelach, ale miło jest sobie znów przypomnieć jej działanie. Krótki przykład: jedziesz sobie po lesie łatwą ścieżką z lekkimi wybojami, masz ustawiony tryb trail. Za chwilę wjeżdżasz na gładki podjazd, na którym od razu zawieszenie się usztywnia. Po jego przejechaniu następuje krótki zjazd, na którym decydujesz się przerwać pedałowanie. Czujnik kadencji wysyła tę informację do zawiechy, a ta od razu otwiera się - w końcu jak nie pedałujesz, to znaczy że prawdopodobnie zjeżdżasz. Jeśli natomiast znajdziesz się na łatwym terenie płaskim i pedałujesz, system jest zamknięty. Ale gdy po 15 sekundach wjedziesz w trudny teren i dalej pedałujesz, to czujnik na widelcu informuje o tym zawieszenie i mimo pedałowania długość skoku ulega zwiększeniu.
Na pierwszy rzut oka może to wyglądać nieco skomplikowanie, ale w rzeczywistości wcale takie nie jest. Rower faktycznie dobiera w 95% taką charakterystykę tłumienia, jak sami chcielibyśmy wybrać. Czasami na lżejszych wybojach zdarzy mu się całkowicie otworzyć zawieszenie, ale tym możemy też sterować poprzez zmianę poziomu wrażliwości. Krótka ściągawka z działania E:I Suspension wygląda następująco:
- Pedałowanie + brak siły uderzenie = tryb zamknięty
- Pedałowanie + lekkie uderzenia = tryb trail
- Pedałowanie + duże uderzenia = tryb otwarty
- Brak pedałowania = tryb otwarty
System zasilany jest akumulatorem umieszczonym na ramie. Co ciekawe, jeśli bateria się wyczerpie (jedno ładowanie wystarcza na ok. 24h jazdy), to zawieszenie automatycznie przechodzi w tryb otwarty.
Zastosowany w Lapierre Zesty system zawieszenia opiera się na wirtualnym punkcie obrotu, zlokalizowanym dużo powyżej środka suportu. Konstrukcja ta pozwala wyeliminować negatywny skutek działania zawieszenia na pedałowanie, co przekłada się na większą efektywność napędu. Nie czujemy również negatywnego wpływu uderzeń na tylne koło podczas pedałowania (tzw. pedal jack).
Całość znakomicie uzupełnia 150-milimetrowy widelec FOX 32 FLOAT CTD Factory Fit z goleniami z pokryciem Kashima. Oparty na 15-milimetrowej osi sztywnej amortyzator znakomicie tłumi wszelkie nierówności, dobrze współpracując z obsługującym zawieszenie tłumikiem RockShox MONARCH E:i RT3 (200x57mm).
Wyposażenie
Zesty AM 927 zdecydowano się wyposażyć w napęd jednorzędowy. Pierwsze skrzypce gra więc tutaj pełna grupa SRAM XX1 11 s. Zestawienie zębatki 30T i kasety 10-42T pozwala osiągać wysoką prędkość na zjazdach i podjechać pod większość dróg wiodących w górę. W przypadku modeli enduro widzimy co najmniej dwie zalety jednorzędowego napędu. Pierwszą z nich jest w sposób oczywisty zmniejszona masa końcowa roweru. Drugą zaletę stanowi zmniejszony nakład myślenia, jakie trzeba włożyć w obsługę napędu. Czasami na trudnym, kamienistym zjeździe wyjdzie to nam na lepsze niż zastanawianie się przez pół sekundy, którym palcem zrzucić na mniejszą tarczę z przodu.
Zastosowany w Lapierre Zesty AM 927 zestaw kół to EASTON HAVEN 27.5'. 1650-gramowy model to pancerny, aluminiowy zestaw z zewnętrzną szerokością obręczy 26mm (wewn. 21mm). Koła zostały stworzone do jazdy trailowej i All-mountain, dzięki czemu charakteryzują się dużą odpornością na uderzenia. Zestaw mieści opony do maksymalnego rozmiar 2.5". Jest kompatybilny z UST. Na testowym modelu zamontowano jednak standardowe gumy Schwalbe Nobby Nic. Opony są popularne wśród zawodników ścigających się w maratonach i tutaj też się sprawdzają, ale na trudny teren polecam jednak modele z wyższym klockami i bieżnikiem ułożonym w bardziej agresywny sposób.
Podsumowanie
Lapierre Zesty AM 927 to świetny, allroundowy rower którzy możesz wykorzystać w całym spektrum kolarstwa górskiego. Świetnie działające zawieszenie i poprawnie dobrana geometria sprawiają, że zjeżdżanie na Zesty jest czystą przyjemnością. Dzięki swojej stosunkowo niskiej masie (11,9kg) rower sprawnie pokonuje również drogę wiodącą do góry. Prawdziwym środowiskiem dla Zesty AM 927 są jednak trasy trailowe i enduro. Dopiero tam Lapierre rozwija pełne skrzydła i pozwala poczuć esencję MTB. Jeśli jesteś użytkownikiem ceniącym sobie wysoką stabilność prowadzenia, nawet w trudnym terenie, to ten Lapierre jest rowerem dla Ciebie. Dodatkami wybitnie ułatwiającymi jazdę są teleskopowa sztyca RockShox Reverb oraz elektronicznie sterowane zawieszenie.
Specyfikacja
- Dostępne rozmiary: S; M; L; XL
- Rama: ZESTY AM 27.5'' FULL CARBON OST+® 150mm Rear Travel
- Widelec: FOX 32 FLOAT CTD FACTORY FIT KASHIMA 27.5'' 150mm 15QR TAPERED
- Tłumik: ROCKSHOX MONARCH E:i RT3 200x57mm
- Przerzutka tylna: SRAM XX1 RED 11 biegów
- Mechanizm korbowy: SRAM XX1 RED 30 zębów QF: 168-170mm (S) - 175mm (M, L, XL)
- Suport: SRAM GXP PRESS-FIT
- Kaseta: SRAM XG 1199 11 biegów 10-42 zęby
- Piasta przednia: EASTON HAVEN 27.5'' 15x100 mm
- Piasta tylna: EASTON HAVEN 27.5'' 12x142 mm
- Obręcze: EASTON HAVEN 27.5''
- Opony: SCHWALBE NOBBY NIC TReady 27.5x2.25 57-584 Snake Skin
- Manetki: SRAM XX1 TRIGGER RED 11 biegów
- Hamulce: SRAM HYDRAULIC X0 TRAIL
- Kierownica: EASTON HAVOC CARBON LO W: 750mm Ø: 31.8mm
- Mostek: RACE FACE TURBINE 6° Ø: 31.8mm E: 70mm (S, M, L) - 90mm (XL)
- Stery: CANE CREEK 40 Series 44/28,6 I 56/40 TAPERED - CARBON COVER
- Siodełko: FIZIK TUNDRA 2 Mg
- Wspornik siodełka: ROCKSHOX REVERB STEALTH TRAVEL: 125mm L: 380mm Ø: 31.6mm
- Waga: 11,9kg
- Cena: 27299.00 PLN
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.porebarowery.pl